قیمت کره دوباره ۲۰ درصد گران شد!
قیمت کره دوباره ۲۰ درصد گران شد!
رئیس اتحادیه صنف سوپر مارکت از افزایش 20 درصدی قیمت کره خبر داد و گفت: چنانچه قیمت کره به 12 هزار تومان برسد دیگر کسی کره نمی‌خرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  به گفته رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها، قیمت‌کره افزایش یافته اما کسی کره گران نمی‌خرد. شهریور امسال بود که رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی از کمبود و تولید کره ملی در بازار خبر داد.”قیمت کره دوباره ۲۰ درصد گران شد!

در آن زمان مدیران دولتی روند قیمت کره در نیمه دوم امسال را افزایشی پیش‌بینی کردند. به عنوان مثال در همان وقت محمد رضا کلامی، دبیر ستاد تنظیم بازار به تسنیم گفته بود که «کره وارداتی ۴۲۰۰ تومانی تمام شد. در صورت واردات کره با ارز ۲۴ هزار تومان، قیمت هر کیلو کره به بیش از ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد. یعنی هر کره ۱۰۰گرمی به بیش از ۱۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.»

حالا مشاهدات میدانی نشان می‌دهد همزمان با نوسانات قیمت دلار، قیمت‌کره ۱۰۰ گرمی در بازار گران شده و به ۱۰ هزار تومان رسیده است! همچنین برخی شهروندان از خرید کره ۱۰۰ گرمی با قیمت ۱۲ هزار تومان خبر می‌دهند.

رئیس اتحادیه صنف سوپر مارکت معتقد است: در بازار کمبود کره نداریم اما چنانچه قیمت کره به ۱۲ هزار تومان برسد دیگر کسی کره نمی‌خرد.

سعید درخشانی درباره افزایش دوباره قیمت کره به تجارت‌نیوز گفت: ما هم شنیده‌ایم که قیمت‌کره ۲۰ درصد گران شده است اما هنوز جنس جدید به دست ما نرسیده است.

پیش از این یک مقام انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در صفحه توییتری‌اش نوشته بود: « ‏قیمت محصولات لبنی وابسته به قیمت شیرخام است و قیمت شیر خام وابسته به قیمت نهاده‌های دامی است. حدود ۹۰ درصد نهاده دامی به کشور وارداتی است و این یعنی تحریم و قیمت ارز بر قیمت تمام شده محصولات لبنی به شدت تاثیرگذار است. اقتصاد دستوری سال‌ها مرده است.»

محمدرضا کلامی در خصوص مصوبات ستاد تنظیم بازار در خصوص عرضه کره اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار نرخ عرضه هر کیلوگرم کره داخلی را ۸۰ هزار تومان مصوب کرد که در بسته بندی ۱۰۰ گرمی حدود ۸۰۰۰ تومان خواهد بود و در سایر بسته بندی ها توسط سازمان حمایت محاسبه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این تصمیم با توجه به تغییر ارز واردات کره از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیما در سال گذشته و اتمام موجودی کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور گرفته شده است، گفت: کشور می‌تواند این محصول را با اتکای داخل مشروط بر افزایش مقادیر تولید توسط وزارت جهاد کشاورزی تولید کند.

دامداران اجازه افزایش قیمت شیرخام را ندارند

کلامی همچنین با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد در راستای افزایش تقاضای ناشی از خوداتکایی و مصرف کره داخلی مقادیر تولید شیر را نیز افزایش دهد، تصریح کرد: اثر کنجاله نیز بر قیمت شیر محاسبه می شود که باید این قیمت ها رعایت شود و دامداران و فعالان این عرصه اجازه افزایش قیمت شیرخام را ندارند.

در روزهای اخیر قیمت کره نزدیک به دو برابر شده و گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت کره ۱۰۰گرمی از ۴۵۰۰ تومان به حدود ۸۰۰۰ تومان رسیده که طبق گفته عضو هیات مدیره انجمن صنایع فرآورده های لبنی،  ستاد تنظیم بازار این قیمت را تایید کرده است. علت این افزایش قیمت نیز تغییر گروه ارزی این کالا از دولتی به نیمایی از سال گذشته عنوان شده که حالا با توجه به اتمام ذخایر قبلی تاثیر خود را در بازار نشان داده است. در پی این افزایش قیمت دو روز پیش ستاد تنظیم بازار از ممنوع شدن صادرات خامه خبر داد و اعلام کرد که سازمان توسعه تجارت مکلف شده برای صادرات شیرخشک عوارض تعیین کند.

  • منبع خبر : ایران جیب