صادرات فرش دوباره جان می‌گیرد؟
صادرات فرش دوباره جان می‌گیرد؟
رییس مرکز ملی فرش ایران در جلسه شورای سیاست‌گذاری فرش، ایجاد پایانه‌های صادراتی فرش دستباف را ضروری دانست و اعلام کرد که دستورالعمل اقدامات تاب‌آوری اقتصادی اصناف حوزه فرش در دوران کرونا و پساکرونا تهیه و پیگیری شده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد فرحناز رافع در این جلسه که با حضور جواد کلاهدوزان (بازرس ویژه وزیر صمعت، معدن و تجارت (صمت)، صادرکنندگان، تولیدکنندگان و فعالان حوزه فرش دستباف در محل مرکز ملی فرش ایران برگزار شد، اضهار کرد:  ۱۵ برنامه عملیات بر اساس هفت محور برنامه‌های وزارت صمت برای سال جهش تولید تدوین شده است و امسال این برنامه‌ها را مورد پیگیری قرار خواهیم داد که راه اندازی شتاب‌دهنده‌های استانی کلیدی ترین آنها است. همچنین مرکز ملی فرش ایران در ۱۳ برنامه دیگر از ۱۵ برنامه امسال به عنوان همکار در پروژه های هدف‌گذاری شده وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت و همکاری خواهد داشت.”آیا صادرات فرش دوباره جان می‌گیرد؟”

وی افزود: در سه ماه گذشته تفاهم‌نامه همکاری با بانک توسعه تعاون منعقد شد و ستاد شورای راهبردی فرش دستباف را تشکیل دادیم که دبیر این ستاد اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خواهد بود و جلسات ستاد نیز به صورت منظم هر هفته روزهای سه‌شنبه برگزار می شود.

نگاه ویژه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی

رییس مرکز ملی فرش ایران با اعلام اینکه اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف بازوی قدرتمندی در کنار مرکز ملی فرش است، گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی من قالیبافان هستند و بر اساس تاکیدات وزیر صنعت، معدن و تجارت و قائم مقام وزیر در امور بازرگانی با تعامل با بخش خصوصی حرکت خواهیم کرد و به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی نگاه ویژه‌ای خواهیم داشت.

رافع، پیگیری و تصویب قانون حمایت از قالیبافان در نهاد ریاست جمهوری و عضویت فرش در شورای عالی صادرات را از دیگر اقدامات سه ماه اخیر عنوان کرد و افزود: دستورالعمل اقدامات تاب آوری اقتصادی اصناف حوزه فرش در دوران کرونا و پساکرونا تهیه و پیگیری شده است و سند راهبردی برنامه‌های پروژه‌های مرکز ملی فرش تا افق ۱۴۰۰ نیز تدوین شده است.

ضرورت ایجاد پایانه های صادراتی فرش دستباف

وی در بخش دیگری از سخنان خود ایجاد پایانه‌های صادراتی فرش دستباف را ضروری دانست و گفت: ایجاد پایانه های صادراتی که در برگیرنده شبکه فروش، شو روم‌ها و حتی قالیشویی‌های تخصصی است که در کنار ایجاد مشوق‌های لازم در این حوزه در دستور کار است.

رییس مرکز ملی فرش ایران همچنین از راه‌اندازی کارگروه‌های مختلف تخصصی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها در آینده خبر داد و تصریح کرد که در این کارگروه‌ها به موضوعاتی از جمله ایجاد پایانه‌های صادراتی، راه اندازی شتابدهنده و دیگر برنامه‌های مرکز پرداخته خواهد شد.

همچنین در این جلسه برخی از صادرکنندگان، تولیدکنندگان و فعالان حوزه فرش دستباف به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در این حوزه پرداختند.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام انجمن علمی فرش ایران، صادرات فرش در هشت ماهه اول سال ۱۳۹۸ کمتر از ۵۰ میلیون دلار بوده که نسبت به متوسط ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات فرش در دو دهه گذشته، حدود یک دهم شده است، اما خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها تنها دلیل این اتفاق نیست. همچنین طبق نظر کارشناسان برگزاری نمایشگاه‌های برون مرزی، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و کاهش مقررات “دست و پاگیر” را از جمله راهکارهای توسعه بازار فرش دستباف است.

همچنین تولید۴ میلیون متر مربع فرش دستباف و توسعه صادرات این محصول به کشورهای یاد شده، از جمله اهداف برنامه‌های سال جهش تولید بخش صنعت، معدن و تجارت است که اخیرا توسط وزیر صمت به همه معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ابلاغ شده است.

  • منبع خبر : ایسنا