مرغ گران نمی‌شود
مرغ گران نمی‌شود
رئیس هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی اعلام کرد که شیوع بیماری کرونا و افزایش تقاضای خرید مرغ، تاثیری در قیمت مرغ نخواهد داشت.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد محمد یوسفی در این باره اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا مردم برای اینکه بیشتر در خانه بمانند، خریدهایشان را به اندازه یک هفته انجام می دهند و همین امر باعث شده که در چند روز اخیر تقاضای خرید مرغ افزایش یابد.”مرغ گران نمی‌شود”

وی ادامه داد:این افزایش تقاضای خرید مرغ تاثیری در قیمت آن نگذاشته است و در حال حاضر قیمت مصوب مرغ در میادین میوه و تره بار ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان و در خرده فروشی‌هاحدود ۱۴ هزار تومان است.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی  در یکی دو روز آینده التهاب بازار فروکش خواهد کرد.

یوسفی در ادامه تصریح کرد:هیچ نگرانی جهت تامین مرغ وجود ندارد، زیرا در صورت کمبود مرغ  شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ ذخیره شده را به بازار تزریق می‌کند. از طرفی ماه گذشته ۱۳۰ میلیون جوجه ریزی انجام شده است که گوشت آن هم وارد بازار خواهد شد.”مرغ گران نمی‌شود”

در حال حاضر مرغ در خرده فروشی ها کیلویی ۱۵هزارتومان است.

یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که اهلی کردن مرغ خانگی، بیش از ۱۰٬۰۰۰ سال پیش در ویتنام صورت گرفته‌است. تا پیش از این باور عمومی بر این بود که این کار در هند انجام شده‌است سپس مرغ اهلی راه خود را از هند به سوی ایران پیدا کرد. پس از آن از قلمرو لیدیه که توسط ایرانیان فتح شده بود، در قرن پنجم پیش از میلاد به یونان راه یافت. مرغ از دوران سلسله هجدهم فراعنه در مصر شناخته شده بوده‌است؛ طبق گزارش سالانهٔ توتموس سوم، پرنده‌ای که هر روز تخم می‌گذارد، به عنوان خراج از سرزمین مابین صحرای سینا و سوریه، یعنی بابل، به مصر آورده شده‌است. اما در عهد عتیق هیچ نشانه‌ای از مرغ دیده نمی‌شود.
تحقیقات ژنتیک حاکی از آن است که نیای (اجداد) مرغ خانگی، خروس جنگلی قرمز و خاکستری(G.sonnerati) است. گرچه نسل دورگه‌ای که حاصل این دو نژاد باشد در اکثر مواقع نازا و عقیم می‌باشد، اما ژن عامل پوست زرد در مرغ در خروس جنگلی قرمز (نزدیکترین خویشاوند مرغ) نبوده و به احتمال بسیار زیاد این ژن از گونهٔ خاکستری به میراث گرفته شده‌است.
  • منبع خبر : ایسنا