قیمت جدید مرغ اعلام شد
قیمت جدید مرغ اعلام شد
کارگروه ستاد تنظیم بازار قیمت جدید مرغ زنده و مرغ گرم را تعیین کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  کارگروه تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده را ١٣ هزار و ١٠٠ تومان بعلاوه ١٠ درصد افزایش و کاهش در استان‌ها تصویب کرد.”قیمت جدید مرغ اعلام شد”

همچنین قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده ۶ هزار تومان بیشتر از نرخ مرغ زنده مصوب شده است.

بنابراین قیمت خرید مرغ زنده از مرغداران تا ۱۴ هزار و ۴۱۰ تومان و قیمت مجاز برای مرغ گرم برای مصرف کننده تا ۲۰ هزار و ۴۱۰ تومان است.

 بهرام میراخورلی ظهر روز چهارشنبه در نشست شورای عشایر استان ایلام در محل استانداری ایلام اظهار کرد: در حال حاضر سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور توسط جامعه عشایر تأمین می‌شود، تصریح کرد: برنامه‌هایی برای افزایش میزان تولید گوشت در دست اقدام است.

معاون توسعه و منابع انسانی سازمان عشایری با اشاره به اجرای پروژه تکمیل زنجیره گوشت قرمز در کشور توسط سازمان امور عشایری، گفت: در این پروژه تسهیلات کم‌بهره به مقدار نیاز برای هر رأس بره، ۵ میلیون ریال به صورت علوفه و کنستانتره در اختیار عشایر قرار داده می‌شود.

وی گفت: با اجرای این طرح و برنامه‌ریزی برای افزایش میزان تولید با کمک عشایر واردات گوشت قرمز حذف می‌شود.

میراخورلی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت جامعه عشایری کشور است که ۱.۸ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: عشایر کشور دارای ۲۴ میلیون رأس دام هستند.

در روزهای اخیر شاهد بی ثباتی قیمت کالاهای اساسی در بازار قزوین بوده‌ایم. یکی از کالاهای اساسی که این روزها قیمت آن سیر صعودی عجیبی را طی می‌کند، گوشت مرغ است.

هر کیلو گوشت مرغ که هفته گذشته با قیمت حدود ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به مشتریان عرضه می‌شد، این هفته با قیمت بیش از ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. مردم که به دلیل گرانی گوشت قرمز به گوشت مرغ روی آورده بودند، با این وصف و احوال مجبورند گوشت مرغ را نیز کم کم از سبد خانوار حذف کنند.

مسئولین یکی از دلایل گران شدن مرغ را افزایش قیمت نهاده‌های دامی عنوان می‌کنند.

تا وقتی نهاده‌های دامی مرغداران تأمین نشود اوضاع همین است

یکی از مرغداران استان قزوین می‌گوید: عمده ترین دلیل افزایش قیمت مرغ در بازار، افزایش قیمت نهادهای دامی از جمله ذرت و سویا است. اکنون قیمت هر کیلو سویا در بازار آزاد ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان است، در حالی که قبل از عید سویا ۳ هزار و ۵۰۰ الی ۴ هزار تومان بود.”قیمت جدید مرغ اعلام شد”

وی ادامه می‌دهد: همه مرغداری‌هایی که جواز کسب دارند، سهمیه خاصی از ذرت و سویا دارند، بیشتر سویا و ذرت مصرفی در مرغداری‌ها نیز وارداتی هستند. قیمت مصوب سویا حدوداً هر کیلو ۸ هزار تومان است، اما به مرغداران با این قیمت نمی‌رسد و آنان ناچارند این نهاده‌ها را از بازار آزاد تهیه کنند.”قیمت جدید مرغ اعلام شد”

لازم است ابتدا نهاده‌های دامی مرغدارانی که جوجه ریزی می‌کنند تأمین شود، سپس مجوز جوجه ریزی بگیرند؛ این در حالی است که دامپزشکی بدون گرفتن استعلام از جهاد کشاورزی به مرغداران مجوز جوجه ریزی می‌دهد. پس از جوجه ریزی نیز زمانی که مرغداران جهت گرفتن نهاده به جهاد کشاورزی مراجعه می‌کنند، جهاد کشاورزی پاسخ می‌دهد که باید نهاده به دست ما برسد تا ما آن را میان شما تقسیم کنیم. همین امر باعث می‌شود نهاده‌ها بسیار دیرتر از زمان مقرر به دست مرغداران برسد و مرغداران ناچار شوند نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند که این امر باعث بالا رفتن قیمت نهایی مرغ می‌شود.

اگر با همین وضعیت پیش برود مرغ به ۴۰ هزار تومان می‌رسد

یکی از مرغداران استان قزوین در رابطه با کاهش عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها عنوان می‌کند: بازار نا بسامان نهاده‌های دامی باعث شده بسیاری از مرغداران جوجه ریزی نکنند، همین امر نیز موجب می‌شود عرضه مرغ در کشتارگاه‌ها کم شود و قیمت آن بالا برود.

وی اضافه می‌کند: به عقیده بنده مشکل اصلی از سوی دولت است، زیرا دولت موظف است نهاده‌ها را به میزان مورد نیاز مرغداران تأمین کند و به جهاد کشاورزی بدهد تا جهاد نیز آنها را با قیمت مصوب به دست مرغداران برساند. دولت قیمت مصوب برای مرغ در نظر می‌گیرد و در رسانه‌ها اعلام می‌کند، اما این توانایی را ندارد که نهاده‌ها را با قیمت مناسب به دست مرغداران برساند و قیمت نهاده‌ها را کنترل کند، بنابراین نباید از مرغداران انتظار داشته باشد مرغ را با قیمت مصوبی که معین کرده است، عرضه کنند.

این مرغدار ادامه می‌دهد: ذرت و سویا ضعیف به بازار تزریق می‌شود، در این میان نیز برخی‌ها ذرت و سویا را می خرند و انبار می‌کنند تا در بازار آشفته با قیمت‌های کذایی به فروش برسانند. در بازار فعلی، پیدا کردن سویا حکم طلا را دارد. خیلی از مرغداران ورشکست شده‌اند و ضررهای میلیاردی کرده‌اند و دیگر جوجه ریزی نمی‌کنند.

 

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین