عرضه اولیه زر ماکارون باز هم به تاخیر افتاد
عرضه اولیه زر ماکارون باز هم به تاخیر افتاد
با پیام ناظر بازار که از طریق کارگزاری‌های بورس اعلام شده، ‌عرضه اولیه سهام زر ماکارون برای چندمین بار به تعویق افتاد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد عرضه اولیه سهام زر ماکارون که قرار بود امروز در نماد غزر۱ انجام شود، ظاهرا به دلیل عدم کشش سامانه معاملاتی باز هم به تاخیر افتاد.

در پیام یک کارگزاری بورس برای مشتری آمده است:

«کاربر گرامی، عرضه اولیه نماد “غزر” امروز ۲۵ تیر ۱۳۹۹ انجام نمی‌پذیرد و به روز دیگری موکول شده است.

اطلاعات تکمیلی توسط ناظر بازار اعلام خواهد شد. »

قبلا نیز قرار بود عرضه اولیه زرماکارون در خرداد عرضه شود که به تعویق افتاد.

دیروز عرضه اولیه رایان هم افزا در نماد «رافزا۱» بعد از ساعت معاملات از ۱۳ تا ۱۷ انجام شد و هنوز سفارش مشتریان در پرتفوی سهام آنها قرار نگرفته است.

به گفته کارشناسان بازار، همه این موارد به خاطر عدم کشش سامانه معاملات و استقبال گسترده مردم از بازار است.

در عرضه اولیه اخیر ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر شرکت کردند. سامانه معاملات بورس مربوط به ۱۰ سال قبل و سامانه پس از معاملات مربوطه به ۲۵ سال قبل است و نیاز به روزآمد کردن و طراحی سامانه بومی دارد.

حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس گفته سامانه ایرانی «پس از معاملات» یا تسویه وجوه به همت متخصصان ایرانی طراحی شده و اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد و تا پایان سال جاری زیر بار عملیات قرار می‌گیرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها، عرضه اولیه «غزر» که قرار بود امروز انجام شود، لغو و زمان انجام آن به روز دیگری موکول شد. ماه گذشته نیز عرضه اولیه غزر به دلیل افشای اطلاعات گروه الف لغو شده بود.بر اساس اطلاعیه قبلی فرابورس، ثبت سفارش عرضه‌اولیه «رافزا» از دقایقی پیش آغاز شد. در این عرضه اولیه هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۲۰ سهم در بازه قیمتی ۲۴۵۰ تا ۲۵۰۰ تومان سفارش دهد که معادل ۵۰ هزار تومان خواهد بود. اگر چه با توجه به میزان مشارکت در عرضه‌های قبلی بعید به نظر می‌رسد به هر فرد بیش از ۶ سهم تعلق بگیرد.”عرضه اولیه زر ماکارون باز هم به تاخیر افتاد”

سهامداران خرد صرف نظر از اینکه از اختلال متعدد در هسته معاملاتی و در زمان عرضه‌های اولیه به ستوه آمده‌اند، می‌گویند که سهم قابل ذکری از سود عرضه‌های اولیه ندارند و حتی کوچکترین عرضه‌های اولیه درآمد سرشاری نصیب کارگزاری‌ها می‌کند.

البته آنها چندان بیراه نمی‌گویند و فقط در پنج عرضه اولیه کوچک که سهم مردم چند ده هزار تومان بوده است، کارگزاری‌ها بیشتر از ۲۴ میلیارد تومان کارمزد به جیب زده‌اند.

شیر پاستوریزه پگاه گیلان، لیزینگ پارسیان، دوده فام، سیمان ساوه و مجتمع صنایع لاستیک یزد پنج شرکتی هستند که با عرضه اولیه محدود سود گزافی به جیب کارگزاری‌ها ریخته‌اند.

  • منبع خبر : ایران جیب