ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ هزار دستگاه لباس محافظتی
ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ هزار دستگاه لباس محافظتی
معاون وزارت صمت از توان تولید روزانه ۱۰۰ هزار دستگاه لباس محافظتی از سوی واحدهای صنعتی پوشاک، افزایش بیش از ۱۰ برابری تولید ماسک و ۷ برابری تولید محصولات ضدعفونی در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و از وزارت بهداشت خواست که برای این ظرفیت ایجاد شده در این بخش برنامه‌ریزی کند تا به فعالیت خود ادامه دهند و اگر موج‌ بعدی شیوع بیماری وجود داشت امکان تامین حداکثری بازار وجود داشته باشد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مهدی صادقی نیارکی، از توان تولید روزانه ۱۰۰ هزار دستگاه لباس محافظتی از سوی واحدهای صنعتی پوشاک خبر داد که جایگزین پوشش گان برای کادر درمانی شده و گفت: این کار با همکاری تولیدکنندگان پارچه و بخش دیگری که لایه پلی اتیلن را به پارچه‌ها اضافه کردند انجام شد.” ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ هزار دستگاه لباس محافظتی”

وی افزود: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار دست لباس محافظتی در برخی کارخانه‌های فعال در این حوزه وجود دارد که هنوز خریداری نشده است. از طرف دیگر واحدهای پوشاک هم در حال حاضر با کاهش تقاضا مواجه هستند و فعالیت‌ خود را در این بخش متمرکز کردند.

افزایش بیش از ۱۰ برابری تولید ماسک

با اشاره به تولید روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار عدد ماسک پیش از شیوع ویروس کرونا، گفت:با اقدامات انجام شده طی سه ماه اخیر، تولید ماسک در حال حاضر حداقل به یک میلیون ۲۰۰ هزار عدد در روز در واحدهای صنعتی رسیده است. واحد افتتاح شده ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حال حاضر اعلام کرده روزانه حدود یک میلیون ماسک تولید می‌کنند که این ظرفیت در حال افزایش می باشد.

وی افزود: واحدهای صنعتی صنایع پوشاک نیز با ایجاد ستادهایی در این مدت پارچه‌های مخصوص تولید ماسک را دریافت کرده، برش دادند و بین کارگاه‌ها توزیع کردند.

البته امروز نایب رییس انجمن داروسازان ایران از توزیع ماسک و دستکش در برخی داروخانه‌ها خبر داده و گفته که در حال حاضر در زمینه محلول‌های الکلی و ژل‌های ضدعفونی‌کننده وضعیت داروخانه‌ها نرمال و عادی است، اما در حوزه ماسک و دستکش همچنان کمبودها وجود دارد و این اقلام با قیمت گران و چند برابر آنچه در اسفند ماه وجود داشت، به داروخانه‌ها عرضه می‌شود.” ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ هزار دستگاه لباس محافظتی”

وزارت بهداشت برای ظرفیت‌های تولیدی جدید برنامه‌ریزی کند

معاون امور صنایع وزارت صمت در ادامه از وزارت بهداشت خواست که برای این ظرفیت ایجاد شده در بخش اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی برنامه‌ریزی کند تا به فعالیت خود ادامه دهند و اگر موج‌ بعدی شیوع  بیماری وجود داشت امکان تامین حداکثری بازار وجود داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم مجاز بودن صادرات بخشی از این اقلام برای ادامه فعالیت واحدهای تولیدی که محصولات مازاد دارند، تصریح کرد: ذخیره وزارت بهداشت نیز باید برای موج‌های بعدی بیماری به اندازه کافی و قابل اطمینان باشد.”ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ هزار دستگاه لباس محافظتی”

به گفته این مقام مسئول تاکنون فقط چند محموله جزئی پارچه با کشورهایی از سوی که وزارت امور خارجه اعلام شده بود انجام شده، اما ظرفیت صادرات وجود دارد که البته میزان آن باید از تعیین میزان مصرف و دپویی که باید برای آینده در اختیار سازمان غذا و دارو قرار بگیرد از سوی وزارت بهداشت، مشخص شود.

صادقی نیارکی یکی دیگر از پیشرفت‌هایی که در پی شیوع ویروس کرونا در کشور اتفاق افتاد را گسترش ساخت ماشین‌آلات تولید ماسک عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ خط تولید ماسک در مرحله طراحی و مونتاژ نهایی است.

افزایش ۷ تا ۸ برابری تولید محصولات ضدعفونی

وی با بیان اینکه محلول‌های ضدعفونی پیش از شیوع ویروس کرونا عمدتا در مراکز درمانی استفاده می‌شد، اظهار کرد: برآوردها حاکی از این است که تولید محصولات ضد عفونی از ۵۰ هزار لیتر قبل از کرونا در حال حاضر ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار لیتر در روز رسیده است.

همچنین به گفته این مقام مسئول تولید صابون و مایع دستشویی در این مدت ۳۰ تا ۳۵ درصد رشد داشته و در حال حاضر تولید مایع دستشویی به حدود ۴۶۰ تن در روز رسیده است.

تولید الکل با ۱۰۰ درصد ظرفیت

صادقی نیارکی تولید الکل را در سال‌های گذشته ۶۰ میلیون لیتر عنوان کرد و گفت که در حال حاضر تولید این محصول به روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار لیتر رسیده است و با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در زمینه شوینده‌ها، ضدعفونی‌کننده محیط و مشکلی وجود نداشت، گفت: مشکلاتی که در زمینه تامین الکل وجود داشت هم با تمرکز صدور حواله در وزارت بهداشت به جای دانشگاه‌های علوم پزشکی و استانداری‌ها، مشخص شدن تعداد واحدهای دریافت کننده الکل، تعیین قیمت الکل و قیمت محصولات نهایی در احجام مختلف حل شد.

صادقی نیارکی با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته برخی داروخانه‌ها جایی برای نگهداری ماسک، محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی نداشتند و در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ هم مجاز به عرضه این محصولات هستند، تاکید کرد: تامین بازار در این شرایط نشان دهنده اهمیت تولید است و اگر تولید در کشور وجود نداشت، نمی‌توانستیم این شرایط را مدیریت کنیم. به ویژه در شرایط فعلی که درآمدهای کشور وابستگی کمتری  به درآمد نفت دارد.

صادقی نیارکی با اشاره به ممنوعیت صادرات اقلام بهداشتی، پزشکی، مواد شوینده و مواد اولیه تولید این محصولات در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، تصریح کرد: طبق قوانین و سابقه طولانی این مسئله، مسئول تامین تجهیزات پزشکی و دارو وزارت بهداشت است و اداره کل تجهیزات پزشکی این وزارتخانه در سال‌های مختف مدیریت تامین بازار این اقلام را برعهده داشته و بخشی از ارزی که در سال‌های گذشته به وزارت بهداشت پرداخت شده برای تامین اقلام سرمایه‌ای و تجهیزات مصرفی همین بخش بوده است، اما در پی شیوع ویروس کرونا، وظیفه تامین این اقلام به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شد که نیازمند تخصیص منابع مالی نیز هست.

به گزارش ایسنا، وضعیت دسترسی شهروندان در هفته‌های اول شیوع ویروس کرونا به ملزومات پیشگیری دچار مشکل بود که تقریبا در اوایل فروردین ماه در زمینه ژل و محلول ضدعفونی نیاز کشور برطرف شد. در زمینه ماسک‌ هم با توجه به اولویت توزیع ماسک مراکز درمانی تامین کامل بازار تقریبا تا اوایل اردیبهشت ماه طول کشید. البته پیش از آن ماسک‌های پارچه‌ای قابل شست‌وشو در دسترس بود.

  • منبع خبر : ایسنا