مقایسه درآمد مردم با نرخ بنزین
مقایسه درآمد مردم با نرخ بنزین
راننده آژانس نزدیک دفتر ما میگفت من با اتومبیلم روزانه دویست هزار تومان با ۱۰ ساعت کار درامد دارم. خرج ماشینم روزی ۳۰ هزار تومان است و کمیسیون آژانس هم ۳۰ هزار تومان است میماند ۱۴۰ هزار تومان.

مقایسه درآمد مردم با نرخ بنزین

به گزارش واحد تحلیلی خبرگزاری صبح اقتصاد راننده آژانس نزدیک دفتر ما میگفت من با اتومبیلم روزانه دویست هزار تومان با ۱۰ ساعت کار درامد دارم.

خرج ماشینم روزی ۳۰ هزار تومان است و کمیسیون آژانس هم ۳۰ هزار تومان است میماند ۱۴۰ هزار تومان.

حدودا ۲۰۰ کیلومتر راه میروم و ۳۰ لیتر بنزین می سوزانم میشود ۹۰ هزار تومان. باید با ۵۰ هزار تومان اجاره خانه بدهم و هزینه خود و همسر و خرج تحصیل دو فرزندم را هم بدهم.

گفتم معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، گفته که سهم بنزین در سبد خانوار بطور متوسط ۲/۵ درصد در آمد است نظر شما چیست؟ ایشان گفت اینها درس اقتصاد را با درس پاچه خواری اشتباه گرفته اند روزی ۹۰ هزار تومان هزینه بنزین  ۲/۵ در صد درآمد من است؟ هر ظلمی دولت به مردم بکند برای دولت کف میزنند چرا که خودشان حقوق نجومی میگیرند و خبر از مردم بیچاره ندارند.

مجبورند هر حرف مفتی را در جهت اقدامی ولی نعمت خود دولت فخیمه روحانی در رسانه ها بزنند.

گفتم یک اقتصاددان هم  به نام علی سرزعیم در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفته که: اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج کشور، انگیزه قاچاق بنزین را فراهم کرده است که در نهایت به ایجاد رانت و فساد اقتصادی می‌انجامد. گفت کدام عاقلی باور دارد از تهران یا شهرهای بزرگ بنزین قاچاق کنند؟ برای قاچاق بروند مرزها را کنترل کنند.

به همین دلیل دائم سر مردم را با حرف های ۸ من یه غاز شیره می مالند. یکی از شیره ها هم گران کردن بنزین در شهر های غیر مرزی است.

گفتم میگویند بنزین به عنوان یکی از حامل‌های انرژی متعلق به همه مردم است، ولی عده‌ای به ناحق از آن بهره می‌برند.

گفت این هم حرف مفت دیگری است. کسی که پولدار شده برای اتومبیلش پول بیمه و مالیات و عوارض و هزینه گمرک و امثالهم میدهد باید از مواهب جمعی کشور استفاده کند.

اینکه ما جنگ فقیر و غنی راه بیاندازیم که به زیان فقیر تمام میشود. به پولدار سخت بگیری ثروت خود را که اگر در کشور بماند موجب تولید و آبادانی و شغل برای جوانان میشود برمیدارد و به گرجستان و تاجیکستان میرود.

گفتم  نرخ هر لیتر بنزین در عربستان ۶۲۰۰ تومان، در امارات ۶۴۰۰ تومان، در افغانستان، ۷ هزار تومان، پاکستان ۸ هزار تومان، ترکیه ۱۳۲۰۰ تومان و در کشورهای پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد ۲۰ هزار تومان، در ترکمنستان حدود ۵ هزار تومان به پول ما فروخته می‌شود.

گفت اگر محاسبه کنید درامد سرانه همان مردم در همان کشورها بیش از صد برابر بنزینی است که مصرف میکنند.

این حرفها بدرد آخوند های درباری میخورد که از دولت حقوق میگیرند و رفتار دولت را توجیه می کنند.

گفتم دولت میگوید بنزین گران شود مردم به سمت خرید اتومبیل ارزان میروند. گفت این دیگر دروغی از همه دروغها شاخدار تر است چرا که اتومبیل های گران مصرف سوختشان در هر صد کیلومتر به ۵ درصد میرسد ولی پراید من بیچاره است که اگر تنظیم و برو باشد مصرفش کمتر از ۱۵ لیتر در صد کیلومتر نیست.

گفتم بنظر شما این شیوه اعتراضها که مردم بریزند بانکها را بشکنند و خراب کاری درست کنند را درست میدانید؟ گفت من خرابکاری را درست نمیدانم آتش زدن را درست نمیدانم.

تخریب اموال عمومی را کار اوباش میدانم. اما مگر کسی که اتومبیل خود را وسط خیابان بدلیل اعتراض به نرخ بنزین پارک کرده خرابکاری کرده که پلیس شیشه او را میشکند و با باتوم کاپوت او را قر میکند؟ اعتراض باید درد داشته باشد تا دولتها به اعتراض گوش بدهند والا معنی اعتراض ندارد.

ما هر هفته اقدامات جلیقه زردها را در فرانسه به رخ فرانسه میکشیم و دولت فرانسه را در خصوص زدن گاز اشک آور در میان مردم متهم می کنیم. اما وقتی نوبت اعتراض مردم خودمان میشود همه شرورند و اوباش و اغتشاشگر.

به هیچ وجه این ها که خرابکاری میکنند را از مردم جدا نمیکنیم. پلیس ضد شورش در عمل صد برابر بدتر با مردم رفتار میکند و ما این کارها را برای فرانسه عیب می دانیم اما برای خود عیب نمیدانیم.

در وحشی ترین کشورهای آفریقا و آسیا مثل نیجریه و ویتنام که مسلمانها را میکشند هم اینگونه یک شبه نرخهای دولتی را ۳۰۰ درصد افزایش نمیدهند.

گفتم نظرتان راجع به اظهارات رهبری در تایید کار دولت چیست؟ گفت من رهبری را دوست دارم و مقلد ایشان هستم اما بنظرم تایید ایشان کمی با عجله و شتابزده بود. کار یک شبه دولت را هیچ عاقلی تایید نمیکند.

بهتر بود ایشان به دولت توصیه میفرمودند اجازه بدهند مجلس به موضوع ورود کند.

هم دولت را ضعیف نکرده بودند و هم به مجلس که حضرت امام رحمت الله فرمودند در راس امور است پر و بال میدادند.

اینگونه که شد دولت در بحث بودجه به مجلس و شورای نگهبان بی اعتنایی کرد.

گفتم قانون قبلا دست دولت را باز گذاشته بود گفت تا آنجا که من میدانم حق یکباره افزایش دادن قیمتها را به دولت نداده بود.

گفتم اگر موضوع به مجلس سپرده میشد بنظر شما یکباره این کار را میکرد؟ گفت خیر ولی دولت را مجبور میکرد کسری بودجه خود را قرض کند و برای افزایش نرخ بنزین یک طرح زمانبندی شده میداد.

گفتم پس چرا دولت اینکار را کرد؟ گفت دولت میخواست شورش درست کند تا لزوم مذاکره با آمریکا از درون شورش فراهم شود.

بحث که به اینجا رسید ترجیح دادم ادامه ندهم. والسلام

حمیدرضا نقاشیان حمید رضا نقاشیان