مدیریت منابع ارزی به نفع تأمین کالاهای ضروری/افت ۵۰ درصدی تقاضا برای ارز
مدیریت منابع ارزی به نفع تأمین کالاهای ضروری/افت ۵۰ درصدی تقاضا برای ارز
اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود، به بررسی وضعیت خرید و فروش ارز در سامانه نیما در چهار ماهه ابتدایی امسال پرداخته و براوردها نشان از کاهش جدی تقاضا برای خرید ارز از این سامانه دارد.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد  سامانه نیما که با هدف تامین ارز موردنیاز برای واردات فعال شده، بخشی از ارز حاصل از صادرات را از صادرکنندگان دریافت کرده و بر اساس حواله‌های ارزی در اختیار واردکننده قرار می‌دهد. این روش از حدود دو سال قبل و همزمان با از سرگیری، تحریم‌های آمریکا اجرایی شد تا ارز موردنیاز برای واردات کالاهای اولویت دار به کشور تامین شود.”مدیریت منابع ارزی به نفع تأمین کالاهای ضروری”

با وجود اصرار بانک مرکزی در ماه‌های گذشته بر لزوم بازگشت ارز به کشور و تغییر دستورالعمل‌های این بانک برای افزایش سهم سامانه نیما از کل ارز صادراتی به ثبت رسیده، آمارها از چهار ماهه ابتدایی امسال نشان از کاهش جدی تقاضای واردکنندگان برای دریافت ارز در ماه‌های گذشته دارد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، در چهار ماهه ابتدایی امسال، صادرکنندگان حدودا چهار میلیارد و ۲۴۰ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات را به سامانه نیما وارد کرده‌اند که این عدد در قیاس با حدود پنج میلیارد و ۹۹۲ میلیون یورو در مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

در سوی دیگر، واردکنندگان تنها دو میلیارد و ۷۱۱ میلیون یورو از ارز ارائه شده در سامانه نیما را خریداری کرده‌اند که این عدد در قیاس با پنج میلیارد و ۴۰۲ میلیون یورو سال قبل، کاهشی حدودا ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب در سال جاری، ارز عرضه شده در سامانه نیما، ۱.۶ برابر تقاضای موجود در بازار بوده است و در هر ماه به طور میانگین، ۴۸۸ میلیون یورو، مازاد بر تقاضا، ارز در این بازار عرضه شده است.

بررسی عملکرد ماهانه این سامانه نشان از افزایش قابل توجه عرضه در تیر ماه امسال دارد. بر اساس آمارهای ارائه شده، در فروردین، ۵۳۱ میلیون یورو ارز در نیما به فروش گذاشته شده و ۴۱۴ میلیون یورو آن به فروش رفته است. در اردیبهشت یک میلیارد و ۲۳۱ میلیون یورو ارز عرضه شده و ۷۶۳ میلیون یورو خریداری شده است. در خرداد، میزان فروش یک میلیارد و ۸۵ میلیون یورو و میزان خرید ۶۱۸ میلیون یورو بوده است و در تیر ماه عرضه ارز به بیش یک میلیارد و ۴۴۶ میلیون یورو رسیده و ۹۱۶ میلیون یورو آن نیز به فروش رفته است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد، تاکید بانک مرکزی بر پایان یافتن مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارزشان به کشور تا پایان تیر ماه، باعث شده، میزان عرضه در این ماه بسیار بالا رود اما از سوی دیگر با توجه به افزایش قابل توجه خرید ارز در تیر ماه، می‌توان امیدوار بود که با وجود کرونا و همزمان با گشایش نسبی مرزهای تجاری، امکان بازگشت به آمارهای تجاری سال‌های قبل همچنان وجود دارد.”مدیریت منابع ارزی به نفع تأمین کالاهای ضروری”

رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به وضعیت بازار ارز و ضرورت حمایت از تولیدکننده واقعی در شرایط فعلی، گفت: دولت باید با مدیریت صحیح بر بازار ارز ضمن تأمین نیازهای ضروری کشور مایحتاج تولید را تأمین کرده و به این ترتیب مهر پایانی بر دلالی‌ها در این بخش بزند.

وی افزود: مدیریت مصارف ارزی کشور با در نظر گرفتن کاهش درآمدهای ارزی باید به گونه‌ای باشد که ارز حاصل از صادرات برای تأمین کالاهای ضروری استفاده شود و در این زمینه بانک مرکزی هم در تلاش است که ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی بازگردد که صرف تولید داخل شود که در نهایت به اشتغال کشور هم کمک خواهد کرد.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مدیریت منابع ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات دستگاه‌های متولی باید با نظارت دقیق طبق قوانین مسیر بازگشت ارز به کشور را تسهیل کنند، افزود: در بحث واردات ما دچار مشکلاتی هستیم که ارز کشور در مواردی برای واردات کالاهای غیرضروری که در کشور نیز تولید مشابه دارد استفاده می‌شود که مجلس از دستگاه‌های مرتبط این انتظار را دارد که با جدیت به این تخلف و کوتاهی رسیدگی کند.

زارع با تاکید بر اینکه در این شرایط نابسامان، ارز به بهترین نحو و برای کالاهای اساسی و ضروری باید هزینه شود، تصریح کرد: هزینه کرد ارز در مسیری دیگر می‌تواند اقتصاد کشور را درگیر مشکلات عدیده کند.

زارع با تاکید بر اینکه در همه جای دنیا توجه به تولید، اقتصادی پویا را نوید می‌دهد، افزود: دولت باید با مدیریت صحیح بر بازار ارز ضمن نیازهای ضروری کشور مایحتاج تولید را تأمین کرده و به این ترتیب مهر پایانی بر دلالی‌ها در این بخش بزند.

این عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از تولیدات داخلی با ورود مواد اولیه و خام از سایر کشورها ادامه حیات خواهند داد، تصریح کرد: دولت باید با اولویت‌گذاری در خصوص واردات مایحتاج بخش تولید نسبت به اختصاص ارز مورد نیاز اقدام کند.

زارع تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی نیز از بعد نظارتی و هم از بعد قانون گذاری تمام تلاش خود را برای استفاده صحیح منابع ارزی به کار خواهد بست.

  • منبع خبر : ایسنا