فعالان اقتصادی زنجیره شکرمکلف به ثبت اطلاعات در سامانه تجارت شدند
فعالان اقتصادی زنجیره شکرمکلف به ثبت اطلاعات در سامانه تجارت شدند
براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار تمامی فعالان اقتصادی زنجیره شکر مکلف به ثبت مقادیر واردات، تولید، توزیع، موجودی و قیمت در سامانه تجارت داخلی شدند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده در کمیته تنظیم بازار شکر که با حضور محمدرضا کلامی، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی و دبیر ستاد تنظیم بازار تشکیل جلسه داد، مقرر شده است فروش شکر نیز در شبکه توزیع و مصرف دارای مجوز مطابق با برنامه زمانی ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد.” فعالان اقتصادی زنجیره شکرمکلف به ثبت اطلاعات در سامانه تجارت شدند”

بر اساس این تصمیم که به تأیید ستاد تنظیم بازار نیز رسیده است، عدم اقدام در این خصوص به معنی عرضه خارج از شبکه بوده و تخلف محسوب می‌شود. بر این اساس دستگاه‌های نظارتی مکلف به برخورد با متخلفین در این حوزه شده‌اند.

به منظور تنظیم بازار شکر، شرکت بازرگانی دولتی ایران مکلف شد، نسبت به عرضه ۱۳۵ هزار تن شکر سفید با نرخ‌های مصوب اقدام نماید. قیمت عرضه شکر سفید از محل ذخایر برای بخش خانوار ۶,۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم، درب کارخانه و برای مصارف صنف و صنعت ۶,۷۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم درب کارخانه تعیین و تصویب گردید.” فعالان اقتصادی زنجیره شکرمکلف به ثبت اطلاعات در سامانه تجارت شدند”

تعیین نرخ تحویل به مصرف کننده در بسته بندی یک کیلوگرمی با رعایت سقف قیمت سازمان حمایت، در اختیار کارگروه‌های تنظیم بازار استان‌ها خواهد بود.

بر اساس این گزارش قیمت عرضه شکر وارداتی بخش خصوصی مطابق با ضوابط قیمت کالای وارداتی هیأت تعیین و تثبیت قیمت، راسا توسط صاحب کالا احصا و پس از هماهنگی با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و درج در سامانه ۱۲۴ لازم الاجرا خواهد بود.

ساماه جامع تجارت آنلاین یا همان سامانه ثبت سفارش کالا، یک نوع از سامانه یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیندها در تجارت است که قرار است پل ارتباطی بین تجار و بازرگانان، با دستگاه های ذیربط در زمینه تجارت بین الملل باشند. این سامانه برای اولین بار در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۵ در دسترس کاربران قرار گرفت و به طور رسمی از آن بهره برداری شد. اکنون تجار و بازرگانان، اموری مثل ثبت سفارش کالا، اخذ مجوزهای ورود و استعلام کارت بازرگانی خود را با استفاده از این سامانه انجام می دهند.

طبق اطلاعات به دست آمده در حال حاضر چنین سیستمی در ۷۳ مورد دیگر از کشورهای جهان نیز راه اندازی شده و هدف آن ها نیز کمک به تسهیل و تسریع انجام امور تجارت بین الملل است. البته ممکن است در این کشورها نحوه کار این سیستم ها با آنچه در ایران وجود دارد کمی متفاوت باشد. راستی بد نیست کمی بیشتر به جزئیات سامانه جامع تجارت ایران بپردازیم.