صادرات ایران در دنیا باید به ۱۵۰ میلیارد دلار برسد
صادرات ایران در دنیا باید به ۱۵۰ میلیارد دلار برسد
سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران تنها 0.3 درصد صادرات دنیا را دارد، گفت: این در حالی است که با توجه به جمعیت و جغرافیای کشور و سهم GPT باید صادرات ما به 150 میلیارد دلار افزایش یابد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد محمدرضا مودودی امروز در دومین همایش ملی صادرات، بیمه و سرمایه‌گذاری با رویکرد نوسانات نرخ ارز، گفت: حجم صادرات غیرنفتی کشور در ۳ ماهه نخست امسال ۱۱٫۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت بیان داشت: واردات در ۳ ماهه امسال ۱۰٫۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸٫۷ درصد کاهش داشته است. 

وی تصریح کرد: جمعیت کشور ما ۱٫۲ درصد جمعیت جهان است و مساحت کشورمان ۱٫۲ درصد جغرافیای جهان را تشکیل می‌دهد و همچنین ۱٫۲ درصد GPT جهان را داریم اما وقتی بحث صادرات غیرنفتی مطرح می‌شود فقط ۰٫۳ درصد از صادرات دنیا را داریم در حالی که باید ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم.

مودودی اظهار داشت: ما در حوزه اقلام صادراتی بالای ۵۰ میلیون دلار تنها ۱۳۰ قلم کالا داریم که این اقلام ۳۷ میلیارد دلار از صادرات ما را تشکیل می‌دهد.

  • منبع خبر : فارس