عملکرد نیروگاه اتمی بوشهر
عملکرد نیروگاه اتمی بوشهر
واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در شش ماهه نخست سال 98 حدود 3333 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بر اساس گزارش شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران، واحد یک نیروگاه اتمی بوشهر در مجموع در سال‌های راه‌اندازی از سال ۱۳۹۰ و بهره‌برداری تجاری از مهرماه ۱۳۹۲ تا پایان شهریور سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۸۷۷۶ میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرده و میزان ۳۵۲۳۹ میلیون کیلووات ساعت تحویل شبکه برق سراسری شده است.

نیروگاه اتمی بوشهر در شش ماهه اول سال ۱۳۹۸ حدود ۳۳۳۳ میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرده و به میزان ۳۰۱۸ میلیون کیلووات ساعت برق به شبکه برق سراسری تحویل داده است.

به گزارش ایسنا، نیروگاه اتمی بوشهر آخرین بار از ۷ اسفند تا ۹ اردیبهشت جهت انجام اقدامات تعویض سوخت و نگهداری نیروگاه خاموش شده بود. هر ساله در یک دوره حدودا دو ماهه قلب راکتور بوشهر برای انجام تعویض سوخت و تعمیر و نگهداری خاموش می‌شود که تاکنون در شش دوره زمانی این کار انجام شده است.

تست‌های راه‌اندازی‌ واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر در مهرماه ۹۲ انجام شد. در ۱۵ بهمن ۹۲ سوخت گذاری و تعمیرات اساسی آن انجام شد و در تیرماه ۹۴  اقدامات نهایی انجام و سرانجام اسفند ۹۴ به شبکه برق سراسری کشور متصل شد.

به گفته علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی سهم واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر به طور متوسط ۲.۷ درصد از تولید برق کشور است.

نیروگاه هسته‌ای بوشهر یکی از نیروگاه‌های ایران و اولین نیروگاه هسته‌ای ایران از نوع رآکتور آب فشرده مدل وی وی ای آر (VVER) با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات است. شرکت روسی اتم‌ستروی‌اکسپورت پیمانکار اصلی این نیروگاه است. مراحل ساخت این نیروگاه در فضای سیاسی منحصربفردی انجام شده‌است. ساخت این نیروگاه در سال ۱۳۵۴ با دستور مستقیم محمدرضا شاه پهلوی توسط شرکت‌های آلمانی آغاز شد و قرار بر این بود که تا پایان ۱۳۶۴ این نیروگاه به بهره‌برداری برسد. پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ساخت آن به‌طور کامل متوقف شد. بالاخره در سال ۱۳۷۴ قراردادی میان ایران و روسیه برای تکمیل آن به امضاء رسید. تکمیل نیروگاه تا شهریور ۱۳۹۰ طول کشید. در این سال نیروگاه بوشهر تولید برق را آغاز کرده و با توان ۷۰۰ مگاوات فعالیت می‌کند.

نیروگاه بوشهر نخستین و تنها نیروگاه هسته‌ای غیرنظامی تولید انرژی در خاورمیانه است. پیش از این سه نیروگاه تحقیقاتی در ایران، دو تا در عراق، دو تا در اسرائیل و یکی در سوریه ساخته شده بود اما نیروگاه تولید انرژی در منطقه وجود ندارد. بر اساس قرارداد سازمان انرژی اتمی ایران و روسیه؛ تأمین سوخت آن با روسیه است و پسماند اتمی آن نیز به روسیه بازمی‌گردد و مسئولیت اداره آن بر عهده پرسنل متخصص ایرانی است که به زبان روسی تسلط کامل دارند البته مشاورین آن‌ها روس هستند.

  • منبع خبر : ایسنا