قیمت نفت پس از کرونا
قیمت نفت پس از کرونا
شیوع coronavirus در چین اکنون یک ماه عناوین را به خود اختصاص داده و قیمت نفت را کاهش داده است و اوپک را به تکاپو انداخته است تا راهی برای متوقف کردن یا حداقل کم کردن سرعت کاهش یابد و این می‌تواند بدتر شود.

قیمت نفت پس از کرونا چه خواهد شد؟

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از گزارش  oil priceدر اوایل هفته جاری، خوش بینی به بازارهای سهام بازگشت و هنگامی که خبرهایی مبنی بر اینکه ویروس می تواند به اوج خود برسد، قیمت نفت به شدت افت کرد. و سپس چین روش خود را برای شمارش موارد جدید تغییر داد و این بدان معنی بود که تعداد آنها به میزان قابل توجهی کم شده و روند نزولی قیمت نفت را کند می کند.”قیمت نفت پس از کرونا چه خواهد شد؟”

چین دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان پس از ایالات متحده است. این کشور همچنین بزرگترین وارد کننده نفت در جهان است که کمی بیشتر از ۲۰ درصد کل صادرات جهانی نفت را به خود اختصاص داده است. جای تعجب نیست که قیمت نفت نسبت به اخبار منتشره از چین واکنش نشان می دهد.

تأثیر فوری شیوع ویروس بر قیمت نفت به راحتی قابل مشاهده است. سفره قرنطینه بسیار محدود است و تقاضای سوخت را کاهش می دهد. طبق گفته های OilX ، پالایشگاه های دولتی نرخ پردازش خود را تا دهم کاهش داده اند و در ماه مارس علاوه بر این کاهش می یابد. پالایشگاههای خصوصی حتی بیشتر کاهش می یابند ، با این که OilX این کاهش را ۲۵ درصد محاسبه کرد.

با این حال ، در یک واقعه تا حدودی شگفت آور از حوادث ، بلومبرگ گزارش داد که پالایشگاه های مستقل با بهره گیری از قیمت های پایین، به طعمه خرید نفت رفته اند.

حال ، بر اساس همه این موارد، می توان ادعا كرد كه تأثیر منفی اپیدمی بر تقاضای نفت موقت خواهد بود و لحظه ای كه شروع شیوع بیماری به همراه وحشت ناشی از آن ، تقاضا برای فرآورده های نفتی آغاز می شود. با این حال ، این شیوع می تواند به اقتصاد چین آسیب برساند و به ترتیب منجر به طولانی تر شدن تقاضای کاهش یافته و قیمت نفت شود.

مارتچف نوشت: “اگر قیمت نفت خام آنچه را در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد و ژانویه ۲۰۱۶ به کمترین حد خود یعنی ۲۶ دلار در هر بشکه برسد روند نزولی قابل توجهی برای سهام شرکت های انرژی یکپارچه و همچنین خدمات نفتی با اهرم بیشتر وجود دارد.” اینکه اکثر سهام انرژی به دلیل پایین بودن اعتماد به نفس سرمایه گذاران و چالش های مداوم ناشی از قیمت ها و فشار برای انتقال انرژی به منابع آلوده کننده کمتر ، شاخص ها را تحت الشعاع قرار می دهند .

با این حال همه به این اندازه نگران نیستند. به عنوان مثال ، ری دالیو ، افسانه صندوق پرچین ، گفت که اگرچه تأثیرات کوتاه مدت شیوع ویروس کرونا قابل توجه است ، ممکن است این موارد اغراق آمیز باشد.

“من فکر می کنم که به احتمال زیاد نتیجه این است که این ویروس یک نسخه بزرگتر از SARS خواهد بود که تأثیر موقت قابل توجهی خواهد داشت اما تأثیر طولانی مدت نخواهد داشت، بنابراین حرکت قیمت نزولی مربوط به آن احتمالاً اغراق می شود.

روشن است که قیمت نفت به اندازه کافی فروکش خواهد کرد تا بدترین وضعیت شیوع آن پایان یابد. حال سؤال جالب این است که چقدر نفت بالقوه کشش افزایش قیمت را خواهد داشت ؟ با این حال اگر این روند فعلی ادامه یابد و اگر تقاضای چینی به سرعت سریع برگردد ، خبرهای خوبی برای صادرکنندگان نفت خواهد بود.