قیمت نفت چهار شنبه در بازارهای جهانی
قیمت نفت چهار شنبه در بازارهای جهانی
قیمت نفت برنت امروز چهارشنبه با امید به رشد اقتصادی در سال 2021 به بالای 57 دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد قیمت نفت برنت امروز چهارشنبه با امید به رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ به بالای ۵۷ دلار در هر بشکه رسید.”قیمت نفت چهار شنبه در بازارهای جهانی”

قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی با افزایش امیدواری نسبت به بهبود شرایط اقتصادی با مهار کرونا در جهان با رشد قیمت همراه شد.

از سوی دیگر کاهش حجم ذخیره‌سازی نفت در جهان نیز زمینه را برای رشد قیمت‌ها فراهم کرده است. این در شرایطی است که در بهار، ذخیره نفت آن‌چنان افزایش پیدا کرده بود که حتی تولیدکنندگان به دنبال ذخیره نفت خود در دورترین نقاط شده بودند.

این در حالی است که افزایش شمار مبتلایان به کرونا در جهان با شیوع گونه‌های جدید این ویروس مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازارهای جهانی شده است.

قیمت نفت برنت با توجه به این عوامل، ۱.۴ درصد بالا رفت و به ۵۷ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز ۱.۲ درصد گران شد و ۵۳ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه معامله شد.”قیمت نفت چهار شنبه در بازارهای جهانی”

هر چند پرداخت یارانه نقدی از سال ۸۹ مطرح شد اما ایران همواره جز کشورهای صدرنشین در پرداخت یارانه انرژی است؛ هدف اصلی سیاست‌های حمایتی دستیابی به عدالت اجتماعی است اما نحوه پرداخت یارانه انرژی به‌گونه‌ای است که نه تنها دهک‌های بالای درآمدی سهم بیش‌تری را از این یارانه دریافت می‌کنند بلکه تبعات منفی آن شرایط معیشتی را برای خانوارهای کم‌درآمد دشوارتر کرده‌است.

سیاست‌های حمایتی و پرداخت یارانه به دهک‌های پایین درآمدی یکی از مباحث مهم در تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی و همچنین کاهش فاصله طبقاتی در جامعه است. نحوه اجرای سیاست‌های حمایتی در کشورهای مختلف متفاوت است و سیاست‌گذاران سعی می‌‎کنند پرداخت یارانه به‌گونه‌ای باشد که دهک‌های پایین درآمدی بیش‌ترین بهره‌مندی را داشته باشند.

در یک دسته‌بندی کلی یارانه‌ها به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند؛ یارانه‌های نقدی و غیرنقدی. یارانه‌های نقدی در ایران از سال ۱۳۸۹ با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد. اما نوع دیگری از یارانه وجود دارد که به صورت غیرنقدی به همه افراد جامعه پرداخت و از آن تحت عنوان یارانه پنهان یاد می‌شود که سابقه طولانی در اقتصاد ایران دارد.

  • منبع خبر : ایران جیب