مرشایمر: «ایران را تهدید ندانید»
مرشایمر: «ایران را تهدید ندانید»
«جان مرشایمر»، استاد مشهور آمریکایی در روابط بین‌الملل و نظریه‌ پرداز مورد توجه جهان در حوزه روابط بین الملل اخیرا گفته است که ایران تهدیدی علیه هیچ کشوری در منطقه نیست.

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد این استاد دانشگاه شیکاگو در مصاحبه‌ای با پایگاه « لوب‌لاگ » گفته است که : «ایران، تهدید مستقیم علیه ایالات متحده نیست، حتی تهدید غیرمستقیم هم نیست».

«John Joseph Mearsheimer is an American political scientist and international relations scholar , who belongs to the realist school of thought .He is the R. Wendell Harrison Distinguished Service Professor at the University of Chicago»

جان ژوزف مرشایمر استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو آمریکا وعضو ارشد شورای روابط خارجی ایالات‌ متحده آمریکا با موضوع چشم‌انداز سیاست قدرت‌های بزرگ در قرن ۲۱ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی در آذر ماه سال ۹۶ سخنرانی کرد و رسما اعلام نمود که ایران منشا صدور تروریسم نبوده و نیست و عربستان را به این اتهام معرفی نمود. او اخیرا در یک مصاحبه با پایگاه خبری اطلاعاتی تحقیقاتی « لوب لاگ » به نکات مهمی اشاره نموده که میتواند زمینه بیدار تر نمودن جامعه فکری در امریکا را فراهم آورد. او برای تشریح دلایل اینکه چرا ایران برای امریکا تهدید نیست ، مبانی استدلال خود را با پنج دلیل تشریح می نماید. که می گوید:

«دلیل اول این است که ایران سلاح هسته‌ای ندارد و توافقی باقدرت‌های جهانی امضا کرده که ساخت سلاح هسته‌ای در آینده‌ای نه چندان دور را غیرممکن می‌کند.»

«دلیل دوم اینکه، ایران فاقد موشک‌هایی است که بتوانند خاک آمریکا را هدف قرار دهند.»

«دلیل سوم اینکه توان متعارف نظامی ایران به اندازه‌ای نیست که بتواند به آمریکا یا کشورهای تحت چتر امنیتی آمریکا در خاومیانه حمله کند.

«دلیل چهارم اینکه ایران تهدید جدی برای حمله به هیچ کشوری در منطقه به شمار نمی‌رود. ایران در زمان‌های مدرن حتی یکبار هم علیه کشوری دیگر جنگ راه نینداخته و در حال حاضر هم شواهدی دردست نیست که در حال آماده شدن برای حمله به کشورهای همسایه‌اش باشد.»

«دلیل پنجم اینکه او ادعاهای مطرح‌شده از زبان سیاستمداران و رسانه‌های جریان‌ اصلی در آمریکا مبنی بر حمایت ایران از «تروریسم»را رد می کند. ایران منشأ مشکلات آمریکا در زمینه تروریسم نیست. اگر کشوری شایسته چنین عنوانی باشد، عربستان سعودی است نه ایران.»

او اعتراف بسیار مهمی از زبان یک آمریکایی دارد که میگوید: «حقیقت این است که ایالات متحده تهدید مستقیم برای ایران است نه برعکس. دولت ترامپ با سرنخ گرفتن از اسرائیل و عربستان سعودی ایران را نشانه گرفته و قصد تغییر نظام این کشور را دارد.» اینکه شخصیت های آمریکایی را به ایران دعوت می کنیم و ایشان را توجیه می کنیم تا در یک منطق عقلانی و در حوزه عقلانیت بدون بغض سخن گفته و در این راستا نظریه پردازی کنند کار مطلوبی است اما باید توجه داشت که گفته های ایشان به کار آکادمی های خودشان میاید و اینکه ایشان در اعتراف به حقانیت منطق ایران که منطق انقلاب اسلامی است، داد سخن می دهند البته امری در خور انتشار و در حوزه رسانه رفرنس می افریند. تا کنون شخصیتهای زیادی از غرب و شرق به ایران امده و منطق انقلاب اسلامی ایران را تحسین نموده اند ویکی از انها هم ایشان. والسلام

حمید رضا نقاشیان