مقابله با سیلاب‌ها نیازمند لایه روبی دو برابری رودخانه‌ها
مقابله با سیلاب‌ها نیازمند لایه روبی دو برابری رودخانه‌ها
معاون وزیر نیرو گفت: سالانه ۳۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایه روبی می‌شود که برای مقابله با سیلاب احتمالی سال آینده این رقم باید ۲ برابر شود.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد به نقل از وزارت نیرو،  قاسم تقی زاده خامسی، با اشاره به اینکه برای لایه روبی رودخانه‌ها محدودیت اعتبارات وجود دارد افزود: سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای لایه روبی رودخانه‌ها اختصاص یافته است که امسال این اعتبارات درحال تقسیم در استانهاست.

وی با بیان اینکه در کشور ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه اصلی جریان دارد گفت که این رودخانه‌ها نیازمند لایه روبی است.

معاون امور آب وزارت نیرو رودخانه کارون را مهمترین رودخانه برای لایه روبی دانست و ادامه داد: مشکلات پیش آمده در استان‌های جنوبی بابت سیل، به دلیل لایه روبی نشدن این رودخانه است که البته برای انجام آن با توجه به هزینه بالای تعیین شده درحال مذاکره با برخی شرکت‌های داخلی و خارجی هستیم.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه لایه روبی در بخشی از بستر رودخانه‌ها انجام می‌شود گفت: لایه روبی در همه استان‌های منتهی به دریا ضروری است که استان مازندران، گیلان، گلستان، ارومیه، آذربایجان غربی و استان‌های جنوبی مهم‌ترین آن‌ها است.

این مقام مسوول با اشاره به جلسه برگزارشده برای آمادگی درباره مقابله با سیلات احتمالی سال آینده گفت: احتمال بروز سیلاب در ۱۴ استان کشور وجود دارد که استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، کرمانشاه و لرستان در معرض بروز سیلاب‌های شدیدتری هستند.

معاون امور آب وزارت نیرو با بیان اینکه وقوع سیلاب ۲ تا سه روز قبل از وقوع بصورت هشدار قابل پیش بینی است ادامه داد: بنابر این جلسات ما برای استفاده از تجربیات سال گذشته و پیشگیری از خسارات احتمالی است.

تقی زاده خامسی لایه روبی رودخانه‌ها، رفع گرفتگی زیر پل‌ها و هماهنگی با ۱۲ ارگان دخیل در مقابله با سیلاب را از راهکارهای مقابله با سیلاب دانست و افزود: مهم‌ترین مسئله برای مقابله با سیلاب ایجاد هماهنگی با ارگان‌های دخیل در این حادثه است.

وی وضعیت اقلیمی کشور را در سال آینده نرمال و در برخی مناطق بیش از نرمال دانست و ادامه داد: پیش بینی حالت نرمال بصورت طبیعی نشان دهنده امکان بروز سیلاب است.

معاون امور آب وزارت نیرو با اشاره به بروز سیلاب خوزستان که در لحظه به ۸ هزار و ۷۰۰ متر بر ثانیه رسید گفت: این عدد بسیار بزرگی است که در دو قرن اخیر بی سابقه بوده است.

تقی زاده خامسی با بیان اینکه سیلاب علاوه بر خسارت، برکاتی نیز داشت، افزود: افزایش منابع آبی سبب افزایش ۱۷۷ درصدی رهاسازی آب برای بخش کشاورزی و پرشدن تالاب‌ها است. با توجه به ضرورت لایه روبی، وزارت نیرو به ارگان‌ها اعلام کرده است که با ایجاد دیون هم می‌توانند این طرح را عملیاتی کنند.

  • منبع خبر : مهر