شمش ۱۰درصد پایین‌تر از قیمت صادراتی در بورس کالا مشتری ندارد!
شمش ۱۰درصد پایین‌تر از قیمت صادراتی در بورس کالا مشتری ندارد!
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خبر داد: افرادی در ماه‌های گذشته با ادعاهای غیرکارشناسی و فضاسازی، به بهانه تنظیم بازار داخلی بر طبل محدود کردن صادرات شمش فولادی کوبیدند، اما در دو هفته گذشته از عرضه بیش از ۲۷۹ هزار تن شمش فولادی تنها حدود ۷۱ هزار تن خریدار داشت و در واقع، در معاملات بورس کالا، شمش ۱۰ درصد پایین‌تر از نرخ صادراتی مشتری نداشت.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد سیدرسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد در مورد نبود تقاضا برای شمش فولادی در بورس کالا گفت: عدم تقاضا برای شمش فولادی در ۹۰ درصد قیمت شمش صادراتی ایران و در حالی که به دلیل تحریم‌ها، نرخ‌های صادراتی ما خود پایین‌تر از نرخ‌های جهانی است، نشان می‌دهد که ادعای عرضه قطره‌چکانی شمش که در ماه‌های گذشته از طرف برخی محافل مطرح ‌شده، هیچ‌وقت درست نبوده است.

خلیفه سلطانی افزود: در روز ۲۰ آبان در بزرگ‌ترین عرضه سال جاری از بیش از ۱۶۰ هزار تن شمش عرضه شده در بورس کالا تنها ۶۳ هزار تن خریدار داشت و هفته گذشته نیز از عرضه بیش از ۱۱۹ هزار تن شمش‌فولادی تنها ۷۸۵۰ تن خریداری شد! این در حالی است که بهانه نامکفی بودن عرضه شمش در بازار داخلی، محدودیت‌های زیادی برای صادرات شمش ایجاد شده است.

درآمد ارزی که از کشور دریغ می‌شود
وی در مورد قیمت شمش صادراتی ایران گفت: در هفته گذشته قیمت میانگین شمش‌صادراتی ایران ۴۰۹ دلار به ازای هر تن بوده که البته قیمت فلزات در هفته جاری به علت نتیجه انتخابات آمریکا افزایش یافته است. حدود ۱۰۰ هزار تن شمش فولادی که در همین هفته می‌توانست با عدم عرضه در بورس کالا راهی بازارهای صادراتی شود، می‌توانست برای کشور حدود ۴۱ میلیون دلار درآمد ارزی به همراه داشته باشد. اما متاسفانه در شرایطی که کشور شدیدا محتاج این درآمدها است، سنگ جلوی پای صادرات فولاد گذاشته می‌شود.

اثبات وجود تقاضاهای سوداگرانه در بورس کالا

دبیر انجمن فولاد تاکید کرد: نتیجه عرضه شمش فولادی در دو هفته اخیر در بورس کالا نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از تقاضا در ماه‌های گذشته، تقاضای سوداگرانه و کاذب بوده است. در کل، از حجمِ شمشی که در بورس کالا به‌عنوان ماده اولیه خریداری شده، حداکثر معادل ۳۵ درصدِ شمش ‌خریداری‌شده، محصول نهایی در بورس کالا عرضه شده است! این عامل اصلی مشکلات تنظیم بازار فولاد بوده است. حال نمی‌توان عامل و ریشه اصلی را رها کرد و با گرو گرفتن صادرات فولاد، تنها خواستار عرضه بیشتر شمش‌در بورس کالا شد؛ عرضه‌هایی که برای بخش قابل توجهی از آن‌ها تقاضای واقعی وجود ندارد و بخش بزرگی از تقاضاهای ماه‌های گذشته، تقاضاهای سوداگرانه بوده است.

آدرس‌های غلط واسطه‌ها در بازار فولاد

خلیفه سلطانی در پایان اظهار داشت: برخی فرضیه‌ها و ادعاهایی که در بازار فولاد مطرح می‌شود اساسا از محافلی که دلال و واسطه‌ هستند بیرون می‌آید و متاسفانه برخی نهادهای تصمیم‌گیر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. حداقل در دو هفته اخیر باید ثابت شده باشد که ادعای عرضه قطره‌چکانی شمش فولادی یک اتهام بسیار غلط و ناروا بوده است. در حالی که فولادسازان برای طرح توسعه خود و تامین برخی قطعات و ماشین‌آلات تولیدی به ارز و درآمد صادراتی نیاز دارند و منافع کشور نیز افزایش صادرات غیرنفتی را ایجاب می‌کند، نباید با رویه‌هایی که سود آن تنها به جیب دلالان می‌رود، تولیدکنندگان فولاد را تحت فشار قرار داد.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین