فردا برای نجات صنعت هتلداری دیر خواهد بود
فردا برای نجات صنعت هتلداری دیر خواهد بود
مدیر عامل هتل جهان با اشاره به صدمات بزرگی که اپیدمی کرونا بر صنعت گردشگری وارد کرده است و اهمیت حذف و یا کاهش مالیات برای هتل ها برای تداوم فعالیت این صنعت، اظهار می دارد که در ایران طرح جبران خسارت ناشی از شیوع کرونا تایید نشده و حتی تسهیلاتی هم که دولت می دهد با حجم خسارت همخوانی ندارد.

فردا برای نجات صنعت هتلداری دیر خواهد بود

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد “در دوره ای که به دلیل شیوع کرونا در ۲۲ ماه گذشته، آسیب زیادی به صنعت هتلداری و گردشگری کشور وارد شده است و بیش از ۳۰ درصد هتل ها تعطیل شده اند، برخی به جای حمایت و جبران خسارت ناشی از این بحران، بر دریافت مالیات از هتل ها پافشاری می کنند”.

جهانگیر جهانمهر، مدیر عامل “هتل جهان ” با اظهار این مطلب با اشاره به وضعیت هتل های ایران در دوره کرونا گفت: “آمارهای رسمی می گوید که از زمانی که بحران های مرتبط با کرونا و وضعیت خاص اقتصادی ایران آغاز شده، حدود ۳۰ درصد از هتل ها تعطیل شده اند. برخی از هتلداران هم هتل های خود را اجاره داده اند. آمارهای دیگر هم از کاهش بسیار زیاد ضریب اشتغال در هتل ها خبر می دهند و اینکه مثلا ۱۳ هزار راهنمای گردشگری شغل خود را از دست داده اند. این آمار و ارقام که از سوی مقامات رسمی منتشر شده اند نشان می دهد که می بایست حمایت ویژه ای از این صنعت صورت بگیرد تا این بخش بتواند از بحران کنونی عبور کند”.

وی افزود: “هتل های ایران را می توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول هتل های تازه سازی هستند که وامهای بزرگی نیز دریافت کرده اند و می بایست حتی در زمان بحران کرونا، بازپرداخت وامها را هم در دستور کار خودشان قرار بدهند و دسته بعد هتل های با سابقه مثل “هتل جهان” هستند که با توجه به بیش از هفتاد سال سابقه، هزینه نگهداری آنها چند برابر هتل های تازه ساز است. در نتیجه هر دو گروه هتل ها هزینه های بالایی دارند “.

جهانمهر در مورد مجموعه هتل جهان اظهار داشت: “این را باید در نظر داشت که بحران کرونا بیشترین آسیب را به هتل ها، رستوران ها و دفاتر و آژانس های خدمات گردشگری زده است. ما در “هتل جهان ” هر سه این خدمات یعنی هتل، رستوران و آژانس هواپیمایی و خدمات سفر و گردشگری را ارائه می دهیم و در همه این بخش ها به شدت تحت فشار بوده ایم “.

مدیر عامل هتل جهان با اشاره به تدابیر خاص این هتل برای تداوم حضور و موفقیت در بازار موجود، اضافه کرد: “ما سعی کرده ایم با تداوم فعالیت های بازاریابی و تبلیغات حرکتی منطقی را در بازار ادامه دهیم. همکاری و ارتباطات خوب با وب سایت های رزرو هتل و دیگر افراد و سازمان هایی که می توانند در جذب مشتری برای ما موثر باشند، از استراتژی های همیشگی ما بوده است. در بخش تبلیغات نسبت به دیگر هتل های سه و حتی چهار ستاره فعالیت بهتری داشته ایم تا بتوانیم مجموعه خودمان را حفظ کنیم”.

وی اضافه کرد: “ارتقاء کیفیت خدمات هتل هم از بخش هایی است که ما به آن توجه داشته ایم و با اینکه “هتل جهان ” جزو هتل های ممتاز سه ستاره به حساب می آید، گاه در این مجموعه، برای افزایش راحتی مسافران و همچنین تبلیغات هزینه هایی صورت می گیرد که برخی از هتل های پنج ستاره نیز آن هزینه ها را انجام نمی دهند . بطور کلی هزینه اجرای پروتکل های بهداشتی، تبلیغات، افزایش کیفیت خدمات و ارائه تخفیفات در ۲۲ ماه گذشته بسیار بالا بوده است، که البته “هتل جهان” توانسته با تجربه مدیریتی خود در صنعت هتلداری، این هزینه های را انجام داده و خود را حفظ نماید”.

جهانمهر ، با اشاره به وضعیت فعلی هتل ها گفت: ” در حال حاضر آنچه بیشترین صدمه را به هتل ها در ایران می زند اخذ مالیات از این مجموعه هاست. دولت بارها تاکید کرده است که باید از بخش خصوصی در این دوره بحرانی حمایت بشود و اخذ مالیات از آنها به تعویق بیفتد، اما از سوی دیگر اخذ مالیات و دیگر مسائل توسط اداره مالیات و بیمه ها، همچنان پیگیری می شود . در بسیاری از کشورها برای صنایع مختلف آسیب دیده از شیوع کرونا، تدابیری اندیشیده شده تا در کوتاه مدت به کار خود ادامه دهند و در درازمدت بتوانند در خدمت اقتصاد کشورشان باشند، اما در ایران طرح جبران خسارت ناشی از شیوع کرونا تایید نشد و حتی تسهیلاتی هم که دولت می دهد با حجم خسارت همخوانی ندارد. با این رویه ها، اگر امروز تدابیر درستی برای نجات این صنعت پیش گرفته نشود، فردا برای این صنعت بسیار دیر خواهد بود. “