شرایط تأمین اعتبارات یوزانس، ری‌فاینانس و مدت ارائه حواله ارزی
شرایط تأمین اعتبارات یوزانس، ری‌فاینانس و مدت ارائه حواله ارزی
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، شرایط تأمین اعتبارات یوزانس و ری‌فاینانس و مدت ارائه اسناد حواله ارزی را اعلام کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل‬ از‬ روابط عمومی بانک مرکزی؛ این بانک در بخشنامه شماره ۹۷.۴۵۱۸۶۹ و پیرو بخشنامه شماره ۱۷۲۱۰۴‌.۹۷ مورخ ۲۰‌.۵‌.۱۳۹۷ با استناد به تصویب نامه شماره ۱۶۹۳۶۸‌. ت ۵۵۷۸۹ ه مورخ ۱۵‌.۱۲‌.۱۳۹۷ هیئت وزیران، موارد زیر را جهت اجرا ابلاغ کرد.

۱‌- تأمین ارز اعتبارات اسنادی مدت‌دار (یوزانس)، ری‌فاینانس و بروات اسنادی مدت‌دار که «اسناد حمل آنها قبل از تاریخ ۳۱‌.۱‌.۱۳۹۷ معامله و ظهرنویسی» و «پروانه گمرکی مطابق با ثبت‌سفارش و اسناد حمل مربوطه حاکی از ترخیص قطعی کالا قبل از تاریخ مذکور» ارائه شده باشد، در صورتی‌که سررسید پرداخت آنها بعد از تاریخ ۱۶‌.۵‌۰‌.۱۳۹۷ باشد، به مبلغ ارزش کالای ترخیص شده (حسب پروانه گمرکی مرتبط) و در صورت تأیید دستگاه اجرایی مربوط به نرخ رسمی و از محل ارزهای در دسترس این بانک امکانپذیر خواهد بود.

تبصره ۱: بابت ماشین‌آلات وارداتی، انجام معامله و ظهرنویسی اسناد حمل و ترخیص کالا تا قبل از ۱۶‌.۰۵‌.۱۳۹۷ نیز قابل قبول خواهد بود.

تبصره ۲: مواردی که در زمان گشایش اعتباراسنادی / ثبت برات اسنادی مقرر شده ارز مربوطه از سوی واردکننده (ارز متقاضی و ارز اشخاص) تأمین شود، مشمول این بخشنامه نمی‌شود.

۲‌- تأمین ارز بابت اعتبارات اسنادی گشایش یافته برای واردات ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولیدی (صرفاً برای استفاده در خطوط تولید و غیر قابل عرضه به صورت تجاری) به شرح جدول پیوست، که قبل از تاریخ ۱۶‌.۵‌.۱۳۹۷ گشایش و کالای موردنظر تا پایان سال جاری از گمرک ترخیص می‌شود، نیز از محل ارزهای در دسترس این بانک و به شرط گرفتن تأیید از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه اجرایی مربوط به نرخ رسمی امکان‌پذیر خواهد بود.

۳‌- مهلت ارائه اسناد حمل حواله‌های ارزی درج شده در بند ۶ بخشنامه شماره ۱۷۲۱۰۴‌.۹۷ مورخ ۲۰‌.۰۵‌.۱۳۹۷ برای واحدهای تجاری به ۶ ماه و واحدهای تولیدی به ۹ ماه از تاریخ صدور حواله ارزی افزایش می‌یابد. همچنین مهلت ارائه پروانه گمرکی ورود و ترخیص قطعی کالا بابت اعتبارات / بروات اسنادی از تاریخ واریز / ظهرنویسی اسناد حمل (هرکدام اول باشد) و بابت حواله‌های ارزی از تاریخ صدور اعلامیه تأمین ارز حداکثر به مدت ۳ ماه خواهد بود. تمدید مهلت ارائه پروانه گمرکی ورود و ترخیص قطعی کالا بر طبق بند ۲‌-۲ بخش هفتم مجموعه مقررات ارزی در صورت ارائه قبض انبار و همچنین گرفتن تأیید گمرک موردنظر مبنی بر احراز ورود کالا به گمرک توسط آن بانک، حداکثر به مدت ۳ ماه با رعایت سایر مقررات امکان پذیر است.

۴‌- ضمن تاکید بر پیگیری ایفای تعهدات ارزی و اقدام در چارچوب مفاد بخش هفتم مجموعه مقررات ارزی، ‬ به اطلاع می‌رساند در مواردی که اسناد حمل حواله‌های ارزی پس از مهلت مقرر گفته شده در بالا واصل شود، پذیرش اسناد مربوطه وابسته به گرفتن تعهد از متقاضی مبنی بر پذیرش پرداخت مابه‌التفاوت و دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز مقرر از تاریخ تأمین ارز تا زمان ارائه اسناد (در صورت افزایش نرخ ارز) و واریز آن به حساب شماره ۸۰۰۲۷۰۰۰۰۰۰۲۲۴۰۶ با شماره شبا ۶۶۰۱۰۰۰۰۸۰۰۲۷۰۰۰۰۰۰۲۲۴۰۶ IR نزد اداره معاملات ریالی این بانک بلامانع خواهد بود.

در پایان این بخشنامه بر حسن نظارت به منظور اجرای هر چه بهتر این دستورالعمل تاکید شده است.

  • منبع خبر : مهر