عدم تحقق درآمدهای امسال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است
عدم تحقق درآمدهای امسال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است
وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس درباره کسری ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی بودجه در سال جاری، گفت: عبارت کسری بودجه درست نیست، زیرا این کسری زمانی اتفاق می‌افتد که هزینه‌ها بر منابع و درآمدها پیشی گرفته باشد و برآورد ما نسبت به عدم تحقق درآمدها طی امسال آن هم در بدبینانه‌ترین شرایط ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  فرهاد دژپسند گفت: اکنون در ابتدای سال قرار داریم و تنها پیش‌بینی عدم تحقق مطرح است و براساس پیش‌بینی ما عدد اعلامی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صحیح نیست و برآورد ما نسبت به عدم تحقق درآمدها طی امسال آن هم در بدبینانه‌ترین شرایط ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

در ادامه وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: جای عدم تحقق در منابع مصوبات بودجه مانند مالیات و واگذاری‌ها صورت خواهد گرفت و ما تلاش داریم حداکثر تحقق انجام شود اما در صورت عدم تحقق می‌توانیم از طریق فروش اوراق این کسری بودجه را جبران کنیم.

وی با اشاره به برنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی برای مولدسازی‌ دارایی‌های دولت هم توضیح داد: ما برنامه جامعی برای موضوع مولدسازی دارایی‌ها داریم، اگرچه لزوما مولدسازی ایجاد منابعی بودجه‌ای نیست و نکته دیگر اینکه همین امسال هم انجام نخواهد شد زیرا مولدسازی دارایی‌ها یک پروسه است و شاید اکنون آغاز شود اما نتیجه آن در یک دوره زمانی دیگری به دست بیاید.

الف- دلیل این همه بی‌ثباتی در اقتصاد چیست؟

ب- چرا ظرف چند دهه گذشته، برنامه استراتژیک برای اقتصاد و… تدوین نشده است؟

ج- چرا با نوسانات ناگهانی و…، یکباره به فکر مثلا ساماندهی می‌افتند و سامانه نامشخص نیما به راه می‌افتد و ارز یک دفعه تک‌نرخی می‌شود و سپس سامانه نیما جواب نمی‌دهد، بازار ثانویه ارز ایجاد می‌شود.

د- تکلیف فعالان اقتصادی با این معضلات چیست؟

هـ- کسانی که ثبت سفارش خود را به‌صورت غیرقانونی انجام می‌دهند یا چند هزار سکه می‌خرند و… کیستند؟

و- چرا در حالی که عده‌ای کم‌درآمد، توان تامین داروی فرزندشان را ندارند ارز ارزان برای واردات کالاهای غیرضروری اختصاص می‌یابد؟ دلیل این همه بی‌نظمی چیست؟ و چرا همیشه باید عادت کنیم فسادی رخ دهد و دستور به رسیدگی قضایی دهند و… بالاخره چه می‌شود؟

ز- به سوالات دبیر کل محترم جامعه حسابداران رسمی ایران پاسخ داده شود دلیل عدم رعایت «آیین‌نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی» از ۱۳۸۸ از سوی بانک‌ها برای ۶۳۷ شرکتی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند، چه بوده است؟

هـ- و چند سوال دیگر

دقت کنیم هرگز سوال افکار عمومی، اخذ مالیات از این افراد نبوده است.

جالب‌تر آنکه هفته گذشته وزیر اقتصاد اعلام کرد: «سازمان امور مالیاتی خریداران عمده سکه را شناسایی کرده» و طبق قانون آنها مکلف به پرداخت مالیات بر «سود اتفاقی» هستند.

توجه مقامات مالیاتی به نکات زیر جلب می‌شود:

۱- طبق اصل ۵۱ قانون اساسی، مالیات وضع نمی‌شود مگر به موجب قانون.

۲- طبق ماده (۱) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفا از روی درآمد تحقق‌یافته باید مالیات اخذ کرد.”عدم تحقق درآمدهای امسال ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است”

۳- طبق ماده ۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم: درآمد مشمول مالیات عبارت از کل فروش کالا، خدمات و….

۴- لازم است بدانیم طبق مبانی قانونی، درآمد عبارت از درآمد تحقق یافته و شرایط تحقق درآمد در استانداردهای حسابداری بیان شده و طبق بند ۱۵ استاندارد ۳، به شرح ذیل ۵ شرط باید توامان محقق شود تا بگوییم درآمد تحقق یافته و اگر یک شرط از ۵ شرط عملی نشود، نمی‌توانیم درآمد شناسایی کنیم. طبق بند ۵ استاندارد ۳ حسابداری آمده است: درآمد عملیاتی، حاصل از فروش کالا باید زمانی شناسایی شود که کلیه شرایط زیر (توامان) تحقق یافته باشد:

الف- مخاطرات و مزایای عمده مالکیت کالای مورد معامله را به خریدار منتقل کرده باشد .

ب- هیچ دخالت مدیریتی مستمر در حدی که معمولا با مالکیت همراه است یا کنترل موثری نسبت به کالای فروش رفته اعمال نکند.

ج- مبلغ درآمد عملیاتی را بتوان به گونه‌ای اتکاپذیر اندازه‌گیری کرد.

د- جریان منافع اقتصادی مرتبط با معامله فروش به درون واحد تجاری محتمل باشد.

هـ- مخارجی را که در ارتباط با کالای فروش رفته متحمل شده یا خواهد شد بتوان به گونه‌ای اتکا پذیر اندازه‌گیری کرد.

۵- طبق ماده ۱۱۹ و ۱۲۰ ق.م.م: درآمد نقدی یا غیرنقدی که شخص حقیقی یا حقوقی به‌صورت بلاعوض و یا از طریق معاملات محاباتی و یا به‌عنوان جایزه یا هر عنوان دیگر از این قبیل تحصیل می‌کند، مشمول مالیات اتفاقی به نرخ مقرر در ماده ۱۳۱ خواهد شد. درآمد مشمول مالیات این قسمت عبارت است از ۱۰۰ درصد درآمد حاصله و در صورتی که غیرنقدی باشد به بهای روز تحقق درآمد و…

۶- به خاطر بیاوریم ثبت نام خودرو به‌صورت سهمیه‌ای و بازار سیاه که چند دهه گذشته بر این اساس راه افتاده بود:

الف- در سال ۱۳۷۸، طبق بخشنامه‌ (شماره ۴۳۲۸۸) وزیر وقت اقتصاد به ادارات کل اعلام کرد «ضمن اخذ فهرست معاملات شرکت‌های خودروسازی از اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و…، مالیات اشخاصی که صرفا به قصد انتفاع مبادرت به خرید خودرو به تعداد زیاد از شرکت‌های خودروسازی و فروش آنها کرده‌اند مطالبه شود و»…

ب- متعاقب با صدور بخشنامه مدیر کل اطلاعات و خدمات مالیاتی، نحوه تشخیص و مطالبه مالیات مزبور اعلام شد و طبق بند (۱) آن اعلام شد: «اشخاص حقیقی که بیش از یک دستگاه خودرو طی یک سال مالیاتی خریداری کرده باشند مشمول مفاد بخشنامه مزبور خواهند بود».

  • منبع خبر : ایسنا