عیدی ۵/۵ درصدی بورس به سهامداران
عیدی ۵/۵ درصدی بورس به سهامداران
پس از زمستان سرد بازار سهام در سال گذشته، بورس اوراق بهادار تهران با ورود به سال جدید روزهای بهتری را سپری می‌کند. درمجموع شاخص کل بورس تهران در سال گذشته با رشد 85.5 درصدی پرونده کاری خود را بر روی 178 هزار و 659 واحدی بست. با وجود این، بازدهی این بازار در مقایسه با بازارهای رقیب مانند طلا، ارز و حتی مسکن کمتر بود، ولی روزهای ابتدایی سال‌جاری با ورود نقدینگی جدید به بورس نوید دهنده بازدهی قابل قبول تری برای سهامداران این بازار است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد در هشت روز کاری بورس در سال‌جاری بازار سهام بیش از ۵٫۵ درصد بازدهی برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است. براین اساس دراین دوره کوتاه شاخص کل با رشد ۹ هزار و ۹۳۳ واحدی ۱۰ کانال جدید را فتح کرده و از کانال ۱۷۸ هزار واحدی به میانه ۱۸۸ هزار واحدی رسیده است. بدین ترتیب شاخص کل بورس در این هشت روز(تا ۱۹ فروردین) به‌طور متوسط روزانه هزار و ۲۴۱ واحد و در هرساعت ۳۱۰ واحد رشد کرده است. در روز پنجم فروردین ماه به عنوان نخستین روز کاری شاخص کل با رشد ۵۳۵ واحدی خود را به ۱۷۹ هزار و ۱۹۴ واحد رساند. در روز ششم فروردین نیز با رشد ۵۷۱ واحدی شاخص تا مرز کانال جدید پیش رفت اما در هفتم فروردین شاخص با رشد هزار و ۷۷۷ واحدی توانست با دو کانال رشد به ۱۸۱ هزار و ۵۴۲ واحد برسد. در روز دهم فروردین شاخص کل بورس با رشد ۳ هزار و ۸۱۶ واحد بزرگترین جهش خود را تجربه کرد و چهار کانال بالا رفت، اما در یازدهمین روز از ماه نخست سال با افت ۷۷ واحدی مواجه شد. پس از چند روز تعطیل در روز ۱۷ فروردین شاخص با جهش هزار و ۲۵۴ واحدی دوباره به مسیر رشد خود بازگشت و به کانال ۱۸۶ هزار واحدی رسید. در روز ۱۸ فروردین ماه نیز با تقویت این روند شاخص کل هزار و ۵۳۸ واحد بالا رفت و روی شاخص ۱۸۸ هزار واحدی ایستاد. در روز گذشته نیز شاخص ۵۱۸ واحد دیگر رشد کرد و در میانه این کانال ایستاد.

درحالی که بازدهی کمتر بورس نسبت به سایر بازارها ظرفیت رشد بیشتری برای این بازار ایجاد کرده است، به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه تداوم رشد شاخص بورس درسال‌جاری به مؤلفه‌های مختلفی بستگی دارد. به اعتقاد کارشناسان نرخ ارز، قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی از جمله نفت، سنگ آهن و فلزات، تحولات سیاست خارجی و منطقه‌ای و سیاست‌های اقتصادی دولت مهمترین مؤلفه‌هایی هستند که مسیر بازار سرمایه در ادامه سال‌جاری را مشخص می‌کنند. با این حال به گفته کارشناسان، مهمترین عامل دراین بازار همان مسائل سیاسی داخلی و خارجی است که تأثیر بیشتری بر این بازار دارد.
رشد ۵۱۸ واحدی شاخص
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روزگذشته با افزایش ۵۱۸ واحدی به رقم ۱۸۸ هزار و ۵۹۲ واحد رسید. بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات دیروز با افزایش ۵۱۸ واحدی به رقم ۱۸۸ هزار و ۵۹۲ واحد رسید. روز گذشته ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۷۲۱ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات نیز در این روز از مرز هزار میلیارد تومان عبور کرد. دیروز معامله‌گران اوراق بورس بهادار بیش از ۳ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۲۶۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۰۱۷ میلیارد تومان دادوستد کردند. بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان و معدنی و صنعتی گل گهر با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.
شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادل و مثبتی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۱۴۹واحد، کل (هم‌وزن) ۱۲۵واحد، قیمت (هم‌وزن) ۸۷واحد، آزاد شناور ۵۰۲واحد و شاخص‌های‌ بازار اول و دوم به ترتیب ۵۴۶و ۲۶۶واحد رشد را به‌ ثبت رساند.  دیروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل با افزایشی یک واحدی به رقم ۲۴۱۲ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۴۱ هزار میلیارد تومان رسید.معامله‌گران فرابورسی بیش از ۱.۲ میلیارد برگه بهادار سهام و حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۶۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۴۹۵ میلیارد تومان دادوستد کردند.
  • منبع خبر : ایران آنلاین