مالیات بر سیگار افزایش یافت
مالیات بر سیگار افزایش یافت
بر اساس لایحه بودجه ۹۹ مالیات بر فروش و مصرف سیگار نسبت به رقم تعیین شده در قانون بودجه سال جاری به ترتیب ۲۸ و ۳۳.۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد طبق لایحه بودجه سال ۹۹ که امروز (هفدهم آذرماه) رئیس جمهوری آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، مجموع مالیات بر فروش سیگار در سال آینده ۸۰۸ میلیارد و ۷۱۲ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. این در حالی است که در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ این رقم ۶۳۱ میلیارد و ۳۱۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که حاکی از افزایش حدود ۲۸ درصدی این مالیات است.

همچنین در بودجه سال آینده، مالیات بر مصرف سیگار ۲۰۰۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به رقم ۱۵۰۰ میلیاردی در قانون بودجه سال جاری حدود ۳۳.۴ درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که اخیرا بحث بر سر افزایش مالیات بر سیگار بین وزارت بهداشت و انجمن تولیدکنندگان محصولات دخانی بالا گرفته بود؛ به‌طوری‌که دست‌اندرکاران وزارت بهداشت معتقد بودند بخشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین می‌توانست از افزایش ۱۰ درصدی مالیات بر سیگار تامین شود، اما تولیدکنندگان سیگار می‌گفتند که این رقم کم‌تر است و در ضمن افزایش مالیات بر سیگار منجر به افزایش ورود سیگار قاچاق به کشور می‌شود.

در این میان درآمد وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بابت حقوق انحصار و و صدور مجوز توزیع محصولات دخانی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به قانون بودجه سال گذشته تغییری نکرده است.

اخیرا علیرضا رئیسی – معاون وزارت بهداشت – اعلام کرده بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان از درآمد ناشی از افزایش نرخ بنزین می‌توانست از افزایش ۱۰ درصدی مالیات بر سیگار تامین شود.

به گفته وی،”با توجه به اینکه افزایش قیمت بنزین ۱۰۰۰ تومانی به ۳۰۰۰ تومان، سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی دارد، مالیات بر سیگار به تنهایی می‌توانست سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد به دنبال داشته باشد، اما مافیای سیگار اجازه این کار را نداد.”

اما چند روز بعد محمدرضا تاجدار – رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی – با رد این صحبت‌های معاون وزیر بهداشت، ارائه برخی آمار و ارقام این چنینی از سوی وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مبارزه با مصرف دخانیات را “غیرواقعی” و ‌”بدون پشتوانه کارشناسی” توصیف کرد که این صحبت‌ها مجددا با واکنش بهزاد ولی‌زاده – رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت – روبه‌رو شد.

  • منبع خبر : ایسنا