عرضه اولیه جدید فرابورس ایران به کدام شرکت اختصاص می‌یابد؟
عرضه اولیه جدید فرابورس ایران به کدام شرکت اختصاص می‌یابد؟
سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین، چهارشنبه (۱۳ اسفندماه) در فرابورس عرضه اولیه خواهد شد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  عرضه اولیه سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین که با نماد «حآفرین» شناخته می‌شود، چهارشنبه (۱۳ اسفندماه) در فرابورس انجام خواهد شد.

براساس آگهی عرضه اولیه سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین، روز چهارشنبه (۱۳ اسفند ماه) سهام این شرکت به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت در فرابورس عرضه خواهد شد.

در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۷۰۰ سهم در دامنه قیمتی پنج هزار و ۲۸۵ریال تا پنج هزار و ۳۸۵ریال تعلق خواهد گرفت.

 تعداد ۷۴۲ میلیون سهم «حآفرین» معادل ۱۰درصد از سهام شرکت، در فرابورس ایران عرضه اولیه خواهد شد. از این تعداد، ۶۶۸ میلیون و ۵۲۰هزارسهم در فرآیند کشف قیمت جهت عرضه به عموم اختصاص خواهد یافت و تعداد ۷۴ میلیون و ۲۸۰هزار سهم این شرکت نیز در روز پس از عرضه اولیه به صندوق‌ها با ضریب تخصیصی بازاری هر دارنده واحد صندوق تعلق می‌گیرد. شرکت تامین سرمایه دماوند متعهد به خرید ۵۰درصد از سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه است.

با توجه به جلسه شب گذشته سازمان بورس، تزریق ۹ هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تصویب شد. این خبر در ابتدای روز، تحرکاتی در بازار ایجاد کرد اما بعد از گذشت یک ساعت، روند معاملات نزولی شد.” عرضه اولیه جدید فرابورس ایران به کدام شرکت اختصاص می‌یابد؟”
علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار سه نکته را به همراه داشت، توضیح داد: تحلیلگران، منتقد دامنه‌ نوسان نامتقارن هستند که جلوی نقدشوندگی بازار را گرفته است. نقدشوندگی بازار به شدت کاهش یافته اما می‌توانست بدون وجود دامنه نوسان نامتقارن شرایط بازار بدتر از شرایط حاضر باشد.
عصاری با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال تسویه کارگزاری‌ها و افزایش عرضه را در پیش داریم، ادامه داد: فشار فروش در اسفند زیاد است و این مساله در کنار افزایش نیاز بازار به نقدینگی، موجب افت روزانه شاخص شده است. با توجه به پایین آمدن شاخص از کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد احتمال دارد همین روند در روزهای آینده هم ادامه‌دار باشد.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: شرایط فعلی سیاسی کشور باعث شده سهامداران بدون توجه به ارزندگی سهامشان به دنبال فروش آن‌ها باشند. این موضوع باعث می‌شود فعلا تغییر چشم‌گیری در روند بازار نداشته باشیم.
او درباره مصوبه سازمان بورس توضیح داد: بازار به شدت با کمبود نقدینگی مواجه است و بعد از مدتی این مصوبه موجب ورود پول به بازار می‌شود و نکته قابل توجه، ادبیات این مصوبه است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ملزم به خرید و فروش سهام‌های خود کرده است که این مساله موجب اطمینان سهامداران از ورود پول می‌شود.
  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین