مانع‌زدایی از تولید، راهکار بهبود بورس تهران
مانع‌زدایی از تولید، راهکار بهبود بورس تهران
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مادامی که بازار بدبین باشد، انقدر باید قیمت سهم‌ها پایین بیاید و سودآوری آن‌ها افزایش یابد تا به شرایطی برسند که از نظر ارزندگی خیلی توجیه داشته باشد که افراد بخواهند مجددا در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین گفت: الان کاندیداهای ریاست جمهوری کم کم دارند خودشان را آماده می‌کنند و برای هیچکداممان پوشیده نیست که اگر یک نامزدی بتواند رای جامعه بورسی کشور، که الان جامعه بزرگی است، را جلب کند می‌تواند به عنوان یک برگ برنده در انتخابات از آن استفاده کند. یکی از اتفاقات و برنامه‌هایی که می‌تواند رخ بدهد و حمایت جامعه بورسی را جلب کند پشتیبانی واقعی و مانع زدایی واقعی از تولید است. یکی از بزرگترین موانعی که در تولید کشور داریم این است که به واسطه قیمت گذاری دستوری و سیاست‌های کنترلی قیمت در کشور ما، سود دلالی از سود تولید بیشتر است. و مادامی که سود دلالی از سود تولید بیشتر باشد قاعدتا نه تولیدمان شکوفا می‌شود و نه می‌توانیم به آینده اقتصادمان امید خیلی زیادی داشته باشیم.” مانع‌زدایی از تولید، راهکار بهبود بورس تهران”

 

مهدی سوری تکمیل کرد: در خیلی از محصولات مانند سیمان، قند و شکر و خودرو عملا سودی که دلال از آن محصول می‌برد، از سودی که کارخانه می‌برد، بیشتر است. به طور مثال اگر در زمینه خودرو، شرایط را به گونه‌ای تعریف کنیم که شرکت‌ها بتوانند به قیمت نزدیک بازار خودرو خود را بفروشند؛ از طرفی شرکت ‌ها سود بیشتری به دست می‌آورند و از طرف دیگر از آنجایی که فاصله قیمت فروش شرکت کارخانه و قیمت بازار کم شده، جذابیت دلالی از بین خواهد رفت و این باعث می‌شود قیمت‌ها در بازارها کاهش یابد. یعنی افزایش قیمت کارخانه می‌تواند به کاهش قیمت در بازار منجر شود. چون جذابیت دلالی را از بین می‌برد و بسیاری از تقاضایی که برای خودرو در کشور داریم تقاضای مصرفی نیست. یا تقاضای سرمایه‌گذاری یا همان دلالی است و یا ترس از گران شدن در آینده است؛ که اگر این فضا از بین برود هم مصرف کننده می‌تواند خودرو ارزان‌تری داشته باشد هم تولیدکننده می‌تواند سود بیشتری ببرد. وقتی سود شرکت بالا برود قاعدتا سهامداران آن هم از این محل نفع می‌برند.” مانع‌زدایی از تولید، راهکار بهبود بورس تهران”

وی گفت: در صنایع مختلفمان، در بیشتر صنایعی که قیمت‌گذاری دستوری داریم، این روند وجود دارد که خودرو را به عنوان مثال عرض کردم. این‌ها از اتفاقات واقعی است که می‌تواند در اقتصاد اتفاق بیفتد.

بیشترین تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بورس (۲۱فروردین)/ ورود پول بیش از یک میلیارد تومانی تنها به دو نماد بورسی!
بقیه چیزهایی که به عنوان اخبار روزمره دنبال می‌کنیم تاثیر عاملی که اتفاق افتاده یا فلان خبر یا توافق یا بحث‌های دیگر در بازار سرمایه ذیل این موضوع قرار می‌گیرند. مادامی که بازار بدبین باشد انقدر باید قیمت سهم‌ها پایین بیاید و سودآوری آن‌ها افزایش یابد که به شرایطی برسند که از نظر ارزندگی خیلی توجیه داشته باشد که افراد بخواهند مجددا در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

وی تکمیل کرد: اگر این کارها و کارهای دیگری که در جلسات مختلف خدمت خود مسئولین عرض کردیم و خودشان هم بهتر می‌دانند، انجام بشود؛ اقتصاد ما می‌تواند در یک زمان بسیار کوتاهی شرایط خوبی پیدا کند. اما موضع اینجاست که اگر ما در یک جاده‌ای با سرعت مشخص به سمت مقصد حرکت کنیم، من می‌توانم به شما بگویم که طبق برآوردهایمان چه زمانی به مقصد می‌رسد اما نکته اینجاست که الان مسیر حرکتمان به سمت مقصد نیست. زمانی می‌توان برای آن زمان تعیین کرد که رفتارها و تصمیم‌گیری‌های مسئولین در راستا رسیدن به هدف باشد. تا زمانی که اینگونه نیست نه تنها نزدیک نمی‌شویم بلکه داریم از آن هدف دور هم می‌شویم.” مانع‌زدایی از تولید، راهکار بهبود بورس تهران”

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به عنوان مثال اولین باری که در اسم سال، شعار تولیدی داشتیم سال ۹۱بود و در این ۱۰سالی که شروع کردیم اسم تولید را در سال‌ها گذاشتیم، یا در پنج سال گذشته که اسم تولید یا مرتبط با تولید روی سال‌هایمان داشتیم نه تنها شرایط تولید بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است. پس وقت آن است که مسیر حرکتمان را تغییر بدهیم و به سمت مقصد حرکت کنیم تا بتوانیم به طور واقعی موانع تولید را رفع کنیم.” مانع‌زدایی از تولید، راهکار بهبود بورس تهران”

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین