صادرات انار به کشورهای اروپایی
صادرات انار به کشورهای اروپایی
سرپرست دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه انار ایران به کشور‌های روسیه، عراق، کره جنوبی، سوییس، فرانسه و آلمان صادر می‌شود،گفت: امسال ۹۰۰ هزار تن انار برداشت می‌شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد سرپرست دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: امسال ۹۰۰ هزار تن انار از باغات کشور برداشت می‌شود.”صادرات انار به کشورهای اروپایی”

زهرا جلیلی مقدم افزود: میانگین برداشت انار سالانه از باغات کشور، یک میلیون تن است و این میزان با توجه به تغییرات اقلیم، دستخوش تغییر می‌شود.

وی گفت: عمده تولید انار، از ۱۰ نوع تجاری، در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان رضوی و جنوبی، یزد، مرکزی، سمنان و لرستان صادر می‌شود.

جلیلی مقدم با اشاره به اینکه میزان صادرات این محصول در سال گذشته ۱۵ هزار تن بوده است افزود: ارزش صادرات انار در سال ۹۷. ۱۵ میلیون دلار بود که به کشور‌های روسیه، عراق، کره جنوبی، سوییس، فرانسه و آلمان صادر شد.
وی ادامه داد: میانگین صادرات انار در سال، بین ۱۵ تا ۳۵ هزار تن است و ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان انار دنیا توان صادرات ۱۵۰ هزار تن انار در سال را دارد.

جلیلی مقدم گفت: با توجه به خواص دارویی انار،​ این محصول را جواهر سلامت می‌دانند، همچنین کشور‌های زیادی برای توسعه برداشت انار برنامه‌ریزی می‌کنند و ما نیز باید برای بهبود کیفیت انار، برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: آنتی‌اکسیدان موجود در انار ۱۰ برابر چای سبز است و در دنیا برای تولید آن برنامه‌ریزی‌های زیادی می‌شود ما نیز در کشورمان باید برای فروش و صادرات انار، بازار‌هایی مناسبی پیدا کنیم.

سید رضا ساداتی با اشاره به اینکه انار و انجیر از مزیت‌های صادراتی استان فارس و کشور محسوب می‌شوند، افزود: استراتژی مداوم و مدون، ارتقای سطح دانش تخصصی تولید کنندگان و صادرکنندگان و بنگاه‌های تولیدی –صادراتی، تسهیل زیر ساخت‌ها، صادرات و بسته بندی‌های استاندارد و بهداشتی این محصولات بومی و محلی علاوه بر مصارف داخلی به بازار‌های هدف، کشور‌های آسیای میانه، کشور‌های حوزه خلیج فارس و برخی کشور‌های اروپایی برای بالابردن ارزش افزوده، رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی و رونق تولید بسیار اثرگذار و حایز اهمیت است.

  • منبع خبر : ایسنا