سهم ناچیز ۵ درصدی مسکن از تسهیلات بانکی
سهم ناچیز ۵ درصدی مسکن از تسهیلات بانکی
رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته باعث شده تا قدرت خرید مسکن به شکل قابل توجهی کاهش و خرید مسکن سخت‌تر از هر زمان دیگری شود، بنابراین افزایش سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی اتفاقی است که می تواند موجب رونق تولید و کنترل قیمت باشد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  رشد بیش از حد قیمت مسکن در یک سال گذشته باعث شد تا تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی هم کفاف خرید مسکن را آن چنان که سال گذشته می‌داشت، نداشته باشد و همین موضوع نیز باعث شد تا به گفته رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن  سال گذشته حدود ۳۴ هزار نفر از دریافت تسهیلات مسکن انصراف دهند.

کمبود تولید و عرضه مسکن از یک سو و ناتوانی خرید مسکن از سمت تقاضا باعث شده تا این روزها قیمت مسکن به گونه‌ای رشد کند که متقاضیان توانایی خرید مسکن نداشته باشند.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که پایین بودن سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی یکی از دلایل کمبود تولید و عدم رونق بخش مسکن می تواند باشد، بنابراین به گفته اکثر کارشناسان مسکن این سهم باید به بیش از ۱۵ درصد برسد.

*وزیر راه: سهم تسهیلات مسکن از کل تسهیلات بانکی تنها ۵ درصد

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته به این موضوع اشاره و بارها اعلام کرده بود که سهم تسهیلات مسکن از کل تسهیلات بانکی کشور بسیار ناچیز و حدود ۵ درصد است.

سیدهادی بهادری نایب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس معتقد است که افزایش سهم تسهیلات وام مسکن نسبت به کل تسهیلات بانکی کشور از موضوعاتی است که وزارت راه و شهرسازی باید به آن ورود کند.

وی می‌گوید که اکنون دولت ۸۰۰ هزار میلیارد تومان در سال توسط بانک‌ها وام پرداخت می‌کند، اما تنها ۴۰ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به عنوان وام مسکن پرداخت می‌شود؛ یعنی عملاً کمتر از ۵ درصد تسهیلات به بخش مسکن تخصیص داده شده که این به معنای تعطیلی بخش مسکن است.

به نظر می‌رسد با افزایش سرمایه بانک مسکن و هدایت سرمایه‌های بانکی به سمت ساخت مسکن، بحث کمبود مسکن جبران شده و از این طریق افزایش گرانی‌ها مهار و به نوعی می‌توان اشتغال ایجاد کرد.

*واکنش رئیس مجلس به پایین بودن سهم بخش مسکن به تسهیلات بانکی

این پایین بودن سهم بخش مسکن در تسهیلات بانکی باعث شده تا واکنش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را در پی داشته باشد.

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در دیدار با وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی تلاش کردند تا سهم کلی تسهیلات بانکی را برای بخش مسکن به حدود ۲۰ درصد برسانند کمک بزرگی به افزایش ظرفیت سازندگان است، گفت: همچنین در نشست امروز مقرر شد کمیسیون عمران مجموعه بحث‌های امروز در مورد مسکن روستایی و شهری را پیگیری کند تا به نتیجه برسد و به طور قطع تحقق این برنامه ها تاکیداتی که مقام معظم رهبری اخیرا در مورد فعال شدن بخش ساختمان داشتند را اجرایی می‌کند.

*نیاز کشور به تولید سالانه یک میلیون مسکن

مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا امروز روند نزولی تولید مسکن شدت گرفته است و به شدت رشد منفی داشته گفت: نیاز سالانه کشور به تولید مسکن یک میلیون واحد مسکونی است، اما در بهترین حالت سالانه به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می‌رسد.

کیان‌پور ادامه داد: دولت باید با سیاست‌گذاری مناسب از ظرفیت بخش خصوصی برای دهک‌های ۳ تا ۶ برنامه‌ریزی کند و بخش خصوصی و سازنده‌های با صلاحیت را با دادن مشوق‌های لازم برای ساخت و ساز به بازی بگیرد.

به نظر می‌رسد، برای بالا بردن سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی باید انحصار پرداخت تسهیلات به بخش مسکن برداشته شود و تمام بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن بسیج شوند. قطعا با رونق ساخت و ساز علاوه بر ایجاد اشتغال، تعادل به بخش مسکن بازگشته و از افزایش قیمت جلوگیری خواهد شد.

  • منبع خبر : فارس