قاچاق بنزین بسیار کم است
قاچاق بنزین بسیار کم است
وزیر نفت گفت: واقعیت این است قاچاق بنزین بسیار کم است، گازوئیل هم با اینکه قاچاق وجود دارد، اما عدد آن زیاد نیست و از ارقامی که عنوان می‌کنند، خیلی کمتر است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بیژن زنگنه امروز (یکشنبه، ۱۷ آذرماه) در حاشیه آیین گشایش نخستین رویداد توسعه فناوری ویژه اقلام پرمصرف صنعت گاز در شرکت ملی گاز ایران در جمع خبرنگاران درباره اینکه چرا برخی اصرار دارند موضوع قاچاق را که مربوط به نفت‌گاز است به بنزین ارتباط دهند، گفت: از همان برادران بپرسید دلیلشان چیست؟ واقعیت این است قاچاق بنزین بسیار کم است، گازوئیل هم با اینکه قاچاق وجود دارد، اما عدد آن زیاد نیست و از ارقامی که عنوان می‌کنند، خیلی کمتر است.

وی درباره نیت افرادی که این ارقام را اعلام می‌کنند، اظهار کرد: نیتشان قربة الی الله است. ‌

وزیر نفت درباره اهمیت استفاده از محصولات داخلی اظهار کرد: مهم‌تر از محصولات موجود در این نمایشگاه، ظرفیت‌های ارزشمند جوانان است که وجود دارد. جوانان می‌توانند در حوزه نفت و گاز کشور کارهای بزرگی انجام دهند، اما نیاز است برای این ظرفیت تقاضا به وجود آوریم.

وی همچنین در خصوص منابع صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت افزود: به‌زودی این صندوق در صورت تایید از سوی صندوق پژوهش‌ ریاست جمهوری با سرمایه اولیه ۱۰۰ میلیون تومان راه‌اندازی می‌شود تا به این واسطه از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های این حوزه حمایت شود.

زنگنه با بیان اینکه تسهیلات این صندوق نه‌تنها به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری ری اختصاص می‌یابد، بلکه به همه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نفتی تخصیص خواهد یافت، گفت: این شرکت‌ها از اجزای زیست‌بوم فناوری هستند و ما باید شرایط مناسبی را برای آنها ایجاد کنیم.

زنگنه در پاسخ به اینکه شما عنوان کردید در صورت داشتن وقت به‌عنوان منتور در کنار تیم‌ها قرار خواهید گرفت، اظهار کرد:  بله حتما این کار را انجام می‌دهم، زیرا فکر می‌کنم یکی از وظایف ما کمک به جوانان در حوزه کسب‌وکار است.

وزیر نفت درباره دغدغه شرکت‌های دانش‌بنیان برای خرید محصولات آنها اظهار کرد: خیلی روی این موضوع فکر و با همکارانم نیز در این زمینه مشورت کردم، خرید تضمینی راهی است که به ذهن‌مان رسیده است.

وی با بیان اینکه دو مقوله کیفیت و زمان در ساخت محصولات برای ما دارای اهمیت است، در توضیح خرید تضمینی گفت: خرید تضمینی یعنی اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان محصولی را تولید کنند و در صورت دریافت استاندارد از مرجعی که صنعت نفت معرفی می‌کند، اگر مشتری پیدا نکردند، صنعت نفت با قیمتی که از قبل توافق می‌کند، آن محصول را خریداری کند.

زنگنه ادامه داد: این موضوع سبب می‌شود سازنده لزوما با خریدار نهایی مواجه نباشد، بلکه تولید می‌کند و ما به خریداران، محصولات داخلی را معرفی می‌کنیم. این کاری است که باید انجام شود، البته به بررسی بیشتر نیاز دارد.

وی با بیان اینکه دولت تسهیلاتی برای خرید بار نخست در نظر گرفته، اما کفایت نمی‌کند و راه حل آن خرید تضمینی است، گفت: مثلا در دانه‌های روغنی به این صورت است که دولت می‌خرد، حتی اگر مازاد نیاز باشد. این در دنیا مرسوم است برای اینکه آن صنعت بتواند تولید خودش را داشته باشد.

وزیر نفت درخصوص استقرار نخستین استارت‌آپ‌های نفتی در پارک فناوری منطقه ری با بیان اینکه راه‌اندازی این پارک فناوری آغاز شده، به‌طوری که طراحی و معماری داخلی آن در حال انجام است، تصریح کرد: امیدواریم نخستین استارت‌آپ‌ها قبل از پایان امسال در پارک فناوری منطقه ری مستقر  شوند. در این پارک شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه نفتی می‌توانند فعالیت کنند.

  • منبع خبر : فارس