قیمت تارا در بازار چقدر می‌شود؟
قیمت تارا در بازار چقدر می‌شود؟
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید: کیفیت تارا یک سر و گردن از شاهین بیشتر است و قیمت این خودرو حدودا ۳۰۰ میلیون تومان ارزیابی شده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد روز گذشته از محصول جدید ایران خودرو رونمایی شد.”قیمت تارا در بازار چقدر می‌شود؟

 نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره قیمت تارا به تجارت‌نیوز گفت: هنوز قیمت کارخانه‌ای تارا و بازار مشخص نیست اما آنچه برآورد شده قیمت تارا کمی از قیمت شاهین بالاتر است.
اسد کرمی معتقد است: قیمت شاهین در بازار ۲۶۰ میلیون تومان است. این در حالی است که کیفیت تارا یک سر و گردن از شاهین بیشتر است و قیمت این خودرو حدودا ۳۰۰ میلیون تومان ارزیابی می‌شود.
آنچه از سوی شرکت‌های خودروسازی اعلام شده است تولید انبوه این محصول از بهمن ماه سال جاری آغاز می‌شود.
چندی پیش در اوج نوسان قیمت خودرو فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در مورد قیمت احتمالی این خودرو به تجارت‌نیوز گفته بود: « قیمت این خودرو فول اتوماتیک به نظر می‌رسد ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان باشد. شاید قیمت خودرو تارا معمولی و دنده‌ای به رقمی نزدیک ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برسد.»
مطابق معمول، بحث خودرو ملی و تکیه بر توان داخلی موضوع دلخواه غول‌های خودروسازی ایران است. سایپا بعد از چند سال از رونمایی رهام، نام این محصول را به شاهین تغییر داد و ماه گذشته، پیش‌فروش کرد. حالا نوبت ایران‌خودرو است تا ضمن رونمایی K132، حدود ۱۸ سال بعد از معرفی سمند، برای تولید خودرو با طراحی و مهندسی ایرانی تبلیغ کند.
برخلاف سایپا که برای شاهین (رهام) از پلتفرم ایرانی و مستقل استفاده کرده، K132 ساخت ایران‌خودرو با پلتفرم پژو ۳۰۱ تولید شده است. این موضوع به آسودگی خیال برای مخاطب ایرانی منجر می‌شود و داستان خودرو ملی با پلتفرم داخلی را تداوم نمی‌دهد؛ اما ادعای مدیران ایران‌خودرو مبنی بر ساخت ۹۳ درصد قطعات K132 در ایران، سؤالات تازه‌ای در ذهن به‌وجود می‌آورد. البته ایران‌خودرو برای تولید سمند هم از شاسی پژو ۴۰۵ استفاده کرد و امیدواری برای تولید خودرو ملی را به یأس تبدیل کرد.
تحریم‌های خارجی علیه ایران امکان مونتاژ و تولید پژو ۳۰۱ را از ایران‌خودرو گرفت. حالا طرف ایرانی تلاش می‌کند مشابه برنامه‌ای که برای سمند پیاده کرد، محصولی با استفاده از پلتفرم خارجی برای پاسخ به مشتریان داخلی بسازد. این موضوع باتوجه‌به قرارداد بین ایران‌خودرو و گروه پژو سیتروئن منع قانونی ندارد؛ قراردادی که بعد از برجام منعقد شد.
گروه صنعتی ایران‌خودرو نامی پارسی را برای محصول جدید خود برگزیده است. در زبان پارسی، نام تارا به‌معنی ستاره است. این واژه ریشه ایرانی دارد و در برخی زبان ها نیز به‌معنی مردمک چشم و ملکه است. در کشورهای پارسی‌زبان، تارا برای نام‌گذاری افراد نیز استفاده می‌شود. دیگر نکته مهم درباره‌ی تارا، رونمایی نسخه‌های پیش‌تولید (پروتوتایپ) تا این لحظه است. در تیر ۱۳۹۹ و بهمن ۱۳۹۸، محصول جدید ایران‌خودرو برای خبرنگاران و تعدادی از مسئولان عالی‌رتبه کشور رونمایی شد؛ اما خودروهای به‌نمایش گذاشته شده، کاملا مشابه نبودند. این موضوع ثابت می‌کند هنوز طراحی نهایی تارا در جزئیات نامشخص است.
نقد طراحی
در طراحی نمای رو‌به‌رو، تارا ادامه‌دهنده‌ی سبکی است که دنا و دناپلاس آغاز کردند. تمامی این خودروها، خصوصا دنا، شباهت بسیار زیادی به فورد موستانگ دارند. جالب‌تر اینکه دنا در قسمت جلوپنجره به‌طور نامحسوسی شبیه موستانگ ۲۰۱۳ است؛ اما تارا در طراحی چراغ‌های اصلی، چیدمان روشنایی روز و سپر جلو، شباهتی انکار‌ناپذیر به نسل جدید موستانگ دارد و آ نرا به کپی ناشیانه از محصولی آمریکایی تبدیل می‌کند.