شیوه جدید قیمت‌ گذاری کالا
شیوه جدید قیمت‌ گذاری کالا
سرپرست معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با ارائه توضیحاتی درباره شیوه‌های جدیدی قیمت‌گذاری کالا و همچنین ارائه آماری درباره شرکت‌های فولادی که مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار را رعایت نکردند،‌ اعلام کرد که مقادیر عرضه اسلب نیز پنج درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  محمدرضا کلامی امروز در نشست خبری با بیان این‌که بیش از سه میلیون واحد صنفی در کشور فعال است،‌ اظهار کرد: در گذشته فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدود پنج درصد از فروش سهم داشتند ولی این چند سال سهم این فروشگاه‌ها به ۱۰ الی ١٢ درصد رسیده است. ۸۰۰ شرکت پخش کالایی نیز  کالا را از انبار و گمرکات توزیع می‌کنند و اهمیت این شرکت ها در کرونا با کالارسانی مناسب مشخص شد.”شیوه جدید قیمت‌ گذاری کالا”

وی با بیان اینکه در بازرسی نیز بعد از طرح نظارتی نوروز و رمضان مجدد در کارگروه تنظیم بازار با اولویت بندی رصد کالاها دستورات جدیدی ابلاغ شده و از ظرفیت‌های مردمی نیز استفاده می شود، گفت: اولویت بازرسی این است که گران فروشی رخ ندهد و سازمان حمایت در این راستا دستورالعمل قیمت گذاری سال ٩٩ را در سه گروه تصویب کرده است؛ کالایی که قیمتش تثبیتی است و سازمان حمایت بر اساس موارد ارایه شده، قیمت آن را تصویب می کند. دوم کالاهایی است مثل لوازم خانگی و شوینده و …که تا سال گذشته قیمت گذاری توسط خود شرکت بود ولی امسال این مقوله تغییر و برای مقابله با گران فروشی همه واحدها باید ابتدا پیشنهاد قیمت داده و براساس بهای تمام شده قیمت را در سامانه ١٢٤بارگذاری کنند. قیمت‌های گروه سوم هم رقابتی بوده و واحدها برای حفظ سهم بازار حقوق مصرف کننده را رعایت می‌کنند.

وی با اشاره به به استفاده از ارز صادراتی برای تامین کالاها گفت: اولویت امسال وزارت صنعت این است که صادرکنندگانی که تولید کننده کالا هستند بتوانند از ارز صادراتی برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان استفاده کنند. به این منظور بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان کالاهای مختلف، ارتباطی در سامانه نیما برقرار شده تا از ارز حاصل از صادرات برای تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش‌های مختلف استفاده شود.

به گفته این مقام مسوول، تا سال گذشته ۲۵ قلم کالای اساسی و ۵۰۰ ردیف تعرفه مربوط به کالاها و تجهیزات پزشکی از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می‌کردند و برای امسال این کالاها دسته‌بندی شده و  سهمیه‌های ارزی‌شان در وزارتخانه‌های مختلف مشخص شده است.

عرضه اسلب ۵ درصد افزایش می‌یابد

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه ۵۰۰ واحد تولیدی لوازم خانگی در کشور وجود دارد اما امروز ورق به عنوان مهمترین ماده اولیه در تولید آنها مطرح است که نرخ آن در بورس تعیین و به نوعی قیمت آن با ارز نیمایی گره خورده است، در خصوص توزیع کنندگان خرد و نیاز آنها به محصولات فولادی گفت: در مقاطع فولادی حدود ٢٧میلیون تن شمش و اسلب تولید شد که ١٧میلیون تن آن شمش است. در مقابل مصارف کشور در خصوص شمش ٨ میلیون تن است که مازاد را می توان به صورت شمش یا میلگرد صادر کرد.

سرپرست معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه هر تولید کننده ای که بخواهد تولیدات را در داخل عرضه کند برای آنها فرمولی تعیین شد، ‌تصریح کرد: تنظیم بازار آنها را مکلف کرده که همه تولیدکنندگان اسلب باید تولیدات خود را در بورس عرضه کنند. بنابراین قرار نیست تنها فولاد مبارکه عرضه کننده در بورس باشد.

کلامی درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با احتکار  افزود: همه انبارها و مراکز نگهداری کشور به دلیل مصوبه مقابله با احتکار انبارها، ناامن شده و همه ظرفیت سازمان حمایت بر عرضه کالاهایی است که در این انبارها احتکارمی شود. همچنین مرکز اصناف و سازمان حمایت در حال تهیه برنامه‌ای مبنی بر حمایت واحدهای تولیدی خرد است.”شیوه جدید قیمت‌گذاری کالا”

به گفته دبیر کارگروه تنظیم بازار برای تامین نیاز ورق این واحدهای کوچک کمیته ای تعیین شده که متناسب با مقادیر تولید واحدهای صنفی که با این کالا سروکار دارند و ظرفیت آنها، به تامین ورق این واحدها اقدام شود. همچنین قرار است مقادیر عرضه اسلب نیز پنج درصد افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص عرضه ۷۰ درصد شمش در بورس، تصریح کرد: ۴۶۵ شرکت این مصوبه را رعایت نکردند و تاکنون ۲۵۸ شرکت در سال ۹۹ به تعزیرات معرفی شدند و تا آخر ماه این تعداد بیشتر خواهد شد. در این زمینه برای رصد محصولات فولادی مقرر شده فرآیندی طراحی شود که این کالاها مشمول اعلام موجودی در سامانه انبار شوند و موجودی و عرضه کالاها رصد شود.”شیوه جدید قیمت‌ گذاری کالا”

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از قطعاتی که برای تولید لوازم خانگی مورد نیاز است، وارداتی است، ولی در برخی کالاها مثل بخاری ۹۰ درصد، کولر ۱۰۰ درصد، آبگرمکن بیش از ۷۰ درصد، ماشین لباسشویی بیش از ۶۰ درصد و لوازم خانگی کوچک حدود ۷۰ درصد قطعات مورد نیازشان در داخل قابل تأمین است. در تولید تلویزیون به دلیل اینکه پنل مورد استفاده در آن توسط شرکت‌های معدودی در سطح جهان تولید می شود درصد وابستگی بالا است.”شیوه جدید قیمت‌ گذاری کالا”

  • منبع خبر : ایسنا