لپ‌تاپ‌های لاکچری بازار ایران!/ صعود قیمت‌ها به بالاتر از ۳۰۰میلیون تومان
لپ‌تاپ‌های لاکچری بازار ایران!/ صعود قیمت‌ها به بالاتر از ۳۰۰میلیون تومان
این روزها در حالی برخی انواع لپ‌تاپ در بازار با قیمت‌های بالای ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شوند، که فعالان این حوزه می‌گویند، قدرت خرید مردم کاهش یافته است و بسیاری از آنها به تعمیر و خرید کالای دسته دوم رو آورده‌اند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  این روزها در بازار لپ‌تاپ‌های بالای ۱۰۰ میلیون تومانی کم نیستند. اما در مواردی قیمت‌ها از این هم بالاتر می‌رود. برخی از انواع آنها اکنون با قیمت‌های بالاتر از ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومان هم در بازار عرضه می‌شوند.”لپ‌تاپ‌های لاکچری بازار ایران!/ صعود قیمت‌ها به بالاتر از ۳۰۰میلیون تومان

یکی از گران‌ترین انواع لپ‌تاپ‌‌ها، به برند اچ‌پی (HP) تعلق دارد. مدل HP ZBOOK با رم ۶۴ گیگابایت به قیمت بیش از ۳۲۰ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
قیمت این لپ‌تاپ در سایت آمازون حدود ۹ هزار و ۱۴۰ دلار است. امروز قیمت دلار در صرافی ملی (تا ساعت ۱۳:۱۱ دقیقه)، ۲۵ هزار و ۷۸۰ اعلام شده که در نتیجه قیمت محصول مورد نظر معادل حدود ۲۳۵ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان می‌شود.
یکی دیگر از گران‌ترین مدل‌های لپ‌تاپ در بازار، محصولی از برند ایسر (Acer) است. مدل ConceptD 9 با رم ۳۲ گیگابایت که حدود ۳۱۵ میلیون و ۶۷۴ هزار تومان قیمت دارد.
ارزش این محصول در سایت آمازون حدود ۹ هزار و ۱۵۳ دلار است که می‌شود معادل حدود ۲۳۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان.
محصولی از برند دل را هم می‌توان در فهرست گران‌ترین‌ها قرار داد. مدل Dell Alienware 17 که رم ۸ گیگابایتی دارد، با قیمت حدود ۲۱۵ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.
قیمت این محصول در سایت آمازون، شش هزار دلار درج شده که معادل ۱۵۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان است.
در میان مدل‌های برند لنوو (lenovo)، نیز محصولات بالای ۲۰۰ میلیون تومانی یافت می‌شود. برای مثال مدل ThinkPad P71 با رم ۳۲ گیگابایتی، حدود ۲۰۷ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.
این مدل در سایت آمازون، حدود پنج هزار و ۸۵۰ دلار قیمت دلار که معادل حدود ۱۵۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان است.”لپ‌تاپ‌های لاکچری بازار ایران!/ صعود قیمت‌ها به بالاتر از ۳۰۰میلیون تومان
افزایش تعمیر و خرید لپ‌تاپ دسته دوم
در ماه‌های ابتدایی سال جاری اخبار مربوط به ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالاهای دارای مشابه داخلی و حذف ارز نیمایی برای واردات لپ‌تاپ بازار این محصول را متلاطم کرد. هر چند این مشکلات در ادامه تا حدودی برطرف شدند، اما در همان زمان فعالان بازار تاثیر چنین اقداماتی را درازمدت دانستند (جام‌نیوز).
تلاطم‌های بازار ارز و مشکلات ناشی از تحریم را هم می‌توان عامل دیگری برای افزایش قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ دانست. این روزها قیمت برخی از انواع لپ تاپ گران‌ تر از پراید است و قیمت بعضی مدل‌های لپ تاپ در بازار تهران معادل چندین سکه طلاست.
با وجودی که محصولاتی با چنین قیمت‌هایی، مشتریان خاص خود را دارند و مدل‌های ارزان‌‌تر هم در بازار پیدا می‌شوند، اما در کل قدرت خرید اقشاری از جامعه پایین آمده است؛ به گونه‌ای که به گفته رئیس اتحادیه فناوران رایانه بازار تعمیر لپ تاپ داغ شد.
محمدرضا فرجی در گفتگو با تجارت‌نیوز بیان کرد که امسال به دلیل جهش قیمت لپ‌ت مردم به جای خرید کالای نو لپ‌تاپ‌هایشان را تعمیر می‌کنند یا یا لپ‌تاپ دست دوم می‌خرند.
او گلایه کرد که وزارت صمت و بانک مرکزی در زمینه ثبت سفارش و واردات این کالاها با تجار همکاری نمی‌کنند.
  • منبع خبر : تجارت نیوز