شامخ رکورد زد/پایان خواب زمستانی اقتصاد ایران
شامخ رکورد زد/پایان خواب زمستانی اقتصاد ایران
اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده عدد کل شامخ به بالاترین سطح در خود در ۱۷ ماه گذشته رسیده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد اتاق بازرگانی نتایج بررسی‌های دوره هفدهم شامخ(شاخص مدیران خرید) را منتشر کرده و ارزیابی از بنگاه‌های اقتصادی نشان می‌دهد که در بهمن ماه بالاترین عدد خود در تمام دوره‌های اخیر را به ثبت رسانده است.

بر اساس اعلام اتاق عدد کل شامخ با عبور از مرز ۵۰ واحد، به ۵۳.۷۳ واحد رسیده که بالاترین عدد ثبت شده در این آمارگیری است. این شاخص در طیفی بین عدد صفر تا ۱۰۰ تعریف می‌شود. اگر عدد کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن کشور در رکود اقتصادی است و اگر این عدد از مرز ۵۰ بگذرد به معنی ورود به دوره رشد مثبت است.

عدد شامخ در حالی به بیش از ۵۳ رسیده که در ماه قبل، در حدود ۴۸ قرار گرفته بود و به این ترتیب برای نخستین بار در ماه‌های گذشته، اقتصاد ایران وضعیت رو به رشد پیدا کرده است.

شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار در بهمن‌ماه (۵۶.۷۱) نسبت به دی‌ماه (۵۰.۰۱) افزایش داشته است و طی ۱۷ ماه از شروع طرح به بیشترین مقدار خود رسیده است. این شاخص در همه بخش‌های کشاورزی، خدمات، صنعت و ساختمان، بهبود قابل‌توجهی نسبت به دی‌ماه را نشان می‌دهد و بخش ساختمان بیشترین افزایش را داشته است.

شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (۵۳.۴۳) برخلاف دی‌ماه (۴۳.۹۹) به میزان قابل‌توجهی افزایش داشته و بیشترین رکورد خود را از ابتدای شروع طرح ثبت کرده است. اکثر فعالان اقتصادی دلیل عمده آن را، افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال می‌دانند، به‌ویژه در بخش صنعت که این شاخص بیشترین مقدار را داشته است، افزایش تقاضای داخلی و خارجی بر آن مؤثر بوده است.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده (۷۹.۹۲) نسبت به ماه قبل (۷۲.۷۶) شدت افزایش بیشتری داشته است. شدت افزایش قیمت مواد اولیه که طی دو ماه اخیر اندکی کمتر شده بود، مجدداً در بهمن‌ماه افزایش یافته است. بر اساس نتایج مرکز آمار ایران در بهمن‌ماه از شاخص قیمت مصرف‌کننده، این شاخص در بهمن ۲۹۲.۸ به دست آمده است که نسبت به دی‌ماه (۲۸۵.۷) مقدار ۲.۵ درصد افزایش داشته است.” شامخ رکورد زد”

بر اساس داده‌های به دست آمده از بنگاه‌های بخش صنعت، شاخص مدیران خرید صنعت در بهمن‌ماه ۵۸.۳۴ است، این شاخص که طی ۹ ماه گذشته بیشترین مقدار خود را به ثبت رسانده، نشان‌دهنده رونق در اکثر فعالیت‌های صنعتی است. در بهمن‌ماه برای اولین بار طی ۲۹ دوره از ابتدای شروع طرح همه زیرشاخص‌های اصلی شامخ صنعت عدد بالای ۵۰ را ثبت کرده‌اند.

شاخص مقدار تولید محصولات در بخش صنعت (۵۹.۵۸) نسبت به ماه قبل (۴۸.۶۵) افزایش داشته و رونق اکثر فعالیت‌های صنعتی را نشان می‌دهد. شرکت‌ها از یک‌سو به دلیل افزایش تقاضا و از سوی دیگر با نزدیک شدن به پایان سال به‌منظور تأمین سفارشات قبلی و انجام تعهدات قبلی خود میزان تولید را افزایش داده‌اند. افزایش سرعت انجام و تحویل سفارشات (۶۳.۷۹) با شیب بیشتر نسبت به دی‌ماه (۵۸.۴۹) نیز مؤید این موضوع است.

  • منبع خبر : ایسنا