طراحی سامانه توزیع نهاده‌های دامی/تاکنون گزارشی از کویرخواری نداشتیم
طراحی سامانه توزیع نهاده‌های دامی/تاکنون گزارشی از کویرخواری نداشتیم
وزیر جهاد کشاورزی اقدامات، عملکرد و برنامه‌های این وزارتخانه را تشریح کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد کاظم خاوازی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد با بیان اینکه بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مهم کشور است اظهار کرد: این بخش توانست علی رغم همه فشارها تاب‌آوری کشور را افزایش دهد و بنابر اعلام بانک مرکزی با رشد اقتصادی ۸.۸ درصدی منجر به مثبت شدن رشد اقتصادی کشور شده است.”طراحی سامانه توزیع نهاده‌های دامی/تاکنون گزارشی از کویرخواری نداشتیم”

وی در ادامه صحبت‌هایش به سامانه بازارگاه نیز اشاره کرد و گفت: با تشکل‌ها و اتحادیه‌های طیور نشست‌های زیادی داشتیم و عیوب سامانه بازارگاه را بررسی کردیم و بلافاصله با بخش خصوصی توانمند وارد مذاکره شدیم و قرار است سامانه‌ای طراحی کنیم که در یکی دو هفته آینده از آن رونمایی خواهد شد.

خاوازی ادامه داد: این سیستم به گونه‌ای است که نهاده‌های دامی عمدتا به صورت خام وارد چرخه‌های تولید نشود و بخشی در اختیار صنایع سنگین و بخشی در اختیار زنجیره‌ها قرار گیرد و این توزیع نهاده‌ها با اثربخشی در اختیار تولید کننده قرار گیرد.

حمایت از استارت‌آپ‌های بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای کنترل قیمت میوه دارید؟ گفت: ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت مسئولیت قیمت گذاری در این بخش را بر عهده دارد ولی برنامه‌هایی در وزارت جهاد کشاورزی داریم که از حضور استارت آپ‌ها در این بخش استفاده کنیم. وزارت جهاد شهرکی را برای حضور استارت‌آپ‌ها در آنجا در نظر گرفته و در حال تشکیل صنف است و قرار است امکاناتی در اختیار این استارت آپ‌ها قرار داده شود. در حقیقت حمایت از استارت‌آپ‌ها می‌تواند در عرضه این اقلام موثر باشد.

گزارشی از کویرخواری ارائه نشده

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای جلوگیری از کویرخواری در کشور داریم، گفت: تا کنون هیچ گزارشی از کویرخواری ارائه نشده است و برای ما فرقی نمی‌کند که کویر یا غیر کویر باشد. در صورتیکه چنین اتفاقی بیفتد سازمان امور اراضی و سازمان جنگل‌ها پیگیری می‌کند.

مسعود منصور – رئیس سازمان جنگل‌ها – نیز در واکنش به این سوال گفت: طرح‌های بیابان زدایی در کشور انجام می‌شود اما تاکنون تغییری در کاربری بیابان‌ها نداشتیم و تنها طرح‌های اکوسیستمی و مجوزدار در مناطق کویری اقدام به فعالیت می‌کنند.

خاوازی در ادامه صحبت‌هایش به قانون انتزاع نیز اشاره کرد و گفت: سران سه قوه و مقام معظم رهبری این قانون را تایید کرده‌اند و تا  برج ۵ سال آینده بایستی در چارچوب آن حرکت کنیم و بعد از آن نیز دلایل خود را مطرح خواهیم کرد که کل زنجیره در اختیار وزارت جهاد کشاورزی باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به آفت کش‌ها و کود اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۸ تقریبا ۲ تا ۲.۵ برابر نیاز کشور آفت کش وارد کردیم. این آفت کش‌ها در اختیار فروشگاه‌ها و بخش خصوصی قرار گرفته است و این مراکز تحت نظارت هستند. کود نیز به همین شکل است و مشکلی در زمینه کود شیمیایی نداریم و در حال خودکفایی در این بخش هستیم. همچنین تعداد زیادی از کارخانجات تولید کننده کود زیستی توانایی این را دارند تا بیش از ۱۰۰ هزار تن کود زیستی را تولید و به بازار عرضه کنند و با توجه به ظرفیت‌هایی که در آفت کش‌ها و کودهای زیستی داریم فکر می‌کنم سال ۱۳۹۹ را به خوبی رد خواهیم کرد و برای سال ۱۴۰۰ نیز شرایط خوبی برای تولید داخل ایجاد خواهد شد.”طراحی سامانه توزیع نهاده‌های دامی/تاکنون گزارشی از کویرخواری نداشتیم”

اراضی غیرکشاورزی در اختیار وزارت مسکن قرار داده خواهد شد

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: مسکن موضوع مهمی برای مردم است و رئیس جمهوری عزم جدی برای تامین مسکن مردم دارد. یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند در این راستا مهم باشد وزارت جهاد کشاورزی است. اراضی که در اختیار وزارت مسکن قرار می‌دهیم کاربری کشاورزی ندارند، آب هم ندارند و طبق قانون در حریم شهرها قرار گرفتند. در حقیقت این زمین‌ها بدون استفاده است و مناسب بخش کشاورزی نیست که این زمین‌ها را شناسایی کرده‌ایم و قرار است در اختیار وزارت مسکن قرار دهیم.”طراحی سامانه توزیع نهاده‌های دامی/تاکنون گزارشی از کویرخواری نداشتیم”

شناسایی زنجیره‌ها در دستور کار جهاد کشاورزی

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه شناسایی زنجیره‌ها است گفت: در حال برنامه ریزی برای صنایع تبدیلی و واحدهای فراوری هستیم، با بانک کشاورزی برنامه داریم که تسهیلات کم بهره در اختیار این بخش قرار دهیم و اولویت ما نیز طرح‌های مهم است.

خاوازی با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌های کشور نهایت استفاده را کنیم گفت: در بسیاری از محصولات استراتژیک می‌توانیم خودکفا شویم. برای دانه‌های روغنی برنامه‌های مفصل و مجزایی داریم. تضمین کرده‌ایم که تولید را بالا ببریم و در برخی اقلام مانند کره خودکفا خواهیم شد تا برای کشور صرفه جویی ارزی ایجاد شود و به صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اضافه کنیم.

وی در ادامه به الگوی کشت اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی چندین سال است که در خصوص الگوی کشت کارهای جدی را انجام داده است. در حقیقت هدف الگوی کشت این است که مشخص کند دقیقا کجا، چه محصولی با چه ویژگی‌هایی باید کاشت شود. این اقدام کار سنگینی بود زیرا مطالعات علمی، گیاه شناسی و خاک شناسی بسیار قوی می‌خواست که این کار با همت معاونت زراعت انجام شد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه صحبت‌هایش به آتش سوزی‌های رخ داده در جنگل‌های غرب و جنوب غرب کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۴۰۰ آتش سوزی در کشور اتفاق افتاده است که شش مورد آن در نقاط صعب العبور بوده است و کنترل نشد زیرا درختان زیادی در آنجا خشک شده بودند و امکانات نیز به اندازه کافی برای واکنش سریع وجود نداشت اما سایر نهادها در این زمینه کمک کردند. همچنین چون آتش سوزی همراه با باد بود مراتع دچار خسارت شدند و جنگل‌ها خسارت سنگینی ندیدند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: دولت با تمام قوا و بانک کشاورزی پشتیبان بخش کشاورزی است و نهاده‌های دامی را حمایت می‌کند و کمک‌هایی را برای آزاد سازی کنجاله سویا، دانه‌های ذرت انجام داده است و همچنان نیز یاری می‌رساند. ولی در اقدام یکساله این نیازها را در نظر گرفته‌ایم و در خصوص دانه ذرت که گیاه آب‌بری است باید برنامه ریزی کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا