مالیات بر ارزش افزوده صادرات را برگردانید
مالیات بر ارزش افزوده صادرات را برگردانید
کنفدراسیون صادرات ایران با ارسال نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس جمهور پیشنهاد کرد تا به دنبال آسیب های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و توقف صادرات در برخی از مرزها، حداقل بخشی از ملیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان به صورت علی الحساب بازگشت داده شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از روابط عمومی کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی  با ارسال نامه‌ای به محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، پیشنهاداتی را جهت حمایت از حوزه صادرات غیرنفتی ارائه داد. “مالیات بر ارزش افزوده صادرات را علی‌الحساب برگردانید”

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در این نامه پیشنهاد کرد تا به دنبال آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و توقف صادرات در برخی از مرزها، حداقل بخشی از مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۸ صادرکنندگان به صورت علی‌الحساب بازگشت داده شود.

در بخشی از این نامه آمده است: «گره زدن استرداد مالیات بر‌ ارز‌ش‌افزوده صادرات به رفع تعهد ارزی در قانون بودجه سال ۹۸ کل کشور، منع قانونی را پیش‌روی سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای همراهی با صادرکنندگان در استرداد منابع پرداختی بابت مالیات بر ارزش افزوده قرار داده است. لذا نظر به امکان گره‌گشایی در این حوزه تنها با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، لذا خواهشمند است  پیشنهاد مذکور  به منظور حمایت از جامعه صادرکنندگان کشور در شرایط کنونی به فوریت در دستور کار جلسات این شورا قرار گرفته تا با استفاده از منابع بلوکه شده خود صادرکنندگان و بدون بار مالی بر دولت از صادرکنندگان حمایت شود و راه را برای ادامه مسیر تولید به منظور صادرات، هموار نماید.»

حسین مدرس خیابانی در دومین جلسه ستاد توسعه صادرات، با اشاره به تلاش بی‌وقفه صادرکنندگان برای تأمین نیاز‌های ارزی کشور، گفت: در حال حاضر، بخش عمده‌ای از نیاز‌های ارزی کشور از محل منابع ارزی حاصل از صادرات تأمین شده و به همین دلیل، باید صادرکنندگان را مورد حمایت قرار داده و موانع و چالش‌های پیش روی آن‌ها را نیز برطرف کرد.

وی افزود: در همین راستا، بانک مرکزی اعلام کرده که اطلاعات مربوط به تسویه ارزی صادرکنندگان را به صورت ماهانه به سازمان امور مالیاتی ارائه خواهد داد تا در ارسال اطلاعات مربوط به بازگشت ارز صادراتی آنها، تأخیری رخ نداده و استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات با هدف تقویت بنیه نقدینگی صادرکنندگان نیز با کمترین تأخیر انجام شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در خصوص ساز و کار اجرایی برای حل و فصل مسائل صادراتی، باید همانطور که در حوزه بازرگانی داخلی، ستاد تنظیم بازار وجود دارد، ستادی نیز با اختیارات کافی، امور مرتبط با تجارت خارجی را به صورت هفتگی و با حضور تمامی ذی‌نفعان، مرور کرده و در مورد آن‌ها تصمیمات سریع و لازم را اتخاذ نماید. باید توجه داشت که این موضوع در حوزه تنظیم بازار داخلی به خوبی مؤثر بوده و با استفاده مناسب از همین ساز و کارها، کشور به آرامشی نسبی رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه بازرگانی داخلی، نتیجه رصد، هماهنگی و تصمیمات مناسب اتخاذ شده در ستاد تنظیم بازار است، تصریح کرد: پیش‌نویس تشکیل «ستاد توسعه صادرات» با در اختیار داشتن اختیارات اصل ۱۲۷ قانون اساسی، به معاون اول محترم رئیس جمهور ارائه شده و تقاضا گردیده تا این ستاد به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیری سازمان توسعه تجارت ایران، مسیر صادرات کشور را هموار نماید.

  • منبع خبر : فارس