عرضه نفت سفید در بورس
عرضه نفت سفید در بورس
پس‌فردا (دوشنبه) دو محموله ۱۰ هزار تنی نفت سفید در رینگ بین‌الملل بورس انرژی عرضه می‌شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد دوشنبه( ۱۳ آبان سال جاری) دو محموله ۱۰ هزار تنی نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رینگ بین‌الملل در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه می‌شود.

محموله اول ساعت ۱۲ عرضه خواهد شد که قیمت پایه هر تن از این محموله ۵۰۵ دلار است. همچنین محموله دوم نیز ساعت ۱۳ عرضه خواهد شد که برای هر تن از این محموله ۵۱۰ دلار قیمت پایه گذاشته شده است.

هر دو محموله از نوع نقدی است و تسویه به صورت اسناد خارج از پایاپای بوده و امکان تسویه نقدی وجود ندارد.

مبنای واریز مبلغ ۱۰ درصد پیش پرداخت نرخ تسعیر ارز براساس میانگین نرخ‌های خرید و فروش نقدی دلار در سامانه نظارت ارز (سنا) متعلق به بانک مرکزی است.

یکی از ترکیبات نفتی و مواد سوختی است. نفت سفید در گذشته کاربرد گسترده‌ای در بخش خانگی به عنوان سوخت وسایل گرمایشی و پخت‌وپز داشت که امروزه در بسیاری از نقاط با گاز شهری و گاز مایع جایگزین شده‌است.

قدیمی‌ترین متنی که روش استحصال نفت سفید از نفت خام را توضیح داده، نوشته محمد زکریای رازی دانشمند ایرانی است. وی که بیشتر عمرش را در بغداد به عنوان شیمیدان و پزشک می‌گذراند در «کتاب الاسرار» دو روش را برای تولید نفت سفید توضیح داده آست. نفت سفید در آن زمان در چراغ‌های نفتی معروف به «نفاطه» برای تولید گرما و روشنایی استفاده می‌شد.در جنوب شرقی آسیا، بریتانیا و آفریقای جنوبی به این ماده پارافین گفته می‌شود؛ نفت چراغ، هیدروکربنی قابل اشتعال به صورت مایع است. واژه کروسن (به انگلیسی: Kerosene) که در انگلیسی بجای نفت چراغ بکار می‌رود، از واژه یونانی کروس (به معنای موم) گرفته شده و برای نخستین بار به عنوان یک نشان بازرگانی توسط آبراهام گنسر بکار رفته است.

  • منبع خبر : ایسنا