لزوم کنترل تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین
لزوم کنترل تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر ما بتوانیم تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین را بین 7 تا 10 درصد کنترل کنیم، در عددی که باز توزیع می‌کنیم به نفع اقشار پایین دست است ولی اگر این موضوع منجر به تورم بیشتری شود، اقشار پایین دست ضرر خواهند کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره مجوزهای قانونی افزایش قیمت بنزین و روش های آن گفت: ببیند ما وقتی که در ماده ۳۹ قانون برنامه­ ششم توسعه این اجازه را به دولت دادیم که در بودجه‌­های سنواتی نسبت به اصلاح حامل­‌های انرژی اقدام بکند و در بودجه­ سنواتی درج بکند. هر سال این موضوع مورد رصد قرار گرفت.

وی افزود: به طور مثال در لایحه بودجه ۹۷ خود دولت عدد ۱۷ هزار میلیارد تومان را پیش­بینی کرد که برای حوزه اشتغال به کار ببرد. در آن­جا شیوه­ باز توزیع توسط کارشناسان مرکز پژوهش­ها روش‌­های مختلفی مطرح شد. یکی از روش­هایی که مطرح شد این است که مثلاً ما به هر نفر ۳۰ لیتر بنزین در نظر بگیریم. اگر تا پایان ماه مصرف کرد که هیچ و اگر مصرف نکرد این به میزان آن رقم ریالی‌­اش در کارت خودش شارژ بشود و بتواند برای مخارج زندگی خود از آن استفاده کند. این یک طرح بود که خیلی روی آن کار شد. آقای حسین‌­زاده­ بحرینی به نوعی پایه­‌گذار آن بود و کارهایی را در این زمینه انجام داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: نگاهی را مرکز پژوهش­‌ها داشت که به صورت بسته‌های حمایتی به نوعی باز بشود که یک مقدار آثار تورمی آن را ما کم­تر بگیریم. خود تأمین نقدینگی آن برای ما کار بسیار سخت­‌تری است نسبت به سایر شرایط دیگر. چون اگر این عدد می‌­آمد و بعد خرید کالا صورت می‌­گرفت خود به خود تولید و اشتغال در آن حوزه­‌ها فعال­تر می­شد. این­ها نگاه­هایی بود که در دوره‌های قبل مطرح بود.

حسینی اضافه کرد: الان هم من اعتقاد دارم که اگر ببینیم واقعاً روش باز توزیع به صورت نقدی مشکلات خاصی را در حجم نقدینگی و همچنین میزان افزایش نرخ تورم جامعه می­گذارد باید این روش­ها را در قانون بودجه سال ۹۹ با یک نگاه کارشناسی و با یک تعامل بین سه قوه این را می­توانیم تغییر بدهیم. چون نگاه بر این است که ما بتوانیم افزایش سطح معیشت و رفاه مردم را بیش­تر بکنیم. این­که حالا چه شکلی عمل بکنیم؟ این­ها شکل­‌هایی است که می‌­شود از شیوه‌­های مختلف، تجربیاتی که در این چند سال داریم استفاده بکنیم و یک راه­کار دقیق‌­تری که به اقتصاد کشور ما بتواند کمک بکند و سطح معیشت هم به بالاتر ببرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره تاثیر توزیع یارانه بنزین در زندگی اقشار ضعیف جامعه گفت: ببینید بالاخره از بابت این­که یک درآمدی حاصل شده است با توجه به مکانیزم میران مصرف بنزین که دهک­های بالای جامعه از این موضوع بیش­تر به اصطلاح بهره­مند بودند الآن با این افزایش قیمت یقیناً باز توزیع که انجام می­‌شود به سطح رفاه و  افزایش معیشت اقشار پایین کمک می کند. البته این موضوع به شرطی اتفاق می­افتد که ما بتوانیم از افزایش قیمت­ها را بتوانیم تا حدودی کنترل کنیم و از این قضیه جلوگیری بکنیم. لذا عدد باز توزیع شاید عدد بزرگی نباشد ولی برای همان اقشار می­تواند بالاخره کمکی باشد برای افزایش قدرت خرید آن­ها زیرا شاید تا به امروز این را هم ما به آنها نمی­‌دادیم.

حسینی افزود: بالاخره این یارانه را دیگران مصرف می­کردند و افرادی که فاقد خودرو و امثالهم بودند، اینها خیلی بهره­‌مند نمی­شدند. اگر ما بتوانیم تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین را بین ۷ تا ۱۰ درصد کنترل کنیم، در عددی که باز توزیع می‌کنیم به نفع اقشار پایین دست است ولی اگر این موضوع منجر به تورم بیشتری شود، اقشار پایین دست نسبت به باز توزیع ضرر خواهند کرد.

  • منبع خبر : فارس