عرضه سهم در فرابورس
عرضه سهم در فرابورس
۵۱۴ میلیارد تومان سهم فردا در فرابورس عرضه می‌شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد روز چهارشنبه(۲۱ اسفند ۹۸)  ۱۵درصد از سهام یک هلدینگ بزرگ کشاورزی در فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

بر این اساس، ۴۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم که حداکثر سهمیه هر نفر حدود ۴۰۰ سهم در نظر گرفته شده، عرضه می‌شود؛ ضمن اینکه این عرضه در قیمت ۱۳۱۲ تومان به ازای هر سهم انجام شده و حدود ۵۱۴ میلیارد تومان نقدینگی را از بازار جذب می‌کند.

یکی از فواید اصلی عرضه‌های اولیه در شرایط کنونی حفظ نقدینگی در بازار سهام  است؛ به این ترتیب نقدینگی تازه به سهام جذب می‌شود و  پول‌های پارک‌شده نیز ترجیح می‌دهند، عرضه اولیه را در پرتفو خود داشته باشند.” عرضه اولیه ۵۱۴ میلیارد تومانی در فرابورس”

اخبار از ادامه موج عرضه‌های اولیه تا پایان سال حکایت دارد و امیدواریم شرکت‌های بزرگ مانند شستا نیز به لیست عرضه‌ها در فرصت کوتاه باقیمانده اضافه شوند.

داد و ستد خارج از بورس یا به اصطلاح فرابورس (OTC) به‌طور مستقیم بین دو طرف بدون هیچ گونه نظارتی از جانب یک بورس انجام می‌گیرد. فرابورس‌در مقابل داد و ستد بورسی که در بازارهای سازمان یافته رخ می‌دهد قرار دارد. یک بورس اوراق بهادار مزایایی همچون تسهیل نقدشوندگی، کاهش ریسک اعتباری در مورد نکول یکی از طرفین معامله، شفافیت و در دسترس بودن قیمت جاری بازار را دارد.

در معاملات بازار فرابورس قیمت برای عموم لزوماً منتشر نمی‌شود و به دلیل اینکه قراردادها دو جانبه هستند هر طرف می‌تواند نگران ریسک اعتباری طرف دیگر باشد.

همچون معاملات بورسی معاملات فرابورس در مورد کالا، ابزارهای مالی (شامل سهام) و اوراق مشتقه آن‌ها انجام می‌گیرد. بازار اوراق مشتقه فرابورس در دارایی‌هایی مثل نرخ بهره، نرخ ارز، سهام و کالا فعال است.

محصولاتی که در بورس مبادله می‌شوند باید به خوبی استاندارد باشند. در واقع برای ایجاد شفافیت، محصولات مبادله شده باید مطابق با کمیت، کیفیت و عینیت مشخص تعریف شده بوسیلهٔ بورس و در تمام معاملات یکسان باشند. بازار فرابورس این محدودیت‌ها را ندارد. برای مثال ممکن است طرفین روی کمیت غیرمعمول توافق کنند.

  • منبع خبر : مهر