سکوت گرانفروشان و ناظران درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما
سکوت گرانفروشان و ناظران درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما
در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما در طول دو هفته اخیر افزایش یافته است، ایرلاین‌ها حاضر نیستند در این باره توضیحی ارائه دهند و به نظر می‌رسد متولیان و ناظران به انتظار نشسته‌اند تا قیمت‌ها به نرخ سابق برگردد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  از اوایل تیر ماه افزایش قیمت بلیت هواپیما بدون مصوبه قانونی و به صورت هماهنگ از سوی شرکت‌های هواپیمایی کلید خورد و قیمت پروازهای داخلی عمدتا میلیونی شد. در این ایام تنها کاری که مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری انجام داده‌اند این بود که این کار را غیر قانونی و تخلف اعلام کردند.”سکوت گرانفروشان و ناظران درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما”

محمد اسلامی –وزیر راه و شهرسازی- چند روز پس از این افزایش قیمت غیر قانونی، این حرکت را تخلف دانست، خواستار اصلاح سریع قیمت بلیت هواپیما شد و گفت: قیمت بلیت هواپیما نه تنها باید به نرخ سابق خود (نرخنامه آبان‌ ماه سال گذشته) بازگردد بلکه باید مابه‌التفاوت این افزایش قیمت غیر قانونی به حساب مردم بازگردانده شود.

پس از این اظهارات مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هم این اظهارات را عینا تکرار کردند اما خبری از بازگشت قیمت‌ها و پیگیری این تخلفات نبود. تورج دهقان زنگنه -رییس سازمان هواپیمایی کشوری- پس از حدود ۱۰ روز از این گرانفروشی به ایسنا گفت:  با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی با وجود هشدارهای داده شده همچنان قیمت بلیت هواپیما را به نرخ مصوب برنگردانده‌اند، باید منتظر برخورد از طریق دستگاه‌های نظارتی و قضایی باشند و هفته آینده در جلسه‌ای که با مدیران عامل آن‌ها خواهیم داشت و برخی از مسیرهای خارجی آن‌ها را لغو خواهیم کرد.

او پس از این اظهارات با وجود اینکه گرانفروشی بلیت هواپیما بر مدار غیرقانونی خودش می‌گشت، در گفت‌وگویی دیگر به ایسنا اعلام کرد که افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی غیر قانونی بوده و این کار تنها از سوی چند شرکت هواپیمایی انجام شده است و پس از پیگیری و هشدارهای داده شده، ایرلاین‌ها اعلام کردند قیمت‌ها را به نرخ سابق باز می‌گردانند.

اما مشخص نیست چرا با ایرلاین‌ها برخورد نمی‌شود و حتی اگر پروازهای آن‌ها به دلیل اجحاف در حق مردم لغو نمی‌شود، برای گرانفروشان (شرکت‌های هواپیمایی) جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته نمی‌شود تا به قولی حساب کار دستشان بیاید  و بدانند که هر گاه دلشان خواست نمی‌توانند مطابق میل‌شان نرخ‌ها را افزایش دهند.

البته در این میان اقبال شاکری –عضو کمیسیون عمران مجلس شواری اسلامی- نیز روز گذشته در این باره به ایسنا گفت: متاسفانه شاهد تکرار سیکل معیوبی هستیم که ایرلاین‌ها به طور سرخود قیمت بلیت را افزایش می‌دهند و بعد مجلس و سازمان هواپیمایی ورود می‌کنند و با فشار قیمت را کمی کاهش می دهند اما در این میان سود زیادی نصیب ایرلاین‌ها می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت بلیت مخالف نیستیم بلکه باید بر اساس دستورالعمل و مصوبات باشد، افزود: مقرر شد تا سازمان هواپیمایی با ایرلاین هایی که قیمت خود را به نرخ قبلی کاهش ندادند و همچنان قیمت را بالا نگه داشته اند، محکم برخورد کند. مجلس نیز این موضوع را دنبال خواهد کرد.”سکوت گرانفروشان و ناظران درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما”

این اظهارات هم در حالی مطرح شده که تاکنون مبالغ هنگفتی به جیب ایرلاین‌ها به صورت غیرقانونی رفته است و با وجود پیگیری‌های متعدد خبرنگار ایسنا کسی از مسئولان ایرلاین‌ها پاسخگوی این گرانفروشی نیست.

  • منبع خبر : ایسنا