منابع رسمی قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران و چین را تکذیب می‌کنند
منابع رسمی قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران و چین را تکذیب می‌کنند
رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به ادعای یک رسانه غربی درباره امضا قرارداد 400 میلیارد دلاری بین ایران و چین گفت: این مطلب از سوی هیچ منبع رسمی و موثق ایرانی و چین اعلام نشده است.

به گزارش واحد اقتصادی خبرگزاری صبح اقتصاد مجیدرضا حریری در مورد امضا قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری  سرمایه‌گذاری بین ایران و چین گفت: این مطلب تاکنون از هیچ منبع رسمی اعلام نشده و برای اولین بار در این ارتباط یک رسانه غربی در مورد امضا قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلار بین ایران و چین ادعا کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با تاکید بر اینکه چنین اخباری باید از سوی منابع رسمی ایران و یا چین اعلام شود، گفت: این در حالی است که حتی هیچ منابع رسمی و موثقی این خبر را تایید نکرده است.

* پای شیطنت رسانه‌ای در میان است

وی با بیان اینکه انتشار چنین خبری به نظر می‌رسد شیطنت رسانه‌ای باشد، گفت: متاسفانه در ۱۵ روز گذشته مرتبط این خبر تکرار شده است.

حریری با بیان اینکه ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: نباید به راحتی اخباری که منافع ملی ما را به خطر می‌اندازد مطرح کرد. بیان چنین اخبار و مطالبی باید از سوی منابع رسمی ایران و چین باشد که در مورد این خبر اینگونه نبوده است.

* منابع رسمی این خبر را تکذیب می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه امروز این صحت این موضوع را از یکی از منابع رسمی پیگیری کرده‌ام گفت: این منبع موثق و رسمی طرح چین موضوعی را توهم خواند و آن را به شدت تکذیب کرد.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: منابع موثق چنین اخباری، باید منابع رسمی چینی و یا منابع رسمی در ایران مانند بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و وزارت اقتصاد باشد که هیچ کدام از این منابع تا این لحظه در این مورد صحبت نکرده‌اند.

حریری با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون جذب سرمایه‌گذاری خارجی رقمی حدود ۸۵ میلیارد دلار بوده است، گفت: بنابراین منطقی به نظر نمی‌رسد که به یکباره از سوی یک کشور پیشنهادی ۵ برابر چهل سال گذشته برای سرمایه‌گذاری مطرح شده باد.

وی افزود: نباید به انتشار مجدد چنین اخباری دامن زد زیرا هدف از انتشار آن معلوم است.

پیش از این رسانه انگلیسی پلتویوم  مدعی شد که یک منبع آگاه نزدیک به وزارت نفت ایران از توافق تهران با پکن برای سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت ، گاز، پتروشیمی، صنعت و حوزه حمل نقل ایران خبر داده است.

همچنین فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: از  شرکت‌های چینی شنیده است که ایران و چین یک قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری امضا کرده‌اند که براساس قرارداد مذکور، شرکت‌های چینی بدون ورود در مناقصات می‌توانند پروژه‌ها را برعهده بگیرند.

  • منبع خبر : فارس