فروش خودروهای فاقد استاندارد یورو ۵ ممنوع است
فروش خودروهای فاقد استاندارد یورو ۵ ممنوع است
معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا گفت: برابر ماده 4 قانون هوای پاک پیش‌فروش و فروش خودروهایی که مجوز و تأییدیه سازمان ملی استاندارد را ندارند ممنوع است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد برنامه گفتگوی اجتماعی با موضوع «هوای پاک زیر چرخ خودروهای فرسوده» در ارتباط تلفنی با سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا به روی آنتن رادیو گفت‌وگو رفت.”فروش خودروهای فاقد استاندارد یورو ۵ ممنوع است”

سرهنگ زارع درباره علت پلاک نشدن تاکسی‌ها گفت: با توجه به قانون هوای پاک، خودروهای غیر دیزلی از ابتدای امسال باید یورو ۵ باشند و برابر ماده ۴ قانون هوای پاک پیش‌فروش و فروش خودروهایی که مجوز و تائیدیه سازمان ملی استاندارد را ندارند ممنوع است.

سرهنگ زارع افزود: یکی از پیش‌شرط‌ها برای هر خودرو این است که باید مجوز از سازمان ملی استاندارد و محیط زیست گرفته و به پلیس ارسال شود و پلیس با رعایت سایر شرایط خودروها را شماره‌گذاری کند.

وی ادامه داد: متأسفانه در خودروهای فعلی این اتفاق نیفتاده است و خودروساز قبل از دریافت مجوز تأیید از سازمان خودروها را پیش‌فروش کرده یا فروخته است.

معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا یادآوری کرد: این خودروها سمند و پژو ۴۰۵ بود که مشکل آنها تا حدودی حل شد و سازمان محیط زیست برای آنها مجوز صادر کرده است.

وی ادامه داد: مشکل شماره‌گذاری خودروها با صدور مجوز سازمان محیط زیست حل شده است و خودروهایی که مربوط به سال ۹۸ بود در ابتدا صادر شد و بعد مجوز خودروهای سال ۹۹ در سازمان محیط زیست مشکلی ندارد.

سرهنگ زارع یادآوری کرد: زمانی که قانون مصوب می‌شود، متولی آن سازمان حفاظت محیط زیست است و اگر از نماینده سازمان بپرسید، مجوز خودروهای مورد بحث صادر شده است. آئین نامه ماده ۲ مربوط به سال ۹۷ است و خودروساز باید از همان زمان برای اجرا برنامه‌ریزی می‌کرد و خودروساز موظف به اجرای قانون است و تا الان تمام موارد قانونی اجرا شده است.

 فتح الله امی اظهار داشت: پرداختن به موضوع آلودگی هوا در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علت آن این است که ادامه دار بودن حیات بشر وابسته به ۳عنصر اساسی (آب، خاک و هوا) است. البته در این میان می‌توان آب وخاک  را با بهره‌گیری از سیاست‌های موجود به خوبی کنترل کرد.
مجری سابق طرح جامع کاهش آلودگی هوا در ادامه افزود: کنترل هوا  به علت پایین بودن چگالی هوا امکان پذیر نیست، آلودگی هوا با وزش باد به حرکت درمی آید. هوا مرز نمی‌شناسد این در حالی است که خاک و آب مرز می‌شناسند. باید هوا به صورت منطقه ای و جهانی کنترل شود.
وی ادامه داد: با کم آبی و خاک نامساعد می‌توان زندگی کرد به طوریکه مشاهده شده کشورهایی که فاقد خاک مناسب بوده‌اند تنوانسته‌اند امورات خود را به خوبی بگذارند و اقتصاد خود را به بهترین نحو ممکن هدایت کنند اما هوای ناسالم تمام زندگی بشر را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.
*انسان برای تامین اکسیژن مغز خود نیازمند بلعیدن ۱۲هزار لیتر هوا در طول شبانه روز است
امی اضافه کرد: انسان در طول شبانه روز نیازمند است بیش از ۱۲هزار لیتر هوا را ببلعد تا بتواند اکسیژن مغز خود را تامین کند.
  • منبع خبر : ایران جیب