فردوسی بیش از شما میفهمید
فردوسی بیش از شما میفهمید
سیل شیراز میتوانست در رودخانه ای که بعنوان مسیل ایجاد شده بود جریان یافته و هیچ عارضه ای در بر نداشته باشد

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد سیل گلستان میتوانست در جریان عبور از زیر خط آهن به هیچ وجه موجب این همه خسارت به آق قلا و دیگر مناطق نشود.

بکارگیری مهندس مشاورانی نوکیسه و تازه کار و بی تدبیر در طراحی و نظارت بر پروژه های کشور موجب میشود طراحی هایی انجام شود که وسعت دید تا نوک دماغشان را بیشتر نداشته باشد.

وقتی مسیل را جاده میکنند و یک لوله باریک برای عبور جریان آب بیشتر نمیگذارند طبعا با یک تنه کوچک درخت مسدود و موجب بروز سیل بیرون از مجرا میشود.

وقتی راه عبور رودخانه با نخاله های شهری پر میشود زمینه بروز حوادث از این دست را فراهم میکند و خسارتی به بار می آورد که جبرانش به هیچ وجه من الوجوه نه برای کشور و نه برای دولت و نه برای نظام میسر نیست.

با نگاهی بسیار ساده و دور اندیشانه فردوسی بیتی دارد که میفرماید: « به جویی که یک روز بگذشت آب * * نسازد خردمند ازو جایِ خواب » این ساده ترین نگاه دور اندیشانه را شما با بکارگیری مدیرانی کوتاه فکر، نداشته اید ، و ندارید و میترسم که نخواهید داشت ، که امروز این همه خسارت به ملک و مملکت و از همه مهمتر موجب هتک ابرو نزد همسایگان و دشمنان نظام گردیده است. ایران مردانی از جنس قاسم سلیمانی داشته دارد و خواهد داشت و سئوالی که ایجاد میشود این است که چه تدبیری باعث شده که ما از اینگونه مردان در امور اجرایی در کشور بی بهره باشیم ؟ فامیل بازی ؟ باند بازی ؟ ناشایست سالاری ؟ فروش سرقفلی مشاغل ؟ از وقتی دولتها را نظارت تعطیل و تجارت انگیزه شد، این بی تدبیری ها برون تراوش نمود و ما حالا حالا ها مجبور به پرداخت غرامت این پدیده ها خواهیم بود. کشور بلحاظ مدیریت بحران نا کار آمد است و بجای مدیرت بحران به بحران مدیریت مبتلاست و شرم داریم که بگوییم کوتاه بینی ها خسارت آفرینند. تنبلی ها زیان بارند. بی دانشی ها گران تمام میکنند. و عیش و تفریح طلبی در کیش و قشم و ترکیه و دوبی و کانادا برای مسئولین در شرایط ناهنجار سیاسی اقتصادی جغرافیایی و جو نامطلوب تا حد بسیار زیادی حرام محسوب میشود . چشم خواب نمیتواند کشوری انقلابی را اداره کند و این مصیبت از انتخاب غلط سرچشمه دارد و بس . خدایا گناهان ما را برای انتخاب عواملی که دردشان درد مردم نیست و سوز دلشان سوز دل مردم نیست و هوای خود و اطرافیان خود را تبعیض آمیز بر مردم ترجیح میدهند ، ببخشای.

والسلام

حمید رضا نقاشیان