ماجرای تعطیلی واگن سازی تهران
ماجرای تعطیلی واگن سازی تهران
اخیرا اخباری مبنی بر احتمال تعطیلی کامل شرکت واگن سازی تهران مطرح شده است، اما به گفته مدیر عامل این شرکت چون قرارداد جدیدی با شرکت واگن سازی تهران بسته نشده این احتمال وجود دارد که تا انعقاد قرارداد جدید بخش تولید این شرکت فعالیت نداشته باشد، اما بخش تعمیر و نگهداری همچنان فعال خواهد بود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  شرکت واگن سازی تهران با قابلیت تولید سالانه ۴۴۰ واگن و همچنین تولید بخش زیادی از واگن‌های موجود در کشور مشغول به فعالیت است که البته به دلیل مشکلات مربوط به تامین منابع مالی، بخشی از ظرفیت آن خالی است. اخیرا خبرهایی مبنی بر احتمال تعطیلی این واحد منتشر شده است؛ به طوریکه صبح امروز رئیس شورای شهر تهران گفت که روز گذشته و با تحویل آخرین قطارهای در دست ساخت شرکت واگن سازی تهران، این کارخانه تعطیل شد.

در این رابطه مجتبی گلشنی، مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران  اظهار کرد: این شرکت در دو بخش تولید واگن و نگهداری و تعمیر واگن فعالیت می‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد از صحبت‌های آقای هاشمی سوء برداشت شده؛ چراکه در حال حاضر نگهداری و تعمیر همه واگن‌های تهران بر عهده شرکت ما است و شرکت تعطیل نشده است، اما با توجه به اینکه هنوز قرارداد جدیدی با شرکت واگن سازی تهران بسته نشده این احتمال وجود دارد که تا انعقاد قرارداد جدید بخش تولید این شرکت فعالیت نداشته باشد.

وی افزود: یکی از مواردی که امروز رئیس شورای شهر تهران به آن اشاره کرد این بود که در سال‌های اخیر در زیرساخت‌های مترو و تجهیزات ثابت هزینه زیادی صورت گرفته، اما در بخش ناوگان و واگن سرمایه گذاری کم بوده است.

پروژه جدید در راه است

گلشنی با بیان اینکه این کارخانه هیچ وقت به طور کامل تعطیل نمی‌شود و ممکن است همه ظرفیت آن مورد استفاده قرار نگیرد، درباره انعقاد قراردادهای جدید با این شرکت گفت: حدود دو سال پیش قرار شد پروژه ساخت ۲۱۰ واگن به این شرکت محول شود، اما به دلیل فراهم نشدن منابع مالی، این پروژه تبدیل به ساخت ۱۰۵ واگن شد که قرارداد آن به زودی منعقد می‌شود و مقدمات آن در حال انجام است.

برنامه ریزی برای داخلی سازی ۶۷ درصدی در ساخت واگن

مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران با بیان اینکه تحویل دو قطار در روز گذشته مربوط به یک پروژه ۱۰ قطاری بود، تصریح کرد: ما برای انجام این پروژه به دستور شهرداری از بانک شهر وام دریافت کردیم و این بانک ضمانت شهرداری را برعهده دارد، اما علیرغم این تضمین همه منابع ارزی شرکت واگن سازی تهران را مسدود کرده که شرکت از این نظر دچار مشکل شده است. برای حل این مشکل شهرداری و بانک شهر باید تعامل کنند که تضمین شهرداری پذیرفته شود و منابع شرکت واگن سازی آزاد شود.

گلشنی در ادامه با بیان این که ۵۱ درصد سهام این شرکت ایرانی، مدیریت آن نیز ایرانی و باقی سهام مربوط به دو شرکت چینی است، اظهار کرد: پروژه قبلی که شامل ساخت ۱۰ قطار یا ۷۰ واگن بود مربوط به سال ۱۳۹۵ است و داخلی سازی در آن حدود ۲۳ درصد بود، اما در پروژه ۱۰۵ دستگاهی که به زودی منعقد می‌شود، داخلی سازی به ۴۵ درصد رسیده و برای سال بعد هم برنامه ریزی شده که داخلی سازی در ساخت واگن به ۶۷ درصد برسد.

به گفته وی، شرکت واگن سازی تهران، یکی از چهار شرکت تولید واگن ریلی در کشور است. در کل کلانشهرهای ایران حدود ۱۶۵۰ رام واگن وجود دارد که ۱۱۵۰ واگن توسط شرکت واگن سازی تهران و ۷۷ رام توسط یک شرکت دیگر تولید و مابقی هم از طریق واردات تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه واگن سازی تهران ظرفیت تولید سالانه ۳۶۰ واگن یک طبقه و ۸۰ واگن دو طبقه را دارد، تصریح کرد: البته با وجود اینکه تهران در حال حاضر به بیش از ۲۰۰۰ واگن نیاز دارد و همچنین با شروع عملیات اجرایی مترو خط ۱۰ نیز به ساخت واگن‌های جدید نیاز خواهیم داشت، اما به دلیل مشکل تامین منابع مالی به این اندازه سفارش نیست و از همه ظرفیت این کارخانه استفاده نمی‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا