قیمت اقلام خوراکی چه تغییری کرده است؟
قیمت اقلام خوراکی چه تغییری کرده است؟
بررسی قیمت اقلام خوراکی در تیر ماه سال جاری نشان می‌دهد که قیمت گوشت اگرچه به صورت قطره چکانی اما با کاهش مواجه شده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد بررسی قیمت اقلام خوراکی در تیر ماه سال جاری به استناد گزارشمرکز آمار ایران نشان می‌دهد، هر کیلوگرم برنج ایرانی درجه یک در تیر ماه امسال، به قیمت ۲۳ هزار و ۳۰۲ تومان به فروش رفته است که نسبت به رقم ۱۳ هزار و ۹۴۸ تومان تیر ماه سال گذشته، ۶۷.۱ درصد افزایش و نسبت به نرخ ۲۲ هزار و ۷۰۸ تومان خرداد ماه نیز، رشد ۲.۶ درصدی یافته است.

همچنین هر کیلوگرم برنج خارجی درجه یک در تیر ماه امسال، ۸ هزار و ۸۶۳ تومان بوده است؛ در حالی که نرخ این محصول در تیر ماه سال گذشته، ۷ هزار و ۷۰۳ تومان به ثبت رسیده و از این رو، شاهد افزایش ۱۵.۱ درصدی قیمت برنج خارجی طی یک سال بوده ایم. البته نرخ این محصول در تیر ماه نسبت به خرداد ماه، ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

کاهش قطره چکانی نرخ گوشت

هر کیلوگرم گوشت گوسفندی نیز در تیر ماه امسال، با نرخ ۹۸ هزار و ۹۰۵ تومان به فروش رسیده است که نسبت به ۴۹ هزار و ۴۳۵ تومان در تیر ماه سال ۹۷، رشد ۱۰۰.۱ درصدی را تجربه کرده است. نرخ این محصول نسبت به خرداد که ۹۹ هزار و ۲۱۹ تومان بود، کاهش ۰.۳ درصدی داشته است.

هر کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله که در خرداد ماه، ۹۲ هزار و ۹۹۸ تومان بود، در تیر ماه به ۹۰ هزار و ۹۲۸ تومان رسیده که کاهش ۲.۲ درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین این نرخ نسبت به تیر ماه سال گذشته که ۴۳ هزار و ۹۸ تومان بود، رشد ۱۱۱ درصدی داشته است.

مرغ ۱۲.۶ هزار تومان شد

همچنین هر کیلوگرم مرغ ماشینی که در خرداد ماه ۱۱ هزار و ۶۸۴ تومان بود با رشد ۸.۱ درصدی در تیر ماه امسال، به ۱۲ هزار و ۶۳۳ تومان رسید؛ این در حالی است که نرخ این محصول در تیر ماه پارسال، ۷ هزار و ۶۸۵ تومان بود که نشانگر رشد ۶۴.۴ درصدی در تیر ماه امسال است.

هر کیلوگرم تخم مرغ ماشینی نیز در تیر ماه ۹ هزار و ۳۰۹ تومان بود که افزایش ۱۳.۴ درصدی نسبت به تیر ماه پارسال که ۸ هزار و ۲۰۷ تومان بود را تجربه کرده است. نرخ این محصول نسبت به خرداد ماه که ۷ هزار و  ۸۰۴ تومان بود، ۱۹.۳ درصد افزایش یافته است.

تغییرات نرخ محصولات لبنی

بر این اساس؛ هر یک لیتر شیر پاستوریزه نیز که در خرداد ماه ۴ هزار و ۷۸۹ تومان بود در تیر ماه امسال رشد ۹.۲ درصدی یافت و به ۵ هزار و ۲۲۹ تومان رسید. نرخ این محصول در تیر ماه پارسال ۲ هزار و ۹۰۲ تومان بود که نشان از افزایش ۸۰.۲ درصدی هر لیتر شیر در تیر ماه سال جاری دارد.

همچنین هر کیلوگرم ماست پاستوریزه در تیر ماه، با قیمت ۷ هزار تومان به فروش رسیده است که نشان از رشد ۱۰.۹ درصدی نسبت به خرداد ماه (۶ هزار و ۳۱۸ تومان) و افزایش ۷۰.۵ درصدی نسبت به تیر ماه پارسال که ۴ هزار و ۱۰۷ تومان بوده، را نشان می‌دهد.

نرخ پنیر ایرانی پاستوریزه (۵۰۰ گرم) نیز در تیر ماه ۹ هزار و ۶۸۳ تومان بود که رشد ۸.۲ درصدی نسبت به خرداد ماه (۸ هزار و ۹۵۴ تومان) دارد. نرخ این محصول در تیر ماه پارسال، ۶ هزار تومان بود که بیانگر افزایش ۶۰.۱ درصد قیمت پنیر در تیر امسال است.

کره پاستوریزه (۱۰۰ گرم) ۴ هزار و ۶۱۰ تومان در تیر ماه امسال به فروش رسید که افزایش ۱۸.۶ درصدی نسبت به تیر پارسال که ۳ هزار و ۸۸۷ تومان داشته و البته نسبت به خرداد ماه (۴ هزار و ۵۸۰ تومان) رشد ۰.۷ درصدی یافته است.

هر ۹۰۰ گرم روغن مایع نیز در تیر ماه امسال ۸ هزار و ۲۶۲ تومان بود که افزایش ۲ درصدی نسبت به خرداد ماه یافته است. نرخ این محصول در تیر پارسال ۵ هزار و ۷۹۱ تومان بود که بیانگر افزایش ۴۲.۷ درصدی این محصول در تیر امسال است.

نرخ میوه‌ها و صیفی جات/ ‌کاهش‬ قیمت گوجه و خیار

هر کیلوگرم موز در تیر ماه امسال با افزایش ۷۲ درصدی نسبت به تیر ماه پارسال که ۷ هزار و ۱۶۳ تومان بود، به قیمت ۱۲ هزار و ۳۱۸ تومان رسیده است. نرخ این محصول در خرداد ماه ۱۳ هزار و ۹۱۴ تومان بود که بیانگر کاهش ۱۱.۵ درصدی نرخ موز در تیر است.

سیب درختی زرد، پرتقال و خیار نیز در تیر ماه به ترتیب با قیمت ۱۰ هزار و ۶۹ تومان، ۱۰ هزار و ۷۱۵ تومان و ۳ هزار و ۸۵۹ تومان به فروش رفته است که نسبت به تیر ماه پارسال به ترتیب ۸۰.۴ درصد، ۴۴.۹ درصد و ۸.۳ درصد رشد داشته است. نرخ سیب درختی نسبت به خرداد ماه، ۲.۲ درصد و نرخ خیار ۱۳.۸ درصد کاهش و نرخ پرتقال ۱۵.۲ درصد افزایش داشته است.

در تیر ماه نرخ گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز به ترتیب ۴ هزار و ۲۸۰ تومان، ۷ هزار و ۷۹۳ تومان و ۳ هزار و ۵۲۵ تومان بود که افزایش ۸۳.۳ درصدی، ۳۸۰.۴ درصدی و ۱۰۴.۱ درصدی نسبت به تیر ماه پارسال دارد؛ ضمن اینکه نرخ گوجه فرنگی نسبت به خرداد ماه ۲۰.۸ درصد و نرخ پیاز ۲۱.۸ درصد کاهش و نرخ سیب زمینی ۱۷.۶ درصد افزایش داشته است.

کاهش نرخ قند و شکر

لوبیا چیتی، عدس، قند و شکر نیز به ترتیب با افزایش ۳۴.۷ درصد، ۲۲.۱ درصد، ۹۰.۱ درصد و ۸۸.۳ درصد نسبت به تیر پارسال، با نرخ ۱۶ هزار و ۴۶۱ تومان، ۹ هزار و ۸۷۶ تومان، ۸ هزار و ۱۰۰ تومان و ۶ هزار و ۴۹۸ تومان به فروش رسیده است. البته نرخ قند و شکر نسبت به خرداد ماه امسال کاهش ۱۰.۵ و ۱۲.۶ درصد یافته است.

رب گوجه فرنگی و چای خارجی بسته‌ای به ترتیب با افزایش ۲۴۰.۹ درصد و ۵۴.۴ درصد نسبت به تیر پارسال، با قیمت ۲۱ هزار و ۸۶۶ تومان و ۳۸ هزار و ۵۵۴ تومان فروخته شده است.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین