صادرات موتور هواپیمای ساخت آمریکا به چین متوقف شد
صادرات موتور هواپیمای ساخت آمریکا به چین متوقف شد
وال‌استریت ژورنال گزارش داد که کاخ سفید در نظر دارد که مجوز صادرات موتورهای جت هواپیما به چین را باطل کند. این موتورها به طور مشترک توسط جنرال‌الکتریک آمریکا و سافران فرانسه تولید می‌شوند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که کاخ سفید در نظر دارد مجوز صادرات موتورهای جت هواپیما به چین را باطل کند. این موتورها به طور مشترک توسط جنرال‌الکتریک آمریکا و سافران فرانسه تولید می‌شوند.” احتمال توقف صادرات موتور هواپیمای ساخت آمریکا به چین”

این مجله به نقل از یک منبع آگاه از مذاکرات داخلی کاخ سفید نوشته است: این اقدام برای جلوگیری از کپی‌برداری از تکنیک‌های تولید توسط چینی‌ها و مهندسی معکوس این موتورهای جت است.

مقامات دولت آمریکا روز پنج‌شنبه برای بررسی لغو این مجوز جلسه خواهند داشت.” احتمال توقف صادرات موتور هواپیمای ساخت آمریکا به چین”

وال‌استریت ژورنال می‌گوید: این اقدام می‌تواند تأثیر منفی سنگینی بر جنرال‌الکتریک داشته باشد. این شرکت به شدت با این اقدام مخالف بوده و معتقد است مهندسی معکوس این موتورها بسیار سخت‌تر از چیزی است که برخی مقامات فکر می‌کنند و با توجه به اینکه این موتورها سال‌ها به کشورهای مختلف فروخته شده‌اند، چینی‌ها همین حالا هم به آنها دسترسی دارند و ممکن است کار خود را آغاز کرده باشند.

 به‌گفته منابع آگاه دولت آمریکا در حال بررسی ممانعت از ارسال موتورهای ساخت شرکت جنرال الکتریک برای استفاده در جت‌های مسافربری جدید ساخت چین است. این اقدام تلاش‌های چین برای ورود به بازار هوانوردی مسافری جهان را با ابهام مواجه کرده است.

محدودیت‌های احتمالی در زمینه فروش موتورهای جت و سایر تجهیزات مورد استفاده در ساخت هواپیماهای مسافربری چینی از جمله سیستم های کنترل پرواز ساخت شرکت هانی‌ول، جدیدترین اقدام واشنگتن در چهارچوب جنگ تجاری و تکنولوژیک بین دو اقتصاد بزرگ جهان به‌شمار می‌رود.

به‌گفته منابع آگاه، این موضوع احتمالاً در نشستی در مورد محدود کردن صادرات فن‌آوری‌های آمریکایی به چین در روز پنجشنبه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین نشست دیگری قرار است در این باره روز ۲۸ فوریه با حضور اعضای کابینه دولت ترامپ تشکیل شود.

آمریکا و چین در ماه ژانویه به فاز نخست توافق تجاری دست یافتند که بر اساس آن چین متعهد شده طی ۲ سال آینده واردات از آمریکا را به‌میزان ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

  • منبع خبر : مهر