مشقات راننده‌های ترانزیت در مرز‌ها/آمار مبهم راننده‌های ایرانی دربند‌
مشقات راننده‌های ترانزیت در مرز‌ها/آمار مبهم راننده‌های ایرانی دربند‌
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی با بیان اینکه تعداد زیادی راننده به جرم حمل مواد مخدر که خودشان بی‌اطلاع بوده‌اند، در کشورهای مختلف زندانی هستند، گفت: در کشورهایی نظیر ترکیه، ایتالیا و آلمان راننده ایرانی زندانی داریم.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد جواد سمساری‌لر ‌امروز در نشست خبری تشریح آخرین وضعیت‌ حمل و نقل بین‌المللی کشور در شرایط فعلی تحریم، اظهار داشت: در حال حاضر ۵۴۶ شرکت عضو این انجمن هستند و این انجمن که گذشته که در قالب سندیکا فعالیت می‌کرد، جزو قدیمی‌ترین انجمن‌های حمل و نقلی کشور است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران ادامه داد: قبل از سال ۱۳۷۴ قانونی برای ترانزیت نداشتیم اما همان سال‌ها ‌با همکاری سازمان راهداری، قوانین پیمایش، سرعت کامیون‌ها، اسناد لازم و غیره را نوشتیم.

* حال حمل و نقل بین‌المللی کشورمان خوب نیست

وی ادامه داد:‌ این انجمن در دهه ۱۹۶۰ کار خود را در ایران آغاز کرد و در همه این سال‌ها تحت حاکمیت بخش خصوصی بوده و دولتی نبوده است.

سمساری‌لر با بیان اینکه حال حمل و نقل بین‌المللی خوب نیست، اضافه کرد: دولت هیچ همکاری با حمل و نقل بین‌المللی نداشته است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران افزود: در شرایط تحریم کنونی هم حدود هشت ماه پیش بود که بانک مرکزی اعلام کرد به شما ارز می‌دهیم، اما ما گفتیم ارز نمی‌خواهیم، فقط شما با ما کاری نداشته باشید.

وی گفت: متأسفانه در بخش حمل و نقل بین‌المللی، تعداد سازمان‌های تصمیم‌گیر بسیار زیاد است و حدود ۲۵ سازمان، وزارتخانه و ستاد در این حوزه برای ما مصوبه و قانون دارند.

سمساری‌لر با اشاره به ظرفیت‌های بالای ترانزیت‌ در کشور و موقیعت مناسب جغرافیایی ایران از این منظر، گفت: متأسفانه نتوانسته‌ایم از این ظرفیت کشور خوب استفاده کنیم ضمن آنکه ظرفیت کشورهای محصور در خشکی (لندلاک) را هم از دست داده‌ایم و ترکیه گوی سبقت را از ما ربوده است.

* شرایط حمل و نقل بین‌المللی برای واردات کالا و ترانزیت دچار مشکل است‌

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران با تأکید بر اینکه شرایط حمل و نقل بین‌المللی برای واردات کالا و ترانزیت دچار مشکل است‌، افزود: با توجه به همین تحریم‌های موجود، ارتباط بانکی با کشورهای دیگر بسیار سخت است و ما پول‌های خود را از طریق صرافی‌ها دریافت می‌کنیم.

* انتقاد از عدم اجرای قانون امور گمرکی/ کنوانسیون TIR در ایران اجرا نمی‌شود

سمساری‌لر بیان کرد: قانون امور گمرکی و آئین‌نامه آن در سال ۹۲ تصویب و ابلاغ شد، اما این قانون در کشور اجرا نمی‌شود و در واقع نوعی تحریم داخلی هستیم؛ چرا یک وسیله حمل به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان به لب مرز برسد و بعد پانزده روز برای ثبت سفارش در گمرک بماند؟ ما به یک فورواردر اروپایی نمی‌توانیم بگوییم برای حمل کالا به مقصد ایران ثبت سفارش داشته باشید.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران افزود: ۳۵سال پیش ایران جزو کنوانسیون گمرکی TIR شد که فلسفه آن تسهیلات امور مرزی است.

وی ادامه داد: کنوانسیون ۱۹۵۲ اولین کنوانسیون در این باره بود که مشکلاتی داشت و نهایتاً کنوانسیون TIR1975 در دنیا رایج شد،‌ بنابراین دفترچه‌ای که ۲۰۰ هزار دلار گارانتی بین‌المللی داشت به دست هر راننده می‌دادند و مشخصات کالای داخل کانتینر پلمپ شده را هم می‌دانستند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران افزود: اما همین کنوانسیون TIR که مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است، فقط تا مرز ایران اجرا می‌شود.

* زندانی شدن رانندگان در کشورهای دیگر به خاطر تخلفات صاحب بار

سمساری‌لر گفت: همچنین امروز توقف‌های پشت مرز و هزینه‌ها برای کامیون‌داران و شرکت‌ها زیاد شده است، لب مرز آزمایشگاه‌هایی گذاشته‌اند که باید سیالات آزمایش شوند.

وی بیان کرد: راننده زمانی که کالایی را برای حمل دریافت می‌کند، نمی‌تواند آن را از نظر وجود مواد مخدر کنترل کند، چرا باید در یکی از حلبی‌های سس گوجه‌فرنگی که برند یک کارخانه معتبر هم باشد، ۲۵۰ کیلوگرم هروئین باشد که راننده از همه جا بی‌خبر به خاطر این میزان هروئین در کشورهای دیگر زندانی باشد؟

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران ‌بیان کرد: تعداد زیادی راننده به جرم حمل مواد مخدر که خودشان بی‌اطلاع بوده‌اند، امروز در کشورهای مختلف زندانی هستند، متأسفانه تعداد این راننده‌ها هم از سوی این کشورها رسانه‌ای نمی‌شود تا مشکلات بعدی با مقامات کشور ما نداشته باشند.

سمساری‌لر افزود: حتی ناجا و وزارت خارجه هم آمار دقیقی از راننده‌های زندانی ما به علت حمل مواد مخدر ندارند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران گفت: ما امروز در کشورهایی نظیر ترکیه، ایتالیا، آلمان و غیره راننده ایرانی زندانی به دلیل حمل مواد مخدر داریم.

* هزینه‌های سنگین راننده‌‌های ترانزیت در مرز‌ها

وی با اشاره به مشکلات مرزی راننده‌های ترانزیت، گفت:‌ از دیگر مشکلات کامیون‌داران این است که باید هر بار لب مرز ۱۱۰ هزار تومان فقط بابت اسکن پرداخت کنند، ضمن آنکه ۹۹ درصد کامیون‌های وارده به کشور در مرزهای ما باز می‌شود و برخورد با بار فیزیکی است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران افزود: بسیاری از صاحبان کالا که به عنوان مثال قاب عکس یا مبلمان صادر می‌کنند، در نوار بالای این کالاها مواد مخدر پنهان کرده‌اند و همین امر موجب می‌شود راننده خطوط ترانزیت ما در کشورهای مختلف دستگیر و به جرم حمل مواد مخدر، زندانی شود.

* الزام خروج فقط ۲ هزار یورو برای راننده ترانزیت منطقی نیست

وی اظهار داشت: با وجود آنکه ما مصوبه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را داریم، مبنی بر اینکه راننده‌ها می‌توانند به عنوان مثال در مسیر اسپانیا ۴ هزار و ۵۰۰ یورو و یا در مسیر آلمان ۵ هزار یورو به همراه خود داشته باشند، اما هنگ مرزی به هیچ عنوان این موارد را قبول ندارد و همان قانون ۲ هزار یورو که برای مسافر مصوب شده است را برای راننده هم اجرا می‌کند، در حالی که این راننده فقط باید در کشور ترکیه بابت عبور کامیون خود از دریاچه وان ۲ هزار و ۸۰۰ یورو پول کشتی بدهد، گازوئیل با نرخ آزاد دریافت کند و اگر نقص فنی برای کامیون پیش آمد، ارز پرداخت کند، اما گوش شنوایی وجود ندارد و لب مرز، بازار مکاره است.

* گمرک قانون سال ۹۲ را اجرا کند کافی است

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران گفت: گمرک بزرگترین مانع پیش‌روی شرکت‌های حمل و نقل است، اگر آنها قانون سال ۹۲ را اجرا کنند، برای ما کافی است، اما مشکل آن است که مدیران قانون را تفسیر می‌کنند و بلافاصله بخشنامه در هر حوزه‌ای صادر می‌کنند و با تغییر یک مدیر هم آن بخشنامه لغو نمی‌شود، بلکه بخشنامه‌ای روی بخشنامه‌های دیگر اضافه می‌شود.

* آزادسازی سوخت باید اجرا شود/ وقوع تصادف به علت کمبود لاستیک‌

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران گفت: ما موافق آزادسازی نرخ سوخت هستیم تا بدین ترتیب مشکلات قاچاق سوخت رفع شود.

سمساری‌لر افزود: با ۳۰۰ لیتر گازوئیل سهمیه‌ای روزانه، یک کامیون ما حداکثر ۴ تا ۵ ساعت می‌تواند سیر کند، ‌متوسط سیر یک کامیون در اروپا سالانه ۳۰۰ هزار کیلومتر است و اما این رقم در کشور ما سالانه ۶۰ هزار کیلومتر است، یعنی یک دستگاه کامیون ۶۰۰ میلیون تومانی با یک دستگاه کفی ۴۰۰ میلیون تومانی فقط ۶۰ هزار کیلومتر سیر در سال دارد و این نشان از وجود مشکل دارد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران کمبود لاستیک را از دیگر مشکلات راننده‌ها اعلام کرد و گفت:‌ یک دستگاه کامیون ۱۸ چرخ دارد ولی توزیع لاستیک بسیار محدود است و همین موجب می‌شود کامیون‌دار مجبور می‌شود که با لاستیک فرسوده تردد کند که به اتفاقات بعدی و تصادفات می‌انجامد.

  • منبع خبر : فارس