سه جانبه‌گرایی آرزوی دیرینه خدمت گیرندگان تامین اجتماعی
سه جانبه‌گرایی آرزوی دیرینه خدمت گیرندگان تامین اجتماعی
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری سه جانبه گرایی را از جمله اهداف اساسی و آرزوهای دیرینه خدمت گیرندگان تامین اجتماعی عنوان کرد و از نمایندگان مجلس خواست تا با رأی دادن به لایحه سه جانبه‌گرایی، موجبات حضور شرکای اجتماعی در همه ارکان تصمیم‌گیری سازمان تامین اجتماعی را فراهم کنند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد حسن صادقی اظهار کرد: معتقدیم حضور شرکای اجتماعی بر غنای فکری، مدیریتی، برنامه ریزی و کارشناسی سازمان تامین اجتماعی خواهد افزود چرا که وقتی صاحبان اموال در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند تلاش می‌کنند با حساسیت بیشتر به مسائل توجه کنند.

وی ادامه داد: مصوبه ۱۳۵۸ شورای عالی انقلاب تا حدودی به موضوع سه جانبه گرایی که نشات گرفته از دیدگاه دکتر شهید بهشتی است اهمیت نشان داد و این موضوع در قالب قانون تامین اجتماعی محقق شده است و از سال ۱۳۵۸ عملاً با ساختار تقریباً سه جانبه‌گرایی که شامل حضور نمایندگان کارگر و کارفرما و دولت در مدیریت این سازمان است، روبرو هستیم؛   البته در این سالها ترازو به نفع دولت بوده است اما این حضور برای بیمه شدگان موثر بود و برای جامعه کارگری و شرکای اجتماعی دستاورد محسوب می شد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه سه جانبه‌گرایی یکی از اهداف اساسی و آرزوهای دیرینه خدمت گیرندگان تامین اجتماعی است که از بدو تشکیل این سازمان همواره مدنظر بیمه شدگان و بازنشستگان بوده است، افزود: متاسفانه همواره به این موضوع نگاهی سیاسی شده و به همین دلیل در شکل گیری سه جانبه گرایی در سازمان تامین اجتماعی با موانعی روبرو بوده ایم.

صادقی افزود: با سپردن وزارت کار به آقای شریعتمداری، به لحاظ شناختی که از مسائل کارگران و کارفرمایان دارند، موضوع احیای شورای عالی تامین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت و این مسئله به هنگام کسب رای اعتماد در مجلس به عنوان برنامه و هدف از سوی آقای شریعتمداری اعلام شد.

وی ادامه داد: پس از مسئولیت وزارت کار برای تحقق این برنامه ایشان اقدام کردند و در نشستی با شرکای اجتماعی این موضوع را به بحث گذاشتند و آن را در قالب طرح پیشنهادی با مشارکت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به دولت ارائه کردند که در کمیسیون مربوطه دولت به عنوان یک حق قانونی تشخیص داده و در قالب یک لایحه به مجلس نهم ارائه شد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان اینکه بررسی موضوع سه جانبه‌گرایی به عمر مجلس نهم و دهم نرسید، ابراز امیدواری کرد: مجلس یازدهم با درک و شناخت از مسائل تامین اجتماعی به این مبحث ورود کند و با تصویب این لایحه روح سه جانبه‌گرایی و مدیریت مشارکتی را در این سازمان ایجاد کند.

صادقی در پایان ضمن تقدیر از اهتمام وزیر کار، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان قبلی مجلس شورای اسلامی که به موضوع تامین اجتماعی توجه داشتند و در جهت تدوین پیش نویس لایحه سه جانبه‌گرایی تلاش کردند از نمایندگان جدید مجلس خواست تا به این لایحه رأی موافق بدهند و موجبات حضور شرکای اجتماعی را در همه ارکان تصمیم‌گیری سازمان تامین اجتماعی فراهم کنند.

  • منبع خبر : ایسنا