مقامات اقتصادی در نشست مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول متعهد شدند
مقامات اقتصادی در نشست مشترک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول متعهد شدند
گروه اقتصادی - چین و امریکا بیش از یک سال است که در جنگ تجاری به سر می‌برند. امریکا روی 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی تعرفه وضع کرد و بعد از آن هم چین اقدامات تلافی جویانه انجام داد. اقدامات این دو کشور، تأثیر منفی روی تمام جهان داشت تا جایی که نهادهای بین‌المللی، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برآوردهای خود را از رشد اقتصادی جهان تحت تأثیر این منازعات تجاری کاهش دادند.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد در روزهای اخیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نشست مشترک برگزار و طی آن مقامات مختلف جهان به گفت‌و‌گو پرداختند. محور اصلی بحث‌های مقامات پولی و مالی جهان نیز تلاش برای جلوگیری از کاهش رشد اقتصادی دنیا بود.
در نشست بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول چه گذشت؟
«همه کشورها باید آمادگی مواجهه با تهدیدات ثبات مالی را داشته باشند.» لستیا گانیاگو، رئیس بانک مرکزی آفریقای جنوبی چنین در کنفرانس خبری این اجلاس هشدار داد. اجلاس بهاره مشترک صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به میزبانی شهر واشنگتن امریکا با تمرکز بر رشد اقتصادی و مسائل تجاری در حال برگزاری است. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، صندوق بین‌المللی پول از اعضایش خواسته است تا به حفاظت از روند رشد پایبند باشد، چرا که مزایای چنین اتفاقی به همه خواهد رسید. از آنجایی که تلاطم بازارهای مالی در سال گذشته به بسیاری از کشورها خسارات زیادی زد، مقامات پولی و مالی جهانی متعهد شده‌اند که برای مقابله با کاهش رشد اقتصادی اقدامات بیشتری انجام دهند.
دیوید مالپاس، رئیس جدید بانک جهانی می‌گوید: «چالش‌ها بر سر راه بانک جهانی نسبت به قبل بیشتر شده‌اند و اکنون در جهانی زندگی می‌کنیم که بیش از ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت آن در خط فقر مطلق زندگی می‌کنند. مهم است که روی دستیابی به رشد بالاتر و پایدارتر کار کنیم و متمرکز بر افزایش درآمد طبقه متوسط، رفع تبعیض جنسیتی و مشارکت بیشتر جوانان در اقتصاد کشورهای مختلف جهان باشیم.»
دورنهایی مذاکرات چین و امریکا
طی این نشست مشترک، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا اعلام کرد: «توافق تجاری امریکا و چین فراتر از تلاش‌ها برای گشایش بازارهای چین به روی شرکت‌های امریکایی خواهد بود، ما امیدواریم که به دور نهایی مذاکرات نزدیک شده باشیم.» منوچین همچنین گفت: «دو طرف سرگرم مذاکره در خصوص توافقی با هفت فصل هستند که مهم‌ترین تغییر در روابط تجاری در ۴۰ سال اخیر خواهد بود. این توافق از سوی هر دو طرف اجرا خواهد شد و امریکا آماده است در صورت عدم حفظ تعهداتش، با جریمه روبه‌رو شود.»
بر اساس گزارش رویترز، استیون منوچین در حاشیه دیدارهای بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی اظهار کرد که او و رابرت لایتیزر، نماینده تجاری امریکا هفته جاری دو تماس با لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین خواهند داشت. این مقامات همچنین درباره ضرورت دیدارهای رو در رو برای دستیابی به توافق صحبت خواهند کرد.
طی این مذاکرات امریکا خواستار تغییراتی در سیاست‌های اقتصادی و تجاری چین از جمله حمایت‌های جدید برای مالکیت معنوی امریکا، پایان دادن به انتقال اجباری فناوری و دزدی اسرار تجاری است. واشنگتن همچنین خواستار این است که پکن یارانه‌های صنعتی را محدود کرده و اقتصاد خود را به روی شرکت‌های امریکایی بگشاید و خرید محصولات کشاورزی، انرژی و تولیدی امریکایی را افزایش دهد تا کسری تجاری ۴۱۹ میلیارد دلاری امریکا با چین کاهش پیدا کند.

  • منبع خبر : ایران آنلاین