طرح جدید بانکداری از چاله به چاه
طرح جدید بانکداری از چاله به چاه
چندی پیش بیانیه ای از طرف ۲۱ نفر از اقتصاددانان مسلمان و معتقد به قرآن و پایه گذاران نهضت مبارزه با بانکداری ربوی در فضای رسانه ای کشور منتشر گردید.

طرح جدید بانکداری از چاله به چاه

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد چندی پیش بیانیه ای از طرف ۲۱ نفر از اقتصاددانان مسلمان و معتقد به قرآن و پایه گذاران نهضت مبارزه با بانکداری ربوی در فضای رسانه ای کشور منتشر گردید.

این بیانیه حاوی بسیار نکات بود که اگر متولیان و مسوولین اقتصادی کشور بدانها متوجه باشند زمینه عبور از فریب هایی را که جریان بانکداری غیر معتقد به اقتصاد بدون ربا ایجاد کرده فراهم میکند.

در این بیانیه نکات خیلی واضحی بیان گردیده .

از جمله اینکه نقطه ضعف مهم در تهیه طرح جدید بانکداری را  بوضوح نشان داده که یکی از نکات مهم آن این است که با وجود گرایش‌های مختلف اقتصاددانان اسلامی در مورد بانکداری اسلامی، اختیار بررسی موضوع و تدوین مواد طرح، به افراد محدودی از یک گرایش خاص سپرده شده که در چهل سال گذشته همانها این بلای خانمانسوز را گریبانگیر این کشور و مردم و اقتصاد و بانکداری کرده اند.

حال آنکه عقل و منطق حکم میکند که در چنین موضوع مهمی لازم است، اولا از دست اندرکاران عملکرد سالهای گذشته بطور قاطع پرهیز و ثانیا از ظرفیت حداکثری اقتصاددانان و کارشناسان مربوط در حوزه علمیه و سطح کشور بهره‌گیری می‌شد.

اگر گروه ورزیده و کاملی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی متخصص در اقتصاد اسلامی تشکیل می‌شد و با کمک نمایندگان مجلس به‌طور دقیق ریشه‌ها و علل عدم موفقیت اجرای قانون عملیات بانکداری بدون ربا در سی و چند سال گذشته را بررسی می‌کردند و با نظرخواهی از صاحب‌نظران مطرح در حوزه بانکداری اسلامی، ایده‌ ها و راه‌حل‌ ها را به‌طور کامل جست ‌وجو و ارزیابی می‌نمودند، سرنوشت طرح جدید بانکداری بهتر از این می‌شد.

اگر به جریان طرفدار اقتصاد و بانکداری ربوی لقب مافیای بانکداران داده شود مسمای با فاصله ای نخواهد بود.

اینکه امروز با توجه به اینکه ما یک کشور نفتی هستیم و معنی نفتی بودن این است که بدون درنظر گرفتن هزینه هنگفت مملو از بی لیاقتی و فساد قیمت تمام شده هر بشکه نفت استخراجی از زمین کمتر از ۱۰ دلار است و بطور میانگین قیمت فروش در چهل سال گذشته بالای ۶۰ دلار برای هر بشکه بوده چرا باید نرخ برابری آن به ۱۲ هزار تومان برسد؟ این پدیده شوم و فقط همین یک پدیده میتواند اثبات کند اقتصاد ایران درست اداره شده است.

من شخصی را متهم نمیکنم اما همه را چرا ! زیرا دشمن ما طرح خود را مانند پازل خرد نموده و با توجیه و تشویق هر تکه را به دست کسانی که اورا باور دارند می سپارد و نهایتا آن میکند که خواسته بود. فلذا همه متهمند که چرا با مردم نبوده و دشمن را افشا ننموده اند.

۴۰ سال خیانت به اقتصاد کم دوره ای نیست .

چهل سال بیراهه کم مسافتی نیست.

چهل سال بلاهت و کم کاری و بی تدبیری کم فضاحتی نیست.

حال که ماهی در افشای بی لیاقتی به دم رسیده نگذارید نوع دیگری شیره ناب خریده و بر سر ملت بمالند.

من با تجربه و اطلاعاتی که دارم کوچکترین شبهه ای ندارم که در این چهل ساله انگلستان همیشه و آمریکا و اسراییل برخی زمانها در اقتصاد ما دخالت داشته اند و همین دلیل برای اینکه اقتصاد یک کشور نفتی با مردمی هوشمند که میتوانند در برهه ای از زمان صنعت نظامی و صنایع هسته ای و علوم ژنی و مواد نانو را در علم و معرفت پیشکش ملت خود کنند چرا باید در اداره اقتصاد تا این حد عقب مانده بنمایند.

اولین کسانی که در این ماجرا باید هوشیار عمل میکردند مجلسی ها بودند که به دلایل روشنی نکردند.

من به این دلایل در این وجیزه نمی پردازم اما میدانم که اگر مجلس ها سلامت بودند و اگر کمی حس مردم دوستی در آنها بود ولو سواد لازم را نداشتند از سواد متخصصین عاریت می بردند و کار به این فساد نمی رسید.

نرخ بهره را علنی ۲۸ و با جریمه ۳۶ درصد حساب میکنند.

با این نرخ کدام تولید عملی و سود ده است؟ مالیات بر ارزش افزوده را از همه مراحل تولید میگیرند و مجلس هم همراهی میکند! خیانتی از این بالاتر ممکن است؟ بانکداری را در کشور اسلامی ربوی اداره میکنند و کک احدی نمیگزد! در هر کوی و برزن ده ها شعبه بانک وجود دارد که نانوایی به این تعداد نیست! جمع این همه را جز خیانت چه بنامیم؟ کشوری که مردمانش برای کیان انقلابشان حاضر به اعزام جوانان خود به جبهه ها در داخل و خارجند، حاضر به فداکاری در حوزه تولید نیستند؟ بس نیست که دست اجنبی در سفره ماست؟ بس نیست که فساد در اقتصاد موج میزند؟ همه دولتها حتی احمدی نژاد و خاتمی که فسادشان کمی کمتر بود هم باید در مقابل این ملت زانو زده عذر تقصیر بخواهند.

حساب دیگران که پاک پاک است.

من برای ماندن در تاریخ هشدار میدهم که این طرح جدید بانکداری ما را از چاله به چاه خواهد برد و اتمام حجت میکنم که مجلس و متولیان اقتصاد کشور از این مقطع استفاده کنند و یک ساختار اساسی را تدوین و جایگزین نمایند.

ما برای کمک به این اقدام سر از پا نمیشناسیم و حاضریم شب و روز خود را بدون دستمزد و اجرت و پاداش بدین امر حیاتی در کشور تخصیص دهیم.

از ما بپرسید پاسخ دقیق و قاطع بگیرید. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان

  • منبع خبر : صبح اقتصاد