شرکت‌های دولتی چه‌قدر مالیات می‌دهند؟
شرکت‌های دولتی چه‌قدر مالیات می‌دهند؟
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر بودجه عمومی است و میزان مالیات پرداختی آنها شاید یک ششم بنگاه‌هایی است که متناسب با آن در بخش خصوصی مالیات پرداخت می‌کنند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مسعود خوانساری امروز در پنجمین همایش مبارزه با فساد که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: بخش خصوصی اولین قربانی فساد است و هر چقدر که اقتصاد ما شفاف‌تر باشد قطعا کارآفرینان و مولدین اقتصاد بهتر می‌توانند رشد کنند و قطعا در یک محیط آلوده بیشتر علف‌های هرز رشد نسبت به گیاهان مفید رشد می‌کند.”شرکت‌های دولتی یک ششم خصوصی‌ها مالیات می‌دهند”

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: اگر قرار باشد در کشور رشد اقتصادی وجود داشته با وجود فساد قطعا چنین امری میسر نیست؛ در حال حاضر سرمایه‌گذاری خارجی در کشور مشکل دارد و به دلیل تبعیض و عدم شفافیت سرمایه‌گذاری داخلی هم دچار مشکل است.

وی اظهار داشت: اینکه هر چند وقت یک بار دادگاه‌هایی برگزار می‌شود و با مفاسد و مفسدین برخورد می‌شود خوب است اما نمی‌تواند ریشه‌ای به این مساله بپردازد بنابراین هدف ما در ۴ سال گذشته این بوده که به موضوع مبارزه با فساد به صورت ریشه‌ای بپردازیم.

خوانساری با بیان اینکه رقم‌های فساد اقتصادی امروز در باور آدم کمتر می‌گنجد گفت: دولت بزرگ قطعا یکی از اشکالات اساسی و فساد زا خواهد بود و اگر دولت خود را مسئول همه امور بداند مشکل فساد ایجاد می‌شود در حال حاضر دولت‌های ما از ارز ، سیب زمینی و بنزین و … خود را دخیل می‌دانند و با صدور بخشنامه‌های مختلف خود را در امور اجرایی دخیل می‌دانند.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد کار به دست مردم سپرده شود و اقتصاد آزاد شود خیلی از مشکلات حل می‌شود، گفت: در سال ابتدای ۹۷ بعد این  جهش ناگهانی ارز در طول مدت کوتاهی بیش از ۴۰ بخشنامه صادر شد که اکثر آنها متناقض با یکدیگر بود.

* بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر شرکت‌های خصوصی و مالیات پرداختی آنها یک ششم است

خوانساری اظهار داشت: وجود شرکت‌های خصولتی عامل فساد است و بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر بودجه عمومی است و میزان مالیات پرداختی آنها شاید یک ششم بنگاه‌هایی است که متناسب با آن بخش خصوصی پرداخت می‌کنند.

وی گفت: در مورد دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که در بحث اقتصاد دخالت می‌کنند باید گفت در مبادی ورودی کلا ۱۵ ارگان و نهاد با ۲۰ رویه گمرکی وجود دارد درحالی که در کشورهای پیشرفته برای ورود و خروج کالا یکی دو روز وقت لازم است در حالی که در ایران به دلیل زمان بر شدن این مقوله ممکن است فساد ایجاد شود.

خوانساری افزود: صدور بخشنامه‌های مختلف خود عامل فساد است.

وی گفت: آمریکا قبل از هر تحریمی به ما یک فرصت چند ماهه می‌دهد در حالی که برخی از بخشنامه‌های واردات و صادرات در کشور ما یک شبه صادر می‌شود و این موضوع ضربات و آسیب‌های زیادی به اقتصاد وارد می‌کند.

“شرکت‌های دولتی یک ششم خصوصی‌ها مالیات می‌دهند”

* پروانه فروشی در نظام مهندسی فساد ایجاد می‌کند

خوانساری با بیان اینکه اگر مشکلات زیربنایی حل نشود نمی‌توان جلوی افراد مفسد را گرفت بیان داشت: در مورد سازمان نظام مهندسی باید گفت در کشور پیمانکار وجود دارد و اگر پروژه‌ای قرار باشد انجام شود پیمانکار باید آن را تعریف کند در حالی سازمان نظام مهندسی تشکیل شده و پروانه فروشی می‌شود و این خود یک چرخه فساد است و نمی‌دانم چرا این کار را انجام می‌دهیم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: چرخه تولید فساد در کشور روز به روز کار می‌کند و محیطی ایجاد می‌کند که در داخل کشور فساد ایجاد شود.

وی گفت: در قوه مقننه هم این مشکل است و صدور قوانین متعدد موجب فساد می‌شود در دستگاه قضایی و کلیه دستگاه‌های نظارتی هم به همین شکل و روز به روز دستگاه‌های نظارتی را برای کنترل افزایش می دهیم در حالی که خود این دستگاه‌های نظارتی هم عامل فساد هستند.

* دولت الکترونیکی می‌تواند جلوی فساد را بگیرد

خوانساری بیان داشت: دولت الکترونیکی می‌تواند جلوی فساد را بگیرد و هر چقدر دولت خودش را کوچکتر کند و وظایف را به مردم بسپارد موفق‌ تر خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: بخش خصوصی آمادگی دارد که این گفتمان را روز به روز در جامعه گسترش دهد و این انتظار وجود دارد که دولت کوچک و بخش خصوصی توانمند ایجاد شود.

وی اظهار داشت: ما نیاز به کمپین مبارزه به فساد داریم و رسانه‌ها را باید آزادتر گذاشت تا اختلالات فساد را بیشتر بیان کنند.

خوانساری گفت: باید علت‌ها فساد را شناسایی کرد و مبارزه با مفسد به تنهایی مشکلات را حل نمی‌کند.

  • منبع خبر : فارس