فروش آهن ۳۰ درصد گران‌تر از قیمت واقعی در بازار
فروش آهن ۳۰ درصد گران‌تر از قیمت واقعی در بازار
رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد گفت: یکی از عوامل افزایش قیمت فولاد فرآیند مهندسی شده و قطره چکانی عرضه مواد اولیه به کارخانه‌ها است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد حمید رستگارپور درباره دلایل افزایش قیمت فولاد در بازار، اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت، تغییر و نوسان قیمت دلار است که به دلیل چسبندگی که سایر کالا‌ها به دلار دارند و تبعیت می‌کنند از گرانی ارز عاملی شده از بعد روانی احتمال افزایش قیمت سایر کالا‌ها در نظر گرفته می‌شود.”فروش آهن ۳۰ درصد گران‌تر از قیمت واقعی در بازار”

رییس اتحادیه فروشندگان آهن افزود: یکی از عوامل افزایش قیمت فولاد فرآیند مهندسی شده و قطره چکانی عرضه مواد اولیه به کارخانه‌ها است که در برخی مواقع چندین بار معاملات شمش در بورس ابطال شده و این سناریوی برای گران کردن مواد اولیه تعریف شده است.

وی گفت: در کشور ۱۷ میلیون تن تولید شمش و ۱۲ میلیون تن اسلب داریم در حالی که مصرف کشور بسیار کمتر است، اما نکته مهم این است که چرا مواد اولیه به کارخانه‌ها داده نمی‌شود یا در بورس به گونه‌ای رفتار می‌شود که کمبود مواد اولیه وجود دارد و با قیمت‌ها بازی می‌کنند، بورس جایگاه اصلی و شفافیت خود را از دست داده است در حالی که قرار بود محل شفاف سازی قیمت و عرضه کالا‌ها باشد.

رستگارپور بیان کرد: بورس در حال حاضر جایگاه واسطه‌ای به خود گرفته و نقش اساسی در قیمت‌ها دارد و رانت عجیبی پشت این موضوع نهفته است و اگر به دنبال اصلاح هستیم باید از قانون تبعیت کنیم و هر کس به جایگاه اصلی خود برگردد.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بورس و کارخانه‌ها جای توزیع کننده‌ها را گرفتند و تمامیت خواه جولان می‌دهند و با توجه به رانتی که دارند بازار را به سمت و سوی گرانی، هرج و مرج و بی برنامگی می‌بزند.

وی خاطرنشان کرد: اخیر دولت را نیز تحت فشار قرار دادند و برای اینکه وضعیت آرام شود دولت ناچار شد با رفتار این گروه به نوعی همراهی کند و موجب افزایش قیمت در بازار آهن و فولاد شده است و کسی هم پاسخگو نیست.

رستگارپور تاکید کرد: توزیع آهن و فولاد باید به اتحادیه واگذار شود و توزیع از هر طریق دیگر غیرقانونی و اجحاف به مصرف کننده و تداخل در کار توزیع کننده است.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد بیان کرد: بسیاری از کارخانه‌هایی که ورق تحویل می‌گیرند با کمک واسطه‌ها در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و کارخانه‌های کوچکتر به ناچار مجبورند از واسطه‌ها خریداری کنند در صورتی که باید از طریق اتحادیه توزیع شود در حالی که اتحادیه در بیشتر موضوعات کنار گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: از قوه قضاییه و مجلس در این باره استمداد طلبیدیم تا تمام زوایای این موضوع روشن شود.

ستارپور تاکید کرد: باید مشخص شود که چه کسانی فولاد را با چه مبنایی قیمت گذاری می‌کنند و چه افرادی خریداری می‌کنند و در کجا مصرف می‌شود.

رستگارپور تاکید کرد: در حال رصد غیرمحسوس از مرحله تولید، توزیع و مصرف محصولات فولادی هستیم و آماری به دست آوردیم که هزاران میلیارد آهن و فولاد بدون ضوابط از سوی افرادی که قرار مالیاتی دارند خرید و فروش می‌شود و به هیچ ارگانی پاسخگو نیستند.

رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد افزود: در حال حاضر قیمت آهن و فولاد ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسد و در حق مصر کننده اجحاف می‌شود و اگر جلوی این گرانی این کالای اساسی گرفته نشود به سایر بخش‌های صنعتی سرایت خواهد کرد.

  • منبع خبر : ایران جیب