فاز اول اجراییات “طرح الگوی کشت” از پایان شهریور
فاز اول اجراییات “طرح الگوی کشت” از پایان شهریور
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با وزیر جهاد کشاورزی توافق کردیم که ابتدای سال زراعی یعنی از پایان شهریورماه فاز یک اجراییات الگوی کشت با همکاری اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، انجمن‌های صنفی و با حضور استانداران در مناطق شروع شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  جواد وفابخش در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت بزرگداشت هفته جهادکشاورزی برگزار شد، با اشاره به اینکه الگوی کشت فقط کشت و زراعت نیست بلکه الگوی تولیدات است، گفت: در دنیا الگوی کشت مفهوم آمایشی دارد. در حقیقت الگوی کشت واقعی، مدیریت منابع است. یعنی چگونه از منابعی که در اختیار داریم به درستی و با حفظ پایداری عوامل تولید استفاده کنیم. برای این الگو نیاز است که فضای کشور به صورت آمایشی بررسی شود.”آغاز فاز اول اجراییات “طرح الگوی کشت” از پایان شهریور”

وی با بیان اینکه از منابع آبی، خاک و گیاهان و…در کشور به صورت پراکنده اطلاعات داشتیم اما این اطلاعات به صورت یکپارچه نبود، اظهار کرد: توانستیم پارامترهای مختلف از جمله آب، خاک، اقلیم و هواشناسی، جانمایی بسیاری از گیاهان و اقتصاد تولید(میزان هزینه، درآمد، و مقایسه با سایر فعالیت‌های دیگر اقتصادی)  را بررسی کنیم و به اطلاعات جامعی دست یابیم. اطلاعاتی که نشان می دهند قطب های اقتصادی کشور در چه نقاطی می توانند باشند.

به گفته وی اینکه در تمام  نقاط کشور هرچیزی کاشته شود،  باعث ایجاد بازارهای خرد، پخش انرژی و عدم مدیریت منابع می شود.”آغاز فاز اول اجراییات “طرح الگوی کشت” از پایان شهریور”

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: اطلاعاتی که به صورت یکپارچه بدست آوردیم به وزارتخانه ارائه کردیم اما چون وزارت جهاد کشاورزی با تغییر مدیریت مواجه شد، این موضوع به تعویق افتاد. امیدواریم امسال بتوانیم طرح اجرای الگوی کشت را پیش ببریم. با وزیر جهاد کشاورزی نیز توافق کردیم که ابتدای سال زراعی یعنی از پایان شهریور فاز یک اجراییات الگوی کشت با همکاری اتحادیه‌ها، تشکل‌ها، انجمن‌های صنفی و با حضور استانداران در مناطق شروع  شود و ابزارهایی که در اجرای این طرح به کار بسته می شود نیز حمایتی هستند.

وفابخش در پاسخ به این سوال که چرا الگوی کشت در این ۱۰ سال معلق مانده و اجرایی نشده است، گفت: مطالعات یکپارچه برای کل کشور انجام نشده بود، ضمن اینکه الزامات صرفا در قانون بودجه خلاصه می شد که تامین هم نمی شد.

به گفته وی الگوی کشت مستقیما فضای بازار را مدیریت نمی کند. به عنوان کشور در حال توسعه از کف مزرعه تا کف بازار حلقه‌های واسط و صنایع را ایجاد نکردیم. همچنین برای مازاد تولیدات نیز هیچ برنامه‌ای نداشتیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه استفاده از آب سبز زراعت برنامه‌های جدی در دستور کار داریم، اظهار کرد: در این زمینه دستاوردهای خوبی داشتیم و این دستاوردها نشان داد که اگر از ابتدا اقدامات بیشتری انجام می شد می توانستیم نتایج بهتری دریافت کنیم. از جمله اقداماتی که در این راستا انجام شد توسعه کشاورزی حفاظتی، تامین بذر برای مناطق دیم‌کاری، تامین بذرکارانی که بتوانند سطح سبز بیشتری برای کشاورزی ایجاد کنند و آموزش‌های برگرفته از دانش بین‌المللی و برنامه‌های تحقیقاتی  داخلی بود.

وی ادامه داد: دراین راستا پروژه‌ای باسطح حدود یک میلیون هکتار آغاز کردیم و امیدواریم در افق آینده به ۶ میلیون هکتار در کشور در این زمینه زیر پوشش ببریم. حداقل مزیت‌هایی که از آن حاصل می شود افزایش حداقل ۲ میلیون تن تولید گندم است. همچنین تناوبی که در دیم زارها ایجاد می شود و علوفه‌ای که کشت می شود موجب ایجاد ارزش افزوده در مناطق دیم و در غرب کشور شده و موجبات استقرار بیشتر مردم در مناطق و افزایش درآمد و دلبستگی آنها به حرفه کشاورزی را  فراهم خواهد کرد.”فاز اول اجراییات “طرح الگوی کشت” از پایان شهریور”

وفابخش در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه واردات نهاده‌های دامی با ارز دولتی کاهش یافته است، گفت: در سال جهش تولید یکی از اهداف ما تامین بخشی از علوفه مورد از داخل کشور است. در برخی استان‌ها مانند خوزستان متمرکز شدیم تا بخشی از این نیازها را تامین کنیم.

 افزایش سطح زیر کشت چغندر و پنبه

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی به وضعیت زراعت گندم آبی نیز اشاره کرد و گفت:در مورد زراعت گندم آبی نه تنها سطح زیر کشت را افزایش ندادیم بلکه ۴۰۰ هزار هکتار نیز از زراعت گندم آبی کم شده است.

وی اضافه کرد:سطح زیر کشت چغندر و پنبه امسال بیش از برنامه پیش بینی شده بوده و نوید این را می‌دهد که صنعت مرتبط با این بخش و عایدی کشاورزان بیشتر خواهد شد و امیدواریم بتوانیم بر تولید داخل متکی شویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شود، گفت:به دلیل اینکه گندم گیاه استراتژیکی است بعید است که از چرخه خرید تضمینی خارج شود.

وی همچنین اشاره کرد که مطالبات گندم کاران تا ۱۷ خرداد به طور کامل پرداخت شده است و از ۱۷ خرداد به بعد دولت بدهکار است که باید بدهی‌ها را پرداخت کند. امیدواریم دولت و بانک‌ها حمایت‌های لازم  را انجام دهند تا  پول کالاهایی که با زحمت تولید می‌شود، سریعتر پرداخت شود.”آغاز فاز اول اجراییات “طرح الگوی کشت” از پایان شهریور”

واردات ارزان قیمت، خود اتکایی را دشوار می‌کند

وفابخش در بخش دیگری از صحبت‌هایش دلیل وابستگی روغن در کشور را واردات ارزان قیمت اعلام کرد و گفت: در کالاهایی که واردات ارزان قیمت وجود دارد خود اتکایی به سختی پیش می رود و علت عدم پیشرفت طرح‌های خود اتکایی این است که همیشه واردات ارزان قیمت تری از کالاها داخلی وجود داشته است.

وی همچنین به واردات بذر اشاره کرد و گفت: سال گذشته به دلیل شرایط تحریم وزارت خانه تصمیم گرفت بذر وارد کند، زیرا برخی از والدین بذرها در کشور وجود نداشت. بنابراین تصمیم بر آن شد که بیش از نیاز سال کشور بذر وارد شود تا برای سال بعد مشکلی وجود نداشته باشد و امسال نیز نگرانی‌از بابت تامین بذر در کشور نداریم.

به گفته وی امسال واردات بذر کلزا انجام نمی‌شود و شرکت‌ها نیز باید توانمند شده و توانایی تولید بذر از جمله بذر هیبرید را داشته باشند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی همچنین به میزان تولیدات محصولات زراعی اشاره کرد و گفت: تولید محصولات زراعی در سال ۱۳۹۲ حدود ۶۸ میلیون تن بوده و این رقم در سال ۱۳۹۸ به ۸۳.۷ میلیون تن رسیده است و شاهد رشد ۲۱ درصدی تولید محصولات زراعی در کشور هستیم.

  • منبع خبر : ایسنا