مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل ریلی صفر شد
مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل ریلی صفر شد
سازمان مالیاتی با صدور بخشنامه‌ای نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی بار را صفر درصد تعیین کرد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  سازمان امور مالیاتی بخشنامه مربوط به صورتجلسه ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۷ شورای عالی مالیاتی در ارتباط با حکم بند ب ماده ۵۲ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه نسبت به مالیات بر ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی را ابلاغ کرد.

در قسمتی این بخش‌نامه آمده است که به استناد ماده (۱۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات‌هایی که در موقع خرید کالا یا خدمت برای فعالیت‌های اقتصادی خود به استناد صورتحساب‌های صادره موضوع این قانون پرداخت کرده‌اند، با رعایت مقررات قابل استرداد است.

همچنین در متن ابلاغیه این بخشنامه آمده است که «با توجه به حکم بند (ب) ماده (۵۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مبنی بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی علاوه بر معافیت مذکور در بند (۱۲) ماده (۱۲) قانون مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه خواهد شد. از آنجایی که به موجب بند (۱۲) ماده (۱۲) قانون مالیات بر ارزش افزوده، خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون و برون شهری جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی از پرداخت مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند».

در ادامه نیز قید شده است است که «بنابراین در اجرای حکم بند (ب) ماده (۵۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در طول اجرای برنامه مذکور علاوه بر معافیت خدمات حمل و نقل عمومی مسافری ریلی، مالیات و عوارض ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی بار با نرخ صفر محاسبه و به استناد ماده (۱۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات‌هایی که در موقع خرید کالا یا خدمت برای فعالیت‌های اقتصادی خود به استناد صورتحساب‌های صادره موضوع این قانون پرداخت کرده‌اند، با رعایت مقررات قابل استرداد است. بدیهی است رعایت مفاد این بخشنامه در خصوص آن دسته از پرونده‌های مالیات بر ارزش افزوده که در مراحل دادرسی مطرح هستند الزامی است».

  • منبع خبر : ایسنا